امام کورش سیدابوطالـب

Emam'Korosh Seyed'Abotaleb

امام کورش سیدابوطالـب

 تخصص/مهارت:

عکاس، گرافیـست

 معرفی/ بیوگرافی:

امام کورش سید ابوطالب (به انگلیسی: Emam Korosh Seyed Abotaleb) هنرمند ایرانی، متولد 9 اردیبهشت 1333 در تهران و درگذشته 18 اسـفند 1388 بود.

آقای امام کورش سید ابوطالب از هنرمندان عکاس سرشناس ایران می‌باشد.

امام کورش سید ابوطالب در خانوادهای خوزستانی در تهران به دنیا آمد. کار عکاسی را از ده سالگی در کنـار پـدرش آغـاز کـرد وپس از اتمام دوره دبیرستان وارد »مدرسـه عـالی سـاختمان« شـد و در رشـته معمـاری داخلـی ادامـه تحصیل داد و در کنار آن به نقاشی پرداخت. سپس به گرافیک روی آورد، اما بعـداً رشـته عکاسـی را انتخاب کرد .

وی در سالهای آغازین جنگ به مناطق جنگی جنوب رفت و تا پایان جنگ به عکاسـی پرداخت. از سال 1362 با هفته نامه سروش در صـفحه ای بـا عنـوان »هنـر و جنـگ« و پـس از آن بـاسازمان تبلیغات اسلامی همکاری نمود.

امام به مدت سه سال به عنوان طراح نمایـشگاه هـای صـنعتی بنیاد مستضعفان به لبنان رفت و حاصل این سفر مجموعه عکس هایی بود که در نمایـشگاهی انفـرادی در موزه هنرهای معاصر تهران با عنوان »نگاهی به لبنان« (1365) به نمایش گذاشت.

او در سال 1378 اقدام به جمـع آوری عکـسهـایی از ویرانـی هـای منـاطق جنگـی کـرد. پـس از آن عکسهایی از همان مناطق و مکانها در زمان جدید تهیه نمود و آن مجموعه مقایـسه ای را در کتـابی با عنوان رویشی در سپیده منتشر کرد.

وی در دوران فعالیت حرفهای خود چندین نمایـشگاه انفـرادی برپا کرد از جمله: نمایشگاه تنهای سپید، سپید تنها در نگارخانـه جمـشیدیه (1372)؛ نمایـشگاه سـیاه مقشها در نگارخانه بامداد (1385)؛ نمایشگاه یادگارهای خرمشهر در خانـه عکاسـان ایـران (1386). آخرین نمایشگاه عکس‌های فتوکلاژ او که عکسهایی از طباطبایی بود در نگارخانه سـیحون (1387) برپا شد.

امام به علت بیماری ام اس مدتی ناگزیر از استفاده ویلچر شد که بـر فعالیـتهـای عکاسـی او تـأثیر گذاشت اما در همین زمان به ساختن فیلمهای کوتاه و کلیپ‌های تصویری روی آورد. او که یک سال پایانی عمر خود را روی تخت سپری کرد با کمک همسر خود به عکاسی از دوستانش بـا پـس زمینـه سقف که تنها محل نگاهش بود پرداخت.
کوروش سید ابوطالب امام در 55 سالگی پس از تحمل سال ها بیماری ام اس درگذشت.

محل دفن: قطعه 88 / ردیف 158 / شماره 26

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت