مکرمه قنبری (ننه مکرمه)

Mukarrama Ghanbari (Nane Mokarame)

مکرمه قنبری (ننه مکرمه)

 تخصص/مهارت:

نقاش سبک پست مدرنیسم

 معرفی/ بیوگرافی:

مکرمه قنبری معروف به ننه مکرمه هنرمند ایرانی، متولد 1307 در روستای دری‌کنده بابل مازندران و درگذشته 2 آبان 1384 در مازندران بود.

خانم مکرمه قنبری نقاش سبک پست مدرنیسم مازندرانی بود که به خاطر نقاشی‌هایش به شهرت جهانی رسید.
نقاشی‌های وی موجب شد تا به عنوان بانوی سال نقاش در سال 2001 توسط دوازدهمین کنفرانس ایران‌شناسی در دانشگاه دولتی سوئد، معرفی شود.
مکرمه تحصیلات دانشگاهی و سواد خواندن و نوشتن نداشت و دوره علمی هم نگذرانده بود، او در سن 67 سالگی نقاشی را شروع کرد و نخستین نمایشگاهش در سال 1374 در گالری سیحون برپا شد. اولین بار در سال 1998 فیلمی از مکرّمه و آثارش توسط مجید ماهیچی ساخته شد.
نمایشگاه‌های بسیاری از آثار مکرمه در سراسر دنیابرگزار شده و هر ساله برگزار می‌شود. مکرمه که خانه اش جزء میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده و به موزه تبدیل شده هرساله پذیرای بازدید کنندگان فراوانی از سراسر دنیاست. موزه مکرمه همکاریهای بسیاری با موزه‌های مختلف دنیا از جمله موزه باورز در ایالت کالیفرنیا داشته که ماحصل آن برپایی نمایشگاه‌هایی در کالیفرنیا بوده و سایر کشورها بوده است.

فیلم مستند
مکرمه، خاطرات و رؤیاها، عنوان فیلمی مستند است که ابراهیم مختاری در اَمرداد سال 1392 ساخته و توسط مؤسسه فرهنگ و هنر رها فیلم انتشار یافت و جوایز بسیاری را از آن خود کرد.
در سال 1380 هالی کارگردان و مستندساز معروف آمریکایی مستندی ازاین نقاش بین‌المللی و خود آموخته ایرانی ساخته است.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• ایمیل:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت