عذرا عقیقی بخشایشی

Azra Aghighi Bakhshayeshi

عذرا عقیقی بخشایشی

 تخصص/مهارت:

خطاطی و خوشنویسی

 معرفی/ بیوگرافی:

عذرا عقیقی بخشایشی (به انگلیسی: Azra Aghighi Bakhshayeshi) هنرمند ایرانی، متولد 1347 در استان قم است.

خانم عذرا عقیقی هنرمند ایرانی است که با زمینه قرار دادن خوشنویسی اسلامی آثار معاصر خلق کرده‌است. او فرزند عبدالرحیم بخشایشی اسلام‌شناس و پژوهشگر حوزه دین است، لیسانس خود را در رشتهٔ ارتباط تصویری از دانشگاه تهران و رتبه ممتاز را از انجمن خوشنویسان اخذ کرده‌است. به عقیده عقیقی: در گذشته خطاطی ایران، زنان جایگاه ناشناخته اما تحسین‌برانگیزی داشته‌اند، هر چند که سلطه مردان بر این هنر همواره دستاوردهایشان را به حاشیه برده‌است.

آثار او در موزه‌هایی چون بریتیش می‌وزیم و موزه اسلامی مالزی نگهداری می‌شود؛ قطعات هنری او در حراج‌های کریستی و ساتبیز و حراج تهران عرضه شده‌است.

عقیقی عمدتاً خط نقاشیهایی‌ست با الهام از خط کوفی پدیدآورده است. نقاشی خط‌های عقیقی این روزها در گنجینه‌های متعدد هنر خاورمیانه‌ای نگهداری می‌شوند و تاکنون در لندن، کوالالامپور، استانبول، دبی، وین، میامی، ابوظبی، تاجیکستان، لبنان، ژنو و زوریخ و کویت به نمایش عمومی درآمده‌اند.

عذرا عقیقی بخشایشی برخلاف بسیاری از هنرمندان عرصه نقاشیخط، مصمم به استفاده از خط کوفی در آثارش است. او با تلفیق انواع کوفی مشرقی، کوفی مغربی و کوفی اولیه و ریز و درشت نوشتن آنها، ترکیبی پیچیده و سیال پدیدمی‌آورد. اولین قرآن‌ها به خط کوفی کتابت شده‌اند، به همین جهت با کیفیت معنامحور و معنوی آثار هنرمند بیشتر همخوانی دارند. در اثر حاضر رنگ‌سایه‌های آبی که از تیرگی در کناره‌ها به نور خالص در مرکز تابلو منتهی شده‌اند، همراه با خطوطی که به تدریج کوچکتر می‌شوند، چون پرتو نور الهی رخ می‌نمایند. ترکیب متقارن اثر با تمرکز بر نقطه مرکزی آن بر فضای معنوی و القای احساسی روحانی به مخاطب تأکید می‌ورزد.

نمایشگاه‌ها
سیاه مشق، گالری هما، تهران، 1397
سری کهکشان، گالری هما، تهران 1395
خلق یک جهان، مزنا، مسقط، 1397.
کهکشان کلمات، گالری هما، تهران، 1395
مجموعه آثار، گالری هما، تهران 1390

رخدادها
ساتبیز دبی، دبی 1397
آرت فر آنکارا، آنکارا 1396.
بونامز لندن، لندن 1394.
بزرگان نقاشی‌خط، خانه هنرمندان، تهران 1393
مسترییس لندن، گالری محتشمی، لندن 1393
آلترناتیو کالیگرافی 2، آرت فر وین، وین 1392

کتاب‌شناسی
زنان خوشنویس. نشر کلهر.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:
azraaghighibakhshayeshi

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت