نکتار پاپازیان

Nectar Papazian Andreef‎

نکتار پاپازیان

 تخصص/مهارت:

طراح و معمار

 معرفی/ بیوگرافی:

نکتار پاپازیان آندره یف (ارمنی: Նեկտար Փափազյան‎; انگلیسی: Nectar Papazian-Andreef‎) هنرمند ایرانی ارمنی‌تبار، متولد 1305 در اراک است.

خانم نکتار پاپازیان در زندگی حرفه‌ای به نام شوهرش معروف به خانم آندرف می‌باشد. وی از جمله اولین معماران زن ایرانی، متعلق به نخستین نسل از دانش‌آموختگان معماری دانشگاه تهران می‌باشد.

زندگی‌نامه
در شهر اراک به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران گذراند. وی جزء اولین دختران دانش‌آموز در رشته ریاضی بود. پس از اخذ دیپلم وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و در آنجا نیز نخستین دانشجوی دختر در رشته معماری بود. پس از دو سال تحصیل در تهران به فرانسه رفت و در مدرسهٔ هنرهای زیبای پاریس و دانشگاه بوزار پاریس به تحصیل معماری پرداخت. وی در مدت ده سالی که در پاریس اقامت داشت، به کار در دفاتر معماری نیز مشغول بود.

در سال 1338 خورشیدی (1959 میلادی) به ایران بازگشت و دفتر معماری خود را تأسیس کرد و تا سال 1358 خورشیدی (1979 میلادی) فعالیت خود را در ایران ادامه داد. نکتار پاپازیان از جمله معماران زن ایرانی شرکت‌کننده در کنگره بین‌المللی زنان معمار در سال 1356 بود.

خانم پاپازیان که هم‌اکنون 89 سال دارند و در پاریس ساکن می‌باشند.

از کارهای قابل توجه وی می‌توان پروژه‌های زیر را نام برد:

بخش‌هایی از دانشگاه تبریز
دانشگاه جندی‌شاپور اهواز (شهید چمران فعلی)
نخستین طرح جامع تبریز
چند مرکز آموزش حرفه‌ای
دفاتر مرکزی جمعیت خیریه فرح پهلوی
گمرک آستارا
دبیرستان جامع دانشگاه بوعلی همدان
انستیتوی مربیان حرفه‌ای کرج و
طرح کوی نابینایان تهران برای باشگاه لاینز

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت