محمود ماهرالنقش

Mahmood Maher'olNaghsh

محمود ماهرالنقش

 تخصص/مهارت:

طراحی و معماری، کاشیکاری

 معرفی/ بیوگرافی:

محمود ماهر النقش (به انگلیسی: Mahmoud Maher al Naghsh) هنرمند ایرانی، متولد 1 فروردین 1301 در اصفهان و درگذشته 24 اسفند 1389 در تهران بود.

آقای محمود ماهرالنقش از استادان تجربی معماری و کاشیکاری ایران بوده است که تالیفات، تحقیقات و تدریس در این زمینه داشته و نخستین مولف این گونه هنرها است. وی متنخب ششمین همایش چهره‌های ماندگار است

او در روز اول فروردین 1301 در شهر اصفهان محله بیدآباد یا همان بازار بیدآباد که مسجد سید هم می‌گویند دیده به جهان گشود. فرزند پنجم خانواده بود وپدرش معمار سنتی بود.

ماهرالنقش تحصیلات محدودی دارد چون در زمان کودکی پدرش مدام در حال سفر بوده و خانواده اش در شهرهای مختلف سرگردان بودند. به همین دلیل، بعد از جنگ جهانی دوم او تحصیل را در مقطع متوسطه رها کرد. ولی مطالعات مربوط به معماری را تا زمان درگذشت رها نکرده‌است.

محمود ماهرالنقش در ایام جوانی به تهران می‌آید و سال‌ها به مطالعه و تحقیق درباره معماری سنتی می‌پردازد تا این که از سوی دانشگاه علم و صنعت برای تدریس دعوت می‌شود. ماهرالنقش بعد از تأسیس دانشگاه علم و صنعت و انتقال دانشگاه تکنولوژی تهران به این مجموعه در نارمک در این دانشگاه مشغول تدریس شد.

محمود ماهر النقش سال‌ها پژوهشگر استاد تجربی، و استاد دانشگاه علم و صنعت ایران دررشته معماری و هنری تزیینی داخلی بوده‌است و از دیگر سمت‌های ایشان: سرپرست گروه ساختمان، سرپرست خدمات فنی دانشگاه، ناظر فنی ساختمان، سرپرست کارگاه شبانه می‌باشد.

ماهرالنقش در سال‌های 1348 تا 1356 مجموعه کتاب‌های اصول فنی ساختمان را تحریر کرد که تا به حال 11 بار تجدید چاپ شده و در سال 1357 پنج جلد کتاب درباره کاشی کاری ایران را به رشته تحریر درآورد و آن را موزه رضا عباسی را به چاپ رساند.

از طرف فرهنگستان هنر ایران به عنوان گنجینه زنده هنری معرفی و مورد تقدیر قرار گرفته بود. وی بعد از دوره بیماری در روز بیست و چهارم اسفند 1389 از دنیا رفت و پیکرش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

آثار
اصول فنی ساختمان
خط بنایی
طرح و اجرای نقش در کاشیکاری ایران
معماری مسجد حکیم اصفهان
نقش در نقش
نقش فیروزه
نقش معقلی در هنرهای اسلامی
نگاهی به کاشیکاری ایرانی
کاشی و کاربرد آن

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت