حسین قوللر آغاسی

Hossein Qollar'Aqasi

حسین قوللر آغاسی

 تخصص/مهارت:

طراح و نقاش سبک قهوه‌خانه‌ای

 معرفی/ بیوگرافی:

حسین قوللر آغاسی (به انگلیسی: Hossein Qollar Aqassi) هنرمند ایرانی، متولد 1269 در شمیران و درگذشته 1345 در تهران بود.

آقای حسین قولر آقاسی یکی از بنیان‌گذاران شیوه مردمی در نقاشی ایرانی معروف به نقاشی قهوه‌خانه‌ای است. او در نقش پردازی صحنه‌هایی از حماسه‌های ملی و مذهبی مهارت برجسته‌ای نشان داده است. او از پرداختن به طبیعت و طبیعت‌سازی پرهیز می‌کرد و میان سبک و شیوهٔ کار خود و نقاشان طبیعت‌ساز فرق می‌گذاشت.

حسین فرزند علی‌رضا قولر آقاسی بود. علی‌رضا یکی از هنرمندان و استادان نقش‌پرداز بر روی کاشی و قلمدان و نقاشان به نام دربار قاجار به‌شمار می‌رفت. که نقاشی هفت خوان رستم بر سردر ارگ کریم خان زند در شیراز یکی از اثرهای بجا مانده از اوست .حسین فن و هنر نقش‌اندازی روی کاشی و روغن‌کاری بر دیوار را از نه سالگی نزد پدر آموخت. در آن زمان استاد علی‌رضا یک کارگاه کاشی‌پزی در خیابان الماسیه (باب همایون) داشت. پس از مرگ پدر چندی کارگاه او را می‌گرداند. محمد مدبر، دوست و همشاگردیش در کارگاه پدر، او را در این دوره کوتاه در نقش‌اندازی روی کاشی و گرداندن کارگاه یاری می‌داد. پس از چندی کارگاه و کار کاشیگری را رها کرد و به نقاشی ساختمان پرداخت.

حسین قوللر آقاسی، نخستین کار نقاشی از داستان‌های شاهنامه و واقعهٔ کربلا را به سفارش مشهدی صفر اسکندریان، قهوه‌چی قهوه‌خانهٔ معروف به مشت صفر در میدان سید اسماعیل، بالای آب انبار سید اسماعیل آغاز کرد. هفته‌ها، شبانه‌روز در این قهوه‌خانه می‌ماند و داستان‌هایی را که از زبان شاهنامه‌خوان و نقال قهوه‌خانه می‌شنید، بر روی پرده و بوم می‌آورد.از معروفترین شاگردان او می‌توان به فتح‌الله قوللر آقاسی و محمد حمیدی (اهل مشهد) اشاره کرد.

آثار
نقاشی‌های زیادی از او به نام او باز مانده که در موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی، یا در دست مردم هست. از آثار او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
نبرد رستم و اشکبوس (جنگ هفت لشکر)- 1319
رستم و سهراب – 1321
گرفتار شدن خاقان چین به کمند رستم – 1325
مصیبت کربلا – 1330
کشته شدن دیو سفید به دست رستم – 1333
بارگاه حضرت سلیمان- بدون تاریخ اجرا

مرگ
استاد حسین قوللر آغاسی سرانجام پس از سالها تلاش برای حفظ و احیا نقاشی اصیل ایرانی ، بعداز مدتها مبارزه با بیماری در آذر ماه 1345 در منزل خود واقع در خیابان ری درگذشت. او را در گورستان امامزاده عبدالله شهر ری به خاک سپردند.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت