هادی میرمیران

 تخصص/مهارت:

طراحی و معماری،

 معرفی/ بیوگرافی:

سید هادی میرمیران (به انگلیسی: Hadi Mirmiran) هنرمند ایرانی، متولد 1323، قزوین و درگذشته 29 فروردین 1385 برلین بود.

آقای سید هادی میرمیران مهندس، استاد دانشگاه و معمار ایرانی بود.

او چهار دهه فعالیت حرفه‌ای کرد. از میان آثار وی می‌توان به طراحی شهر جدید بهارستان در اصفهان، ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز، ساختمان کنسولگری ایران در فرانکفورت، ساختمان مرکزی بانک توسعه صادرات ایران، ساختمان مجموعه ورزشی رفسنجان، طرح ساختمان کتابخانه ملی ایران (اجرا نشده)، طرح ساختمان فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی ایران (اجرا نشده) و طرح ساختمان موزه ملی آب (اجرا نشده) اشاره کرد. از مهمترین ویژگی‌های او حفظ پیوستار و روح معماری کهن ایران با روش‌های نوین طراحی بود.

هم اکنون هرساله به یاد این معمار بزرگ ایرانی مسابقه طراحی مفهومی توسط بنیاد معماری میرمیران از سال 1385 برگزار می شود.

سید هادی میرمیران در 23 اسفند 1323 در شهر قزوین به دنیا آمد. مهندس میر میران در سال 1347 با رتبه اول تحصیلات خود را در رشته مهندسی معماری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به انجام رساند و با ارزشیابی عالی فارغ‌التحصیل شد. از سال 1343 تا سال 1357 در دفتر فنی شرکت ملی فولاد ایران مشغول به کار گردید. پس از انقلاب از سال 1358 با عنوان مدیر طراحی در شرکت خانه‌سازی ایران (اصفهان) به طراحی پروژه‌های شهرسازی پرداخت. در سال 1364 به همراه گروهی از همکارانش شرکت مهندسان مشاور نقش جهان-پارس را تأسیس نمود و تا واپسین روزهای حیات در این شرکت مشغول به کار بود.

مهندس میرمیران در سال 1362 ، و در جریان یورش به حزب توده ایران ، همراه با دیگر اعضای کمیته ایالتی اصفهان دستگیر شد و بلافاصله مورد شکنجه‌های شدید و وحشیانه رژیم جمهوری اسلامی قرار گرفت. اما تلاش شکنجه گران برای در هم شکستن او ناکام ماند. او به دلیل اعتبار علمی و نفوذ معنوی که در محافل صنعتی کشور و به خصوص اصفهان داشت، پس از مدتی از زندان آزاد شد.

پس از رهایی از زندان و با وجود موانع فراوان، میر میران به فعالیت‌های علمی خود ادامه داد و اعتبار و توان علمی خود را وقف کشور و تربیت دانشجویان و جوانان کرد.

وی در شامگاه 29 فروردین 1385 پس از یک دوره ده ساله نبرد با بیماری سرطان، درگذشت.

اظهارات دیگران
علیرضا قهاری رئیس انجمن مفاخر ایران: انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت دائمی فرهنگی ایران و نیز تأسیس موزه ملی معماری، دو پیشنهاد اساسی و مهم میرمیران در روزهای پایان حیاتش بوده‌است. او به جمعیت، انجمن، شهر و استان خاصی تعلق ندارد، بلکه یک معمار ملی است، با ایده‌های شرقی و پشتوانه باشکوه معماری فاخر و اصیل ایرانی.
هادی میرمیران به نظرایرج اعتصام سرآغاز نسل جدید معماری ایران است، در کشوری که سنت معماری غنی و دیرینه دارد، سنتی که میرمیران آن را عمیقاً می‌شناسد و به آن عشق می‌ورزد ولی هرگز حاضر به تقلید سطحی و شکلی گذشته آن نسیت بلکه با تمام وجود خصوصیات را حس می‌کند و به آن بها می‌دهد که خواه ناخواه در محصولات معماری آن منعکس شده و خواهد شد.

مهمترین ویژگی‌های کارهای میرمیران
حفظ روح معماری کهن ایران با روش‌های نوین طراحی.
توجه و تأکید بر «زمینه» و «تاریخ»، با هدف احیای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی
ایجاد پیوند و بهره‌گیری از میراث گذشته حرکتی مستمر از «صورت» به «معنی»، یا از «فرم» به «مفهوم»
رهایی از قید «فرمها و الگوها» ی گذشته
توجه و تأکید بر «فضا» به عنوان جوهر اصلی و مهمترین موضوع معماری
تکیه بر الگوها و فرمهای تاریخی
رویکرد شکلی معماری هادی میر میران
آثار معماری میر میران را می‌توان در سه گرایش شکلی دسته‌بندی کرد:

1. استفاده از دیاگرام فرم، آثار معماری میر میران در پروژه‌های ابتدای دههٔ هفتاد خورشیدی، از این روش در طراحی کارهای معماری خود استفاده کرده‌است. در این روش، او با انتخاب دیاگرام فرم یک اثر معماری، طراحی را آغاز کرده _ یا به تعبیر بهرام شیردل، معماری را از معماری شروع می‌کند_ و در روند طراحی، گاهی پروژه تا آخر تحت تأثیر همان دیاگرام اولیه باقی‌مانده و گاهی دچار تغییرات شگرفی شده‌است مانند پروژه یکتابخانهٔ ملی ایران(1373).

2. استفاده از دیاگرام فرم آثار هنری و طبیعت، در این مرحله میر میران با استفاده از فرم‌های موجود در طبیعت یا آثار هنری موجود شروع به طراحی کرده اما، در روند طراحی، کاملاً از آن‌ها فاصله گرفته و به پروژه‌ای با دیاگرام متفاوت دست می‌یابد. او در پروژه یموزهٔ ملی آب ایران(1374) از خواص شکلی دو عنصر آب و خاک استفاده می‌کند و در پروژهٔ بانک توسعه صادرات ایران (1376) از فرم مکعبی شکل استفاده کرده که شکافی در آن قرار دارد و یادآور فرم گاو صندوقی است که درش اندکی بازمانده‌است.

3. استفاده از دیاگرام دو فرم و فضای بینابین این دیاگرام را می‌توان در آثار گذشتهٔ میرمیران هم مشاهده کرد، اما در چند پروژهٔ متأخر نقش اساسی را در ساماندهی پروژه‌ها به عهده می‌گیرد. خصوصیت اصلی این فضای بینابین ترکیب شدن با فضاهای عمومی و شهری است. مانندپروژهٔ کانون وکلای دادگستری تهران(1380_1374)از جمله آثاری است که در آن از دیاگرام دو فرم و فضای بینابین استفاده شده‌است.

میرمیرانیسم در معماری ایران:

با پایان دوران دفاع مقدس و آغاز دوران سازندگی و سرازیر شدن سرمایه ها به سمت وسوی ساخت وساز چه در معنای پروژه‌های ملی بزرگ و چه در معنای پروژه‌های کوچکتر دولتی و بخش خصوصی، در کنار نیاز به توسعه بخش ساخت وساز در جایگاه سخت افزاری آن، نیازی دیگر را با خود به همراه آورد؛ آن هم توسعه بخش نرم افزاری معماری یا بخشی بود که به تولید معماری در مقام نظریه پردازانه و ایدئولوژیک می پرداخت.

وقت آن شده بود که گروهی از حرفه مندان که خودشان را حائز شرایط نظریه پردازی در این عرصه می دانستند، چه آنهایی که در دوران رونق پیش از انقلاب فعال بودند و چه آنهایی که طی دوران بعد از انقلاب پرورش یافته بودند، وقت را غنیمت شمرده، بار دیگر سعی می کردند بخش نظری معماری ایران را فعال کنند…. میرمیران در حقیقت یکی از معدود برندگان این جریان بود؛ وی در دوره ای وارد تهران و بازار ساخت و ساز پایتخت و در معنای کلی تر، ایران، شد که این صنعت بعد از مدتها داشت بار دیگر رونق را تجربه می کرد؛ فردی مستعد در زمانی مناسب در جایگاه مناسب قرار گرفته بود… نمی شود انکار کرد که ارتباطات میرمیران با مصادر امور ساخت وساز در آن برهه از زمان در موفقیتش بی تاثیر نبود، اما نباید فراموش کرد که میرمیران خودش هم معمار باهوش و مولفی بود.

نگاه ایده گرایانه میرمیران در کنار چاشنی رویکرد ناسیونالیستی در معماری که اکثراً فرمی بود تا معنایی در دورانی که معماری ایران می خواست از کویر تولید اندیشه به سمت کوچه باغ‌های خلاقیت حرکت کند، وقتی با دلگرمی حاصل از ارتباطات مناسب کاری توأم شد، حرکتی را به وجود آورد که با اندکی اغراق نگارنده آن را «میرمیرانیسم» در معماری معاصر ایران می نامد.

دفتر مشاوری نسبتاً بزرگ، در کنار رونق یابی مجدد دانشکده‌های معماری که مثل قارچ (در معنای مثبت) در شهرهای بزرگ و کوچک به وجود می آمدند و علی الخصوص جاذبه هایی که این دفتر برای دانشجویان جویای سوابق کاری ایجاد می کرد، باعث شد میرمیران بار دیگر طعم «بُرد» را بچشد؛ بُردی که این بار می شد اسمش را جذب نیروی ارزان و خلاق نامید…. سناریو داشت کامل می شد؛ پست مدرنیسم ملی گرای افراطی (باز هم بیشتر فرمال تا محتوایی) اواخر دهه 70 در کنار تب هویت طلبی، بازار اندیشه‌های میرمیران گرایان را در عرصه فروش یک معماری شیک و با اتیکت ایرانی، داغ می کرد. گویی میرمیران آمده بود تا به تنهایی کِشتی به گل نشسته معماری ایران را به ساحل سلامت هدایت کند و این بار داستان همیشگی قهرمان قصه‌های ایرانی تکرار شد… اسطوره ای متولد می شد!

آثار میرمیران
طرح مجتمع مسکونی ایل گلی تبریز- 1993
زمین این مجتمع مسکونی را در جنوب شرقی شهر تبریز و در شمال غربی باغ ملی ایل بیگی واقع شده‌است . . در طراحی این مجموعه مسکونی کوشش شده‌است که از امکانات متناسب دید و منظر طبیعی و حضور باغ ملی ایل گلی که در مجاورت آن قرار دارد استفاده شود. در این مجتمع مسکونی که به صورت آپارتمانی است واحدهای مسکونی یک تا چهار خوابه، مراکز اداری و خدماتی، فروشگاه‌ها و سالن اجتماعات طراحی شده‌است. الگوی اصلی طراحی مجموعه استقرار واحدهای مسکونی در اطراف یک فضای باز مرکزی، هم محور با باغ ایل گلی است. این فضای باز به صورت صفه‌ای در نظر گرفته شده‌است که در زیر آن مراکز خدماتی و سرویس مجموعه قرار گرفته‌است و دیدی عالی بر تمامی شهر تبریز را دارد. واحدهای مسکونی به صورت دو نوار ساختمانی و طبقه در اضلاع این فضا قرار گرفته و در میان آن‌ها یک برج پانزده طبقه پیش‌بینی شده‌است که دید عالی به شهر تبریز و مجموعه استخر ایل گلی دارد. در دل این برج یک گشادگی وسیع در نظر گرفته شده که دید به تبریز را از روی صفحه امکان‌پذیر سازد. کل زیربنای این مجموعه 175 هزار هکتار متر مربع است که 72 درصد به مسکونی و بقیه به فضاهای کمکی دیگر از قبیل خدمات، ارتباطات، پارکینگ و جز آن اختصاص یافته‌است.

طرح شهر جدید بهارستان – 1993
بهارستان اولین شهر جدید پس از انقلاب اسلامی و یکی از بزرگترین شهرهای جدید کشور که به عنوان یکی از موفق‌ترین پروژه‌های بزرگ مسکونی در بین شهرهای جدید کشور مطرح است.

موقعیت شهرجدید بهارستان در فاصله 15کیلومتری جنوب اصفهان ودرمحورشرقی جاده اصفهان – شیراز قرارگرفته‌است.

ویژگی‌های شهریکاربری‌های در نظر گرفته شده برای شهر مساجد، کتابخانه، سینما، مراکز تاریخی، مراکز ورزشی، بانک‌ها، ایستگاه آتش‌نشانی، بوستان‌ها، مرکز انتظامی، مراکز درمانی، داروخانه‌ها، دکه‌های روزنامه فروشی، نانوایی‌ها، پمپ بنزین‌ها، نمایندگی‌های خودرو، پمپ بنزین‌ها، نمایندگی‌های خودرو، سازمان‌های دولتی، دانشگاه‌ها، مدارس، مسیرهای ایاب و ذهاب به شهر اصفهان.

امکانات آموزشی و تفریحی این شهر دارای چند کتابخانه، سه دانشگاه و چند مدرسه در مقاطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان، یک بوستان در دامنه کوه و یک دریاچه مصنوعی بنام دریاچه زیتون در این شهر وجود دارد. معضلات شهر نبود بیمارستان، با توجه به جمعیت زیاد این شهر، آسفالت خراب این شهر، کمبود وسایل نقلیه در فازهای 2 و 3، ساخته نشدن محور میانی، نداشتن قبرستان، نداشتن سینما و تئاتر، کمبود فضای سبز و نبود پارک و تفریحگاه در فاز 2 و 3

مجموعه ورزشی رفسنجان – 1994
مجموعه ورزشی رفسنجان یکی از سه ساختمان مجتمع فرهنگی، ورزشی رفسنجان است. بنا دارای دو بخش اصلی است: استخرهای سرپوشیده و روباز و سالنهای ورزشی. بافت به هم پیوسته و کویری رفسنجان عناصری مانند حیاط مرکزی، آب‌انبار و یخچال را در خود جای می‌دهد. دستمایه اصلی طرح مجموعه فرهنگی – ورزشی با الهام از کالبد یکی از بناهای شاخص معماری سنتی منطقه در حومه رفسنجان شکل یافته‌است. این بنا که یکی از یخچال‌های قدیمی رفسنجان است با تدابیر معماری که شکل و کارکرد نوینی برای آن ایجاد کرده و به شکل حاضر درآمده‌است. کالبد مجموعه از دو قسمت متمایز تشکیل شده‌است:

بخش غیر شفاف و بخش شفاف.
بخش غیر شفاف که برگرفته از مخازن گنبدی شکل یخچال است، حجمی به شکل مخروط ناقص دارد و بخش شفاف که تداعی دیواره بلند یخچال را دارد با پوشش مورب کاملاً شفاف است، تضاد این دو بخش در کالبد بنا از ویژگی‌های اصلی معماری آن است. پیوند دهنده این دو بخش دیواره و مخروط، ورودی و فضای اصلی تقسیم مجموعه است. دو جلوه خارجی متضاد درون را به هم متصل و با هم یکپارچه می‌کند و دیوار بلند و کشیده تکیه‌گاه سقف استخر پس از ایفای نقش مفهومی خود در تکمیل معماری، از مرکز مخروط شروع می‌شود و با گسترش چادری بزرگ و شفاف بر روی زمین، بازوی خود را در پاسخ انحنای مخروط خم می‌کند و می‌بندد نکته درخورد توجه اینکه تنوع فضاهای مورد نیاز مانند سونای خشک و بخار، اتاق ماساژ، بدنسازی، رختکنها، دوشها و سرویس‌ها، انبار، موتورخانه و تصفیه خانه در زیرزمین، بوفه، فروشگاه، جایگاه تماشاچیان، اتاق مربی، و قسمت اداری در همکف و رستوران در نیم طبقه‌ای مشرف به استخر فضای کلی و خالصی را که از ترکیب یک دیوار بلند و طویل با یک مخروط حاصل شده‌است مخدوش نکرده‌اند. سادگی بیرونی بنا در کل فضای درونی و در تقسیمات بسیار متنوع آن نیز تبلور یافته و حضور متشخصی را معرفی و عرضه می‌کند.
طراحی موزه تاریخ ایالت کالیفرنیا، آمریکا
طراحی کتابخانه ملی شورای شهر “کاتسای کان” در ژاپن
طراحی مجموعه ورزشی و بسیار مدرن جزیره سیری در خلیج فارس
طراحی مرکز خدماتی شمال مجموعه کریمخانی شیراز
طراحی موزه مرکز ی اسناد، ترمینال فرودگاه نوبنیاد تهران

پیشینهٔ آموزشی
مدرس مدعو معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، 1371 تا 1385
مدرس مدعو معماری، دانشکده معماری، دانشگاه علم و صنعت ایران، 1369 تا 1375
مدرس مدعو معماری، دانشکده معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز و همدان از سال 1375 تا 1385

افتخارات
مشاور برگزیده وزارت مسکن و شهرسازی بعنوان”بهترین مشاور شهرسازی”- 1370
جایزه اول در مسابقه شرکت خانه‌سازی ایران برای ” مجتمع ایل گلی تبریز”- 1371
مقام اول (جایزه آبادی) در مسابقه برگزار شده توسط مرکز مطالعات و پژوهشهای معماری و شهرسازی برای”طرح احیاء مجموعه کریمخانی شیراز” -1372
مقام اول در مسابقه برگزار شده توسط مرکز مطالعات و پژوهشهای معماری و شهرسازی ایران برای ” طرح آماده‌سازی اراضی شهر جدید بهارستان”-1372
جایزه نخست و مقام اول در مسابقه فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران- 1373
جایزه نخست و مقام اول برای طرح موزه مرکز اسناد ریاست جمهوری، رفسنجان-1373
جایزه نخست و مقام اول در مسابقه طراحی بدنه شرقی چهار باغ اصفهان-1374
جایزه دوم در مسابقه طرح ساختمان کتابخانه ملی ایران- 1374
تقدیر نامه افتخار (HONORABLE MENTION) به عنوان طرح برگزیده در مسابقه بین‌المللی برای طرح کتابخانه ملی شورای شهر کانسای- کان ژاپن- 1375
رتبه اول در مسابقه طراحی ساختمان استانداری تهران-1375
طرح برتر در مسابقه طراحی ساختمان جدید وزارت نیرو- 1375
لوح تقدیر طرح برگزیده اولین جشنواره مهندسی ساختمان برای طرح بهسازی و نوسازی میدان کهنه و مسجد جامع عتیق اصفهان- 1375
لوح تقدیر طرح برگزیده اولین جشنواره مهندسی ساختمان برای طرح موزه ملی آب ایران- 1375
رتبه اول در مسابقه طراحی ساختمان جدید بانک توسعه صادرات ایران- 1376
رتبه اول در طرح اتصال مجموعه حرم امام رضا (ع) به بافت اطراف- 1377
طرح برگزیده در مسابقه بین‌المللی طرح موزه تاریخ کالیفرنیا، فرزنو- 1378
دریافت نشان معماری ایران (استاد پیرنیا) در اولین دوره- 1379
طرح برگزیده در مسابقه طرح سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین-آلمان-1379
کسب مقام دوم جایزه بزرگ معمار 1380 برای اثر مجموعه ورزشی رفسنجان
طرح برگزیده در مسابقه طرح خانه مولانا تهران-1380
طرح برگزیده در مسابقه مرکز همکاری‌های فناوریهای ریاست جمهوری تهران- 1380
لوح تقدیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هاشمی رفسنجانی برای مجموعه ورزشی رفسنجان – 1380
لوح تقدیر جامعه مهندسان مشاور ایران، برای شناسایی و معرفی معماری ایران- 1380
برنده جایزه مهراز- 1381
انتخاب شده به عنوان پیشکسوت معماری توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور- 1381
کسب مقام اول جایزه بزرگ معمار 1382 برای اثر کانون وکلای دادگستری مرکز
رتبه دوم در مسابقه بزرگ طرح مجموعه آتی سنتر- تهران- 1382
دریافت لقب شهروند افتخاری اصفهان- 1383
دریافت لوح تقدیر و تندیس از جامعه مهندسان مشاور ایران- 1383
دریافت نشان درجه یک فرهنگ و هنر از رئیس‌جمهور وقت – 1383
تقدیر نامه افتخار (HONORABLE MENTION) به عنوان طرح برگزیده در مسابقه بین‌المللی طرح ساختمان کنفرانس کشورهای اسلامی در جده- عربستان – 1384
دریافت نشان معماری ایران از انجمن مفاخر معماری ایران- 1385.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت