رویین پاکباز

Ruyin Pakbaz

رویین پاکباز

 تخصص/مهارت:

تاریخ‌نگار هنر، منتقد و نقاش نوگرا

 معرفی/ بیوگرافی:

رویین پاکباز (متولد سال 1318) (به انگلیسی: Ruyin Pakbaz)، تاریخ‌نگار هنر، منتقد و نقاش نوگرای ایرانی است که نقش مهمی را در تبدیل رشتهٔ تاریخ هنر به یک زمینهٔ علمی و دانشگاهی در ایران بر عهده داشته است. مهم‌ترین دستاوردهای پژوهشی او «دایرهالمعارف هنر» در سه جلد و «نقاشی ایران از دیرباز تا امروز» برشمرده می‌شوند.

زندگی‌نامه
آقای رویین پاکباز دانش‌آموختهٔ دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشتۀ نقاشی (1347) است و کارشناسی ارشد خود را رشتهٔ زیباشناسی از دانشگاه پاریس یک دریافت کرد (1356). «پاکباز در سال‌های دور در چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی، آثار نقاشی خود را به تماشا گذاشته بود که از آن جمله می‌توان به شرکت در سومین بی‌ینال تهران (1341)، آتلیه ممیز (بی تا)، چهارمین بی‌ینال تهران (1345)، گالری بورگز (بی تا) و غیره اشاره کرد. او از مؤسسان و بنیان‌گذاران تالار ایران (قندریز) بود که چندین بار آثارش در نمایشگاه‌هایی در این تالار به نمایش درآمد. در آثار نقاشی پاکباز توجه به روابط بصری عناصر و فرم‌ها، با دقتی موشکافانه و ریاضی‌گونه دیده می‌شود. در این راه او از فرم‌های هندسی نیز بهره جسته است.»

آموزش
«رویین پاکباز از سال 1348 تا 1367 به تدریس در دانشکدۀ هنرهای زیبای تهران و دانشکدۀ هنرهای تزئینی (دانشگاه هنر) اشتغال داشته است.»تالار قندریز (تأسیس 1343) «به کوشش محمدرضا جودت و پاکباز، شکل یک کانون فرهنگی به خود گرفت؛ و به مدت سیزده سال در زمینه‌های نمایش آثار نقاشی، گرافیک، عکاس، و مجسمه‌سازی، معرفی و نقد آثار هنرمندان جوان، ترجمه و چاپ کتاب‌های هنر و معماری، و انتشار جُنگهای هنری فعالیت مفید و مؤثر کرد.» پاکباز از آغاز دهه 1350 تدریس تاریخ هنر را در دانشکده هنرهای زیبا آغاز کرد و از بنیانگذاران تدریس این زمینۀ مطالعاتی در ایران بود. از آن زمان تاکنون بی‌وقفه به تدریس تاریخ هنر، تألیف و ترجمه کتب بنیادی، پژوهش و تاریخ‌نگاری در باب هنر ایران پرداخته است. کتب تألیفی او از جمله دائرهالمعارف هنر و نقاشی ایران از دیرباز تا امروز در زمره کتب درسی و مرجع رشته هنر هستند؛ همچنین آثارش، جزو منابع و مآخذ بسیاری از پایان‌نامه‌ها، مقالات و کتبی بوده است که در رشته هنر -به‌خصوص نقاشی، و نگارگری- در سه دهۀ اخیر در ایران به رشته تحریر درآمده‌اند. هنرمندان و پژوهشگران جوان ایرانی به طور غیرمستقیم از او بسیار آموخته و علاقۀ ویژه‌ای به او دارند.

ستایش دیگران
آیدین آغداشلو: درباره تاریخ نقاشی در ایران بسیار کم کار شده است؛ معدود کتاب‌ها و تحقیق‌های تاریخ نقاشی در ایران توسط غربی‌ها و مستشرقان انجام شده است. البته در این‌جا لازم است از دوست عزیزم رویین پاکباز تشکر کنم که کارهای بسیاری در این حوزه انجام داده است. کتاب دایرهالمعارف هنر ایشان کتاب بالینی من است.
بهرام دبیری: رویین پاکباز یکی از بهترین هنرمندان ایرانی است که تمرکزش را روی پژوهش و تالیف کتاب در بخش تجسمی گذاشته است.
توکا ملکی: پاکباز یکی از کسانی است که بیشتر عمرش را صرف نوشتن، ترجمه و تحقیق دربارۀ هنر جهان و ایران کرده است. شاید او تنها کسی باشد که همه این سال‌ها، خیلی جدی درباره هنر معاصر ایران پژوهش کرده است.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:

• ایمیل:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت