کلارا آبکار

 تخصص/مهارت:

مینیاتور ساز، تذهیب کار، میناکاری و حکاکی

 معرفی/ بیوگرافی:

کلارا آبکار (به ارمنی: Կլարա Աբգարյան و به انگلیسی: Klara Abkar) هنرمند مینیاتورساز و تذهیب‌کار ایرانی ارمنی‌تبار، متولد 1294 در تهران و درگذشته 1 فروردین 1375 در تهران بود.

خانم کلارا آبکار اگرچه دارای شهرت بالایی بود و آثارش متقاضیان زیادی داشت اما هیچگاه آثار خود را به معرض فروش نگذاشت.

ابتدای زندگی
«کلارا آبکار هوُانجانی» از خانوادهٔ نامی آبکاریان جلفای اصفهان بود. وی در سال 1916 میلادی (1294 شمسی) در تهران به دنیا آمد.

تحصیلات
در مدرسهٔ ارامنهٔ «داوتیان» (که بعدها کوشش نامیده شد) به تحصیل پرداخت. کلارا آبکار در دوران مدرسه، نقاشی را نزد مارکار قرابگیان (دِو) و هاکوپ وارتانیان می‌آموزد.

زندگی هنری
در تهران نزد استاد محمد مهروان طراح بزرگ تمبر ایران ، نگارگری ایرانی و مینیاتور را فرا گرفت.

بیماری و درگذشت
در آذرماه 1374 کلارا بیمار شد و در بیمارستان الوند که نزدیک منزلش بود بستری گردید. حدود 3 ماه کلارا در بیمارستان الوند بود.

کلارا آبکار در بامداد اول فروردین 1375 برابر با 20 مارس 1375 در بیمارستان آریا درگذشت. و در قبرستان ارامنه به خاک سپرده شد.

آثار
مناظر اسب‌سواری، طبیعت بی‌جان، گل‌ها، آرامگاه خیام و عطار از سوژه‌های مورد علاقهٔ این هنرمند برای کشیدن تابلوی مینیاتوری بود. آبکار همچنین در به تصویر کشیدن مجالس بزم تبحر داشت.

از تابلوهای معروف او می‌توان به «انوشیروان و بزرگمهر»، «شکار بهرام»، «یوسف و زلیخا»، «پیرزن و سلطان سنجر»، «مجلس شیخ صنعان»، «دختر ترسا»، «بزم» و «باده عشق» اشاره کرد.

معروف‌ترین آثار آبکار عبارت اند از: انوشیروان و بزرگمهر، شکار بهرام، یوسف و زلیخا، پیرزن و سلطان سنجر و تاج پیمان (نگین کاری روی نقره). وی همچنین تابلوهای بسیاری در زمینهٔ تذهیب دارد که تذهیب هشت ظلعی او با طرح بته جقه بسیار معروف است.

نمایشگاه‌ها
وی اولین نمایشگاه آثار خود را در سال 1367 در موزه هنرهای ملی ایران برگزار کرد.

افتخارات
کلارا آبکار در زمان حیات خویش از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان «استاد» را دریافت کرد.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت