میرمحمود علوی وحید

MirMahmoud Alavi Vahid

میرمحمود علوی وحید

 تخصص/مهارت:

طراحی و معماری،

 معرفی/ بیوگرافی:

میرمحمود علوی وحید (به انگلیسی: Mir Mahmood Alavi Vahid) هنرمند ایرانی، متولد 1322 در تبریز است.

آقای میرمحمود علوی وحید از هنرمندان سرشناس ایران می‌باشد. او از همان کودکی به هنرهای تجسمی علاقه‌مند بود. میرمحمود علوی وحید در سال 1343 موفق شد از هنرستان هنرهای زیبای تبریز فارغ‌التحصیل شود. علاقه‌اش را به آموختن در این زمینه ادامه داد و در سال 1353 موفق شد از انستیتوی تربیت مربیان امور هنری تهران، فارغ‌التحصیل شود. وی همچنین دانش‌آموخته و فارغ‌التحصیل مکتب استانیسلاوسکی از دانشگاه صدا و سیمای تبریز و آموزگار بازنشسته هنر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رشته هنرهای تجسمی است.

میرمحمود علوی وحید گرچه در هنرهای نمایشی تبریز نام خود را ماندگار ساخته، اما نقش بسیاری از اماکن تاریخی تهران را بر لوح تاریخ ثبت کرده است.

اولین استادان او گریگور واهرامیان و مرتضی نخجوانی در تبریز بودند. در تهران نیز نزد اساتیدی چون گلزاری و معتبر در انستیتوی هنری تهران آموخت.

این هنرمند پیشکسوت، میرمحمود علوی وحید، همچنین جزو بنیانگذاران تئاتر نوین در تبریز به شمار می‌رود. او در سال 1344 به مدت دو سال دوره تئاتر را گذراند و در اولین اثر نمایشی خود، «قرعه برای مرگ» نوشته واهه کاچا را روی صحنه برد.

پس از 15 سال فعالیت مستمر در تئاتر، به هنر تجسمی روی آورد. احیا و ماندگار ساختن تصاویر اماکن میراث فرهنگی، از جمله بسیاری از کاخ‌ها و خانه‌های تاریخی، به دست او انجام شد. او از این اماکن که در حال تخریب یا از میان رفتن بودند، نقاشی‌های ماندگاری با استفاده از تکنیک رنگ و روغن کشیده و به ثبت رسانده است.

باغ ارم شیراز، خانه حیدرزاده یا موزه گردشگری کنونی، دانشکده معماری، موزه سفال و خانه چاوش بلاغی در تبریز برخی از اماکن احیا شده به دست اوست که عمدتاً آثار مربوط به دوره قاجار یا زندیه هستند. او به مدت 33 سال در هنرستان هنرهای زیبای تبریز، میرک و کوثر به تعداد زیادی از علاقه‌مندان آموزش داده است.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود