ابوالفضل عالی

 تخصص/مهارت:

طراح گرافیک (گرافیست)،

 معرفی/ بیوگرافی:

ابوالفضل عالی (به انگلیسی: Abolfazl Aali) هنرمند ایرانی، متولد 1334 در تهران و درگذشته در 1376 در سلفچگان استان قم بود.

آقای ابوالفضل عالی در 1352 شروع به کار گرافیک و نقاشی کرد و در 1353 وارد دانشکده هنرهای زیبا شد. در 1357 شروع به ساختن پوستر برای موضوعات مختلف انقلاب کرد. در تاریخ طراحی گرافیک ایران ابوالفضل عالی را به جریان گرافیک انقلاب و حوزه هنری منتسب می‌دانند. او و هنرمندان حوزه هنری در زمان جنگ ایران و عراق آثار نقاشی و گرافیک بسیاری را با موضوعات مرتبط به جنگ خلق کردند. عالی در سال 1376 در چهل‌ودوسالگی بر اثر سانحهٔ رانندگی در جاده سلفچگان (در راه بازگشت از اهواز) درگذشت.

فعالیت‌های هنری
1358 شرکت در نمایشگاه گروهی حوزه اندیشه‌وهنر اسلامی.
1359 دریافت مدرک کارشناسی از دانشکده هنرهای زیبا در رشته گرافیک. شرکت در نمایشگاه گروهی گرافیک در موزه هنرهای معاصر. طراحی پوستر معروف “شب‌های الله‌اکبر” به شیوه ترکیب مواد. طراحی پوستر معروف “میرزاکوچک‌خان” با تکنیک ترکیب مواد.
1360 طراحی پوسترهایی از شهید مرتضی مطهری با تکنیک ترکیب مواد. شرکت در نمایشگاه گروهی موزه هنرهای معاصر.
1362 گردآوری کتاب “هنر گرافیک در انقلاب اسلامی” و چاپ آن از سوی حوزه هنری. اولین تجربه ایربراش در طراحی پوستر “بهشت زهرا”.
1363 شرکت در نمایشگاه هفته فرهنگی ایران در پاریس به همت سازمان یونسکو. راه‌اندازی و آماده‌سازی نگارخانه “سوره” (جنب سینما بهمن، تهران).
1364 شرکت در نمایشگاه هنر گرافیک ایران در کراچی. نمایش گروهی آثار در “خانه سوره”. نمایشگاه گروهی در فرانسه، شهر پاریس.
1365 نمایشگاه انفرادی (اسفند) در “خانه سوره”. نمایشگاه گروهی در پاکستان، شهر کراچی. نمایش گروهی آثار در “خانه سوره”. نمایشگاه گروهی در فرانسه، شهر پاریس. بهترین طراح برگزیده سال در بخش پوستر. مسؤول گروه تجسمی دانشکده “صداوسیما”. مسؤول بخش گرافیک شبکه 2 تلویزیون.
1366 طراحی پوستر با موضوع “خانه خدا” به شیوه ایربراش و گواش. چاپ چندپوستر از آثار ابوالفضل عالی در کتاب گرافیک سال. نمایشگاه گروهی در موزه هنرهای معاصر.
1367 و 1368 سفر به آلمان و اقامت چندماهه برای چاپ کتاب “ده‌سال با طراحان گرافیک انقلاب اسلامی” و “ده‌سال با نقاشان انقلاب اسلامی”. دریافت لوح زرین، دیپلم افتخار و مدال یادبود از “مجتمع هنر و ادبیات دفاع مقدس”. ساخت پوستر دومین نمایشگاه هنر گرافیک ایران”. نمایشگاه گروهی در موزه هنرهای معاصر.
1369 گفتگو با ماهنامه “سوره”، دوره دوم، شماره 3.
1370 دریافت بورسیه از وزارت علوم برای ادامه تحصیلات هنری و اعزام به شهر کلرمون فرانسه.
1371 تا 1374 رهاکردن تحصیل در فرانسه و پیگیری فرصت مطالعاتی خود در دانشگاه هنر، مقطع کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر. راه‌اندازی گروه هنری جوان. 12 شهریور، گفتگو با روزنامه کیهان. شرکت در سومین نمایشگاه “دوسالانه آثار طراحان گرافیک ایران” و چاپ آثار در کتابی با همین عنوان از سوی موزه هنرهای معاصر. مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری. . تدریس در “مؤسسه آموزش عالی سوره”. عضو کمیته بررسی کتب درسی و آموزشی.

نکوداشت عالی در نگارخانه برگ
در 4 مهر 1389 مراسم نکوداشتی برای ابوالفضل عالی در نگارخانه برگ سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار گردید. در این مراسم که به کوشش محمدحسن حامدی، سردبیر مجله تندیس، برگزار گردید، دکتر محمد خزایی و مصطفی ندرلو به سخنرانی پیرامون زندگی و آثار عالی پرداختند و فیلم مستند کوتاهی ساخته امیر فرهاد بنمایش درآمد.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت