نیکزاد نجومی

Nikzad Nojumi

نیکزاد نجومی

 تخصص/مهارت:

نقاش و تصویرساز

 معرفی/ بیوگرافی:

نیکزاد نجومی (متولد سال 1320، کرمانشاه)، نقاش و تصویرساز معاصر ایرانی که به سبب آثاری با مضامین و نیز روانشناسانه مطرح است. وی همچنین تصویرسازی‌های زیادی را برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام داده‌است که در زمرهٔ مشهورترین آثار کانون هستند. نجومی از شناخته شده‌ترین هنرمندان در زمینهٔ گرافیک انقلابی و از هنرمندان معروف انقلاب ایران می‌باشد. وی همچنین از حامیان دانشنامه ایرانیکا می‌باشد.

زندگی
آقای نیکزاد نجومی در سال 1320 در محله برزه‌دماغ در کرمانشاه به دنیا آمد. خانوادهٔ وی از جمله خانواده‌های مذهبی و روحانی کرمانشاه محسوب می‌شود که چند نسل پیش برای انجام فعالیت‌های مذهبی و تبلیغ تشیع از دامغان به کرمانشاه آمده بودند. پدر نیکزاد نجومی، سیف السادات نجومی، خوشنویس و خطاط بوده‌است. نجومی در سال 1341 وارد دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشکده تهران شد و به تحصیل در رشتهٔ نقاشی پرداخت. وی در سال 1346 از این دانشگاه با درجهٔ لیسانس فارغ‌التحصیل شد. نجومی مدرک فوق لیسانس خود را در سال 1353از دانشگاه سیتی کالج نیویورک دریافت کرده‌است. وی از سال 1342 تا 1348 با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همکاری داشته‌است. بخشی از پوسترهای انقلاب ایران که در دانشکدهٔ هنرهای زیبا با روش‌های چاپ دستی تکثیر شده‌اند و نشانه عمومی آن‌ها ستاره سرخ در کادر آن‌هاست از آثار نجومی و آراپیک باغداساریان هستند. وی از 1359 تا کنون در آمریکا زندگی می‌کند. آخرین نمایش طرح‌های نیکزاد نجومی در تهران با عنوان دست نوشته سال 1385 در گالری هما به نمایش درآمد و مورد توجه نسل جوان هنرمندان قرار گرفت. نمایش بزرگ او درسال2013 درگالری تیمور گراهان نیویورک نگاه بین‌المللی را به سمت نیکی نجومی جلب کرد. او در شناساندن هنرمندانی چون اردشیر محصص به محافل بین‌المللی نقش مؤثری داشته‌است.

ویژگی کاری
نجومی در زمینهٔ تصویرسازی کتاب کودک در زمرهٔ چهره‌های اصلی در نسل طلائی این هنر به‌شمار می‌آید. وی از جمله تصویرسازان تأثیرگذار در این زمینه بوده و کارهای بسیاری را برای کانون پرورش فکری کوردکان و نوجوانان تصویرسازی کرده‌است. سایت همشهر آنلاین، نیکزاد نجومی را نقاشی «مضمون‌گرا، فیگوراتیو و تلخ‌اندیش» می‌نامد که «مضامین انسانی‌اش را در چشم‌اندازهایی تلخ و تیره به تصویر می‌کشد». در آثار نجومی «دو سویه متفاوت» دیده می‌شود: یکی سویه «روان‌شناسانه» و دیگری «زیبایی‌شناسی خاص او».این در حالی است که وب سایت بی.بی. سی فارسی در گزارشی تصویری او را «نقاشی » می‌نامد. اما خود او در مصاحبه‌ای با رادیو فردا گفته‌است که نمی‌خواهد مفاهیم در کار او روشن باشد، اما سعی می‌کند که آثارش حاوی بیان باشند. شیرین نشاط، دربارهٔ کارهای نیکزاد نجومی می‌نویسد: «نجومی با تابلوهای بزرگ رنگ روغن دو دنیای خاورمیانه (ایران) و غرب (بخصوص آمریکا) را با همدیگر می‌آمیزد و مسایل فرهنگی ایران و آمریکا را به سؤال می‌کشاند. نجومی در کارهای جدیدش برخوردهای ناشی از عدم تعادل قدرت را بخوبی نشان می‌دهد.»
موضعگیری‌های
نیکزاد نجومی در مهرماه 1388 با امضای متن اعلامیهٔ «دعوت به شرکت در تجمعی اعتراضی» پشتیبانی کرد. وی همچنین به همراه چند چهرهٔ فرهنگی دیگر در یک فایل ویدئویی اعمال تحریم علیه ایران را محکوم کرد. در سال 1387 آثار این هنرمند در کنار نقاشی‌هایی از قاسم حاجی زاده و اردشیر محصص از طرف کیهان مورد حمله قرار گرفت و گالری هما از طرف اداره ارشاد مجبور به حذف آثار و تعطیلی موقتی شد.

جوایز
نیکزاد نجومی در فستیوال بلونیا در ایتالیا به خاطر تصویرسازی کتاب «گل بلور خورشید» نوشتهٔ فریده فرجام، برندهٔ جایزه شده‌است. وی همچنین جایزه ملی فرانسه، کانی‌سومر را در سال 1349 دریافت کرده‌است. در سال 2007 میلادی، کتاب «صدای پای آب» اثر سهراب سپهری با تصویرگری نیکزاد نجومی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کنار پنج کتاب دیگر از ایران، در فهرست آثار منتخب کتابخانه بین‌المللی مونیخ قرار گرفت.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:

• ایمیل:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت