حجت الله شکیبا

Hojjatullah Shakiba

حجت الله شکیبا

 تخصص/مهارت:

نقاش هایپر رئالیست و عکاس

 معرفی/ بیوگرافی:

حجت‌الله شکیبا (زادهٔ 1328، گرگان) نقاش هایپر رئالیست و عکاس ایرانی‌ست. موضوع اغلب نقاشی‌های شکیبا، تاریخ ایران است.

زندگی‌نامه
آقای شکیبا در سال 1328، در محلهٔ باغشاه گرگان به دنیا آمد. پدرش، میرزا محمود، عکاس بود و در حدود سال‌های 1320 اولین عکاسی الکتریکی را در شهر گرگان تأسیس کرده بود. میرزا محمود دستی هم در نقاشی داشت. به این ترتیب بود که حجت‌الله از کودکی با نقاشی و عکاسی آشنا شد.
شکیبا دورهٔ دبیرستان را در مدرسهٔ ایرانشهر گرگان گذراند. سپس به هنرستانی در تهران رفت و تحت نظر استادانی چون مقیمی تبریزی، غلامحسین نامی و… تعلیم دید. پس از آن تحصیلات خود را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ادامه داد.
در یکی از نقاشی‌هایش از یک اسکناس یک تومانی، شیوهٔ اجرا، استفاده از رنگ‌های پخته و سایه‌روشن‌ها چنان دقیق و به عکس نزدیک بود که او را درزمرهٔ نقاشان هایپر رئالیست قرار داد. اولین نمایشگاه او با عنوان «اسکناس‌های شکیبا» که در گالری سیحون در سال 1355 برگزار شد، او را به جامعه هنری ایران معرفی کرد.

همکاری با علی حاتمی
آشنایی و همکاری شکیبا با علی حاتمی به پیش از انقلاب بازمی‌گردد. آیدین آغداشلو که با سبک و شیوهٔ کار شکیبا آشنایی داشت، او را به علی حاتمی معرفی کرد. این آشنایی به همکاری فیلمساز و نقاش در سال‌های بعد منجر شد.
در هزاردستان تابلوی شهر قدیم مشهد، در کمال‌الملک بازسازی تمام تابلوهای کمال‌الملک از جمله تالار آینه، در دلشدگان پرتره‌ای از لیلا حاتمی از آثار حجت‌الله شکیبا هستند که این آخری در حراج کریستی لندن به فروش رفت.

شدونا
«شدونا» (به انگلیسی: Shadona) عنوان عکسی از حجت شکیباست که در ونکوور کانادا گرفته شده. نام آن ترکیبی از واژهٔ مدونا (مریم عذرا) و Shadow به معنای سایه است و ترکیب آن را می‌توان به «سایهٔ مریم» ترجمه کرد. این اثر الهام‌بخش شکیبا در خلق مجموعه آثار سال‌های اخیرش بوده است. او در مورد چگونگی خلق این اثر می‌گوید: «این عکس را در یک نیمه شب بهاری از بلندیهای مشرف به شهر ونکور کانادا گرفته‌ام. انعکاس نورهای ساختمان‌ها در آب آنقدر زیبا بود که مرا واداشت در آن لحظه متوقف شوم و عکسی بگیرم، چیزی که تعجب من را برانگیخت زمانی دیگر بود که تصویر را بزرگ شده می‌دیدم، گویی شاهد دیدن یک اثر مدرن هستم که ریشه در آثار هنری کلاسیک دارد.»

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:

• ایمیل:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت