مرجان ساتراپی

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر، نویسنده، کارگردان، طراح انیماتور داستان‌های مصور

 معرفی/ بیوگرافی:

مرجان ساتراپی با نام اصلی مرجان ابراهیمی (به انگلیسی: Marjane Satrapi) هنرمندفرانسوی ایرانی، متولد 1 آذر 1348 در رشت استان گیلان است.

مرجان ساتراپی(ابراهیمی) در سال 1348 در رشت به دنیا آمد. جد مادری وی در زمان ناصرالدین شاه قاجار مدتی والی گیلان بود و بهمین علت خانواده مادری وی فامیل ساتراپی را برای خود برگزیده اند.

مرجان ساتراپی (مرجان ابراهیمی) (متولد 1 آذر 1348 در رشت) نویسنده، کارگردان، فعال حقوق بشر و انیماتور داستان‌های مصور است. شهرت او بیشتر به خاطر رشته داستان‌های مصور پرسپولیس است که جلد اول آن در سال 2000 به زبان فرانسوی چاپ شد. همچنین انیمیشن پرسپولیس به کارگردانی ساتراپی و ونسان پارونو در سال 2007، جایزه هیئت داوران را از جشنوارهٔ فیلم کن دریافت کرد.

او در سال‌های انقلاب ایران و جنگ ایران و عراق در تهران بزرگ شد و در سال 1983 در 14 سالگی توسط خانواده به وین اتریش فرستاده شد و نوجوانی را در تنهایی گذرانید.

وی بعد از پایان دوران دبیرستان، برای تحصیلات دانشگاهی به ایران برگشت. مرجان از سال 1989 تا 1993 در دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه آزاد در رشتهٔ ارتباط تصویری درس خوانده‌است و از سال 1990 تا 1994، به نوبت یا هم‌زمان، به عنوان تصویرگر مجله‌ها یا تدریس زبان فرانسه و زبان انگلیسی و نقاشی یا به عنوان گرافیست و . . . مشغول به کار بوده‌است. پس از ازدواج و سپس جدایی، مرجان ساتراپی(ابراهیمی) در سال 1994 راهی فرانسه شد و تا سال 1997 در استراسبورگ در رشتهٔ تصویرگری آموزش دید. او از سال 1997 در پاریس زندگی می‌کند و حرفه اش نقاشی و تألیف کتابهای کودکان است و با مجلات و روزنامه‌های متعددی همکاری دارد.

در تاریخ 30 آوریل 2008 از سوی سازمان‌دهندگان جشنواره فیلم کن اعلام شد که مرجان ساتراپی(ابراهیمی)، عضوی از هیئت داوران جشنواره کن 2008 برای تعیین برنده نخل طلایی، جایزه اصلی جشنواره‌است.

فیلم پرسپولیس نخستین فیلم سینمایی مرجان ساتراپی است که در سال 2007 در فرانسه و بر اساس داستان مصور پرسپولیس ساخته شده‌است.

این فیلم جایزه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم کن در سال 2007 میلادی را به خود اختصاص داد.

وی هنگام دریافت جایزه در جشنواره فیلم کن، آن را به مردم ایران اهدا کرد.

فیلم خورش آلو با مرغ
نوشتار اصلی: خورش آلو با مرغ (فیلم)
مرجان ساتراپی فیلم خورش آلو با مرغ، بر اساس کتابی به همین نام، در ژانر درام و با همکاری ونسان پارونو و بازی گلشیفته فراهانی در سال 2011 کارگردانی کرد.

فهرست کتاب‌ها
پرسپولیس 1، نشر به فرانسه: 2000
پرسپولیس 2، نشر به فرانسه: 2001
پرسپولیس 3، نشر به فرانسه: 2002
پرسپولیس 4، نشر به فرانسه: 2003
دیوها از ماه می‌ترسند، نشر به فرانسه: 2001
گل‌دوزی‌ها، نشر به فرانسه: 2003
خورش آلو با مرغ (کتاب)، نشر به فرانسه: 2004
رادیو اکتیو (فیلم) 2019

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت