نسرین خسروی

 تخصص/مهارت:

طراح و نقاش، تصویرگر

 معرفی/ بیوگرافی:

نسرین خسروی (به انگلیسی: Nasrin Khosravi) هنرمند ایرانی، متولد 1329 تهران و درگذشته 1389 در کشور کانادا است.

نسرین خسروی در 29 آذر سال 1329 در تهران متولد شد او در سال 1358 از دانشکده هنرهای زیبا در رشتهٔ گرافیک فارغ‌التحصیل شد.

خانم نسرین خسروی اوایل دههٔ پنجاه، وقتی‌که سال دوم دانش‌گاه بود با سیروس طاهباز آشنا شد. به پیش‌نهاد طاهباز، روی متنی از قدمعلی سرامی کار کرد که سال 1355 با عنوان «قصه دوستی» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد. این‌گونه بود که به‌صورت حرفه‌ای وارد کار تصویرگری کتاب کودک و نوجوان شد. هرچند در حوزه‌های دیگر نقاشی و گرافیک هم فعالیت داشت، و در دانش‌گاه‌ها و دانش‌کده‌های هنری نیز تدریس می‌کرد، اما عمدهٔ فعالیت و آوازه‌اش در دنیای کتاب کودک و نوجوان بود.

وی در 3 اردیبهشت سال 1389 در سن 60 سالگی در اثر سرطان ریه در کانادا درگذشت.

آثار
کدو قلقله زن، سپید برفی، بیایید با هم زندگی کنیم، زنبور عسلی به نام وزوزی، سنجاب آشپز، تا مدرسه راهی نیست، بچه‌ها دلم برایتان تنگ می‌شود، ستاره کوچولو، کاراگاه بچه‌ها، مواظب بند کفش‌هایتان باشید، عکاس در حیاط خانه ما منتظر بود، دختر باغ آرزو، چکه‌ای آواز تکه‌ای مهتاب، دنیای رنگ‌ها، ستاره کوچولو، راز آن درخت، هوای بچگی، پولک ماه، رنگین‌کمان و… از جمله کتاب‌هایی است که با تصویرگری او طی بیش از سه دهه منتشر شده‌است.

همکاران
این کتاب‌ها، حاصل هم‌کاری او با نویسندگانی چون احمدرضا احمدی، مهدخت کشکولی، اسدالله شعبانی، محمدرضا یوسفی، ناصر کشاورز، علی‌اشرف کریمی، محسن نامدار، نقی سلیمانی، عزت‌الله الوندی، علی‌اکبر ایراندوست و.. بود.

نمایش آثار
خسروی در طول دو دههٔ گذشته نمایش‌گاه‌های بس‌یاری نیز به‌صورت فردی و گروهی در داخل و خارج از ایران برگزار کرد.
کارهایش در بیش از 16 نمایشگاه انفرادی و گروهی در داخل و خارج از ایران به تماشا گذاشته شد از آن جمله: موزه هنرهای معاصر تهران، گالری خانه هنرمندان تهران، سالن حجاب، نمایشگاه کنکور نوما در ژاپن، نمایشگاه تصویرگران کتاب کودک براتیسلاوا.

افتخارات
او برای تصویرسازی‌هایش جوایز متعددی از جشن‌واره‌های داخلی و خارجی دریافت کرد که جایزهٔ بزرگ نوما در سال 2001 در ژاپن از مهم‌ترین این جوایز هستند. در سال 2002 نیز از ایران به عنوان کاندیدای جایزه هانس کریستین آندرسن معرفی شد
این هنرمند نسل دوم از تصویرگران کتاب کودک، برای بس‌یاری از آثارش از سوی یونیسف، شورای کتاب کودک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز دیپلم‌های افتخار و لوح تقدیر دریافت کرد.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت