مارکار گالستیانس

Markar Galstiants‎

مارکار گالستیانس

 تخصص/مهارت:

طراح و معمار

 معرفی/ بیوگرافی:

مارکار گالستیانس معروف به الگال (ارمنی: մարքար Գալստիանց‎) و (به انگلیسی: Markar Galstiants‎) هنرمند ایرانی ارمنی‌تبار، متولد 1267 در محله جلفای اصفهان و درگذشته 1364 در ایالات متحده آمریکا بود.

آقای گالستیانس در سال 1267 خورشیدی (1888 میلادی) در محله جلفای اصفهان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدرسهٔ شبانه‌روزی کلکته، هندوستان گذراند و تحصیلات عالیه را در کینگز کالج لندن در رشتهٔ معماری به پایان رسانید.

نخستین بنای مهم وی «ساختمان پستخانه مرکزی تهران» است. از وی برای ساخت بناهای «شرکت نفت» و «بانک شاهی» دعوت به عمل آمد. وی در سال 1318 (1939) «ساختمان شماره یک وزارت امورخارجه» را ساخت. برای ساخت این بنا موفق به دریفت مدال گردید.

بنای ساختمان پستخانهٔ مرکزی در سال 1307 به مناقصه گذاشته شد و نیکلای مارکف، معمار گرجی، برنده آن شد، اما ساخت آن به دست گالستیانس انجام گرفت. عباس مسعودی که در سال 1313 گزارشی از عمارت پستخانه در روزنامه اطلاعات نوشته، الگال گالستیانس را سازنده آن معرفی کرده‌است. حسین لرزاده نیز روایت کرده‌است که عمارت پست، کار الگال گالستیانس است

بسیاری از معماران و سازندگانی که در سال‌های پیش از جنگ جهانی دوم و بلافاصله پس از آن در تهران فعالیت داشته‌اند، حرفه خود را نزد «الگال» آموخته‌اند.

وی در سال 1364 (1985) در ایالات متحده آمریکا بدرود حیات گفت.

آثار او عبارت اند از:

ساختمان اداره پست ایران (ساختمان پستخانهٔ مرکزی (خیابان امام خمینی))
ساختمان بانک شاهی (بانک تجارت شعبهٔ میدان امام خمینی)
ساختمان شمارهٔ 1 وزارت امور خارجه
بیمارستان مسیح در کرمانشاه

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت