فرهاد فزونی

 تخصص/مهارت:

طراح گرافیک،

 معرفی/ بیوگرافی:

فرهاد فزونی (به انگلیسی: Farhad Fozouni) هنرمند ایرانی، متولد 11 دی 1357 در تهران است.

آقای فرهاد فزونی عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، در سال 1382 کارشناسی گرافیک خود را از دانشکدهٔ هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرد.

فرهاد فزونی از هنرمندان طراح پرکار است که توانسته در بین نسل پنجم طراحان گرافیک ایران قرار بگیرد. در آثار او عناصر تصویری در کنار نوشته و حروف چشم‌نوازند و ترکیبی از تصویر و نوشته را به نمایش می‌گذارند.

از مهم‌ترین مشخصه‌های کارهای او توجه به فضاهای بصری و ویژگی‌های فرهنگی شهر تهران است. هدف او ایجاد طرح‌هایی است که برآمده از تهران است و با مسائل معاصر تهران امروز در ارتباط است. او می‌خواهد که بینندگان آثارش شاهد آنچه که در جامعه رخ می‌دهند باشند و آثارش سندی باشد بر شرایط زندگی فعلی. کارهای او مملو از ارجاعاتی به زندگی روزمره، زندگی خیابانی و زندگی در جامعهٔ شهری تهران است.

در حوزهٔ شعر فارسی او تجربیاتی در ساخت اشعاری نیمه‌نوشتاری و نیمه‌تصویری و حتی اجرایی داشته که در این تجربیات در پی یافتن راه‌هایی برای انتقال احساسات به شیوه‌های امروزی‌تر و دقیق‌تر است.

فزونی مدیر هنری و طراح گرافیک مجلات فرهنگی و هنری بوده‌است که از جمله می‌توان به ماهنامهٔ فرهنگ و آهنگ، فصل‌نامهٔ هنر فردا، مجلهٔ 77 و مجلهٔ خردنامه اشاره‌کرد. وی همچنین داور جشنواره‌های پوستر و گرافیک بوده‌است که از جمله می‌توان به داوری سالانهٔ سرو نقره‌ای اشاره کرد. همچنین وی مدیر هنری برنامه‌های تلویزیونی متعددی از جمله مقام بهار، نوروزنامه، آیین بهار، شب‌های پرتقالی و… بوده‌است.

طراحی پوستر برای نمایشگاه‌های پوستر داخل و خارج از ایران و دوسالانه‌های گرافیک، به‌علاوهٔ برپایی نمایشگاه‌های متعدد از آثار وی، از دیگر فعالیت‌های این هنرمند گرافیست و طراح محسوب می‌شوند. او همچنین فعالیت‌هایی در حوزهٔ تدریس طراحی گرافیک دارد.

فزونی به جز عرصه گرافیک در زمینه ویژوال آرت نیز فعالیت دارد. به جز نمایش‌های انفرادی، آثار طراحی او تاکنون در نمایشگاه رادیکال طراحی یک و دو و نمایشگاه ایران روی کاغذ در کنار آثار هنرمندانی چون احمد امین‌نظر، علی نصیر، ندا رضوی‌پور، امیر فرهاد، مهدی فرهادیان، آلا دهقان، وحید شریفیان، آزاده مدنی، شهریار احمدی و آزاده رزاق‌دوست بنمایش درآمده است.

فعالیت‌های پژوهشی
از جمله فعالیت‌های پژوهشی فزونی می‌توان به پژوهش دربارهٔ «ریخت‌شناسی حروف فارسی» اشاره کرد که بخش نخست این پژوهش در سال 1388 در مقاله‌ای با عنوان «درآمدی بر ریخت‌شناسی نوشتار فارسی» در کتاب «دبیرهٔ الف» به چاپ رسیده‌است.

جوایز
فزونی برای آثارش موفق به کسب جوایز مختلفی شده‌است که از آن جمله می‌توان به جایزهٔ بهترین اثر تایپوگرافی از اولین دوسالانهٔ پوستر شیکاگو (جایزهٔ هنرهای تایپوگرافیک STA) در سال 2008، دیپلم انجمن طراحان گرافیک ایران از نهمین دورهٔ دوسالانهٔ گرافیک تهران در سال 2007، نامزدی جایزهٔ بین‌المللی طراحی پوستر تایوان در سال 2005، همچنین جایزهٔ بهترین طراحی کتاب از جشنوارهٔ سرو نقره‌ای در سال 2011 اشاره کرد.
سال 2005: نامزد جایزهٔ بین‌المللی طراحی پوستر تایوان؛
سال 2007: دیپلم انجمن طراحان گرافیک ایران (IGDS)، نهمین دورهٔ دوسالانهٔ گرافیک تهران، تهران، ایران؛
سال 2008: جایزهٔ بهترین اثر تایپوگرافیک، اولین دوسالانهٔ پوستر شیکاگو STA، آمریکا؛
سال 2010: جایزهٔ بهترین طراحی برای جلد کتاب، جشنوارهٔ روزی روزگاری، تهران، ایران؛
سال 2011: جایزهٔ سرو نقره‌ای در طراحی صفحه‌آرایی کتاب، تهران، ایران.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:
farhad_fozouni

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت