راهنمای چراغ دوچرخه

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

یکی از تجهیزات مهم و ضروری در ورزش دوچرخه سواری چراغ دوچرخه است. دوچرخه وسیله‌ای می‌باشد که فقط مخصوص استفاده در روز نیست و گاهی شما شب هم دوچرخه سواری می‌کنید. برای اینکه شب در جاهای تاریک مسیر جلوی خود را به خوبی ببینید، همچنین توسط خودروها و وسایل نقلیه دیگر دیده شوید و متوجه حضور شما شوند به چراغ دوچرخه احتیاج دارید. در مواردی ممکن است شما به علت نداشتن چراغ دوچرخه توسط وسایل نقلیه دیگر دیده نشوید و با شما تصادف کنند. در مواردی ممکن است به قیمت جان شما تمام شود. شما می‌توانید با پرداخت هزینه کم برای دوچرخه خود یک چراغ دوچرخه خریداری کنید و با خیالی آسوده و با امنیت بیشتر در تاریکی شب دوچرخه سواری کنید.

چراغ‌ دوچرخه معمولا دارای لامپ ال ای دی است که این موضوع باعث می‌شود، باتری کمتری مصرف کنید. البته مدل‌هایی هم وجود دارد که با دینام دوچرخه کار می‌کنند و نیاز به باتری ندارند. همان طور که می‌دانید دینام وسیله‌ای است که با قرار گرفتن روی چرخ دوچرخه شروع به چرخیدن کرده و انرژی الکتریکی تولید می‌کند. چراغ دوچرخه نسبت به سایر تجهیزات دوچرخه قیمت کمتری دارد به گونه‌ای که شما با هر میزان بودجه‌ای می‌توانید برای خود یک یا چند چراغ دوچرخه را خریداری کنید. طبق تحقیقاتی که صورت گرفت بیشتر تصادفات مربوط به دوچرخه در شب به علت نداشتن چراغ دوچرخه است. این‌جاست که شما به اهمیت این وسیله ارزشمند پی‌می‌برید و متوجه می‌شوید چه نقشی در سلامت دوچرخه سوار ایفا می‌کند.

.

چراغ‌دوچرخه چیست و چه کاربردی دارد؟

چراغ یا همان لامپ دوچرخه وسیله‌ای است که از یک یا چند عدد لامپ تشکیل شده که به شما کمک می‌کند به وسیله آن روشنایی مسیر حرکت خود را تامین کنید. همچنین لامپ خطر هم که در قسمت عقب دوچرخه نصب می‌شود، باعث شده تا وسایل نقلیه دیگر که در اطراف شما قرار دارند از وجود شما مطلع شده و جلوی بسیاری از تصادفات گرفته شود. لازم به دکر است برق مورد نیاز برای تامین روشنایی به وسیله باتری یا دینام تامین می‌شود.

.

تاریخچه استفاده از چراغ‌دوچرخه:

تقریبا 143 سال پیش یعنی سال 1876 اولین چراغ دوچرخه اختراع شد که به وسیله نفت کار می‌کرد و برای همان دوچرخه‌های قدیمی طراحی شد. اولین چراغی که به وسیله الکتریسیته کار می‌کرد و در دوچرخه مورد استفاده قرار گرفت، سال 1888 بود. این چراغ از یک لامپ رشته‌ای با یک باتری سربی که به وسیله دینام شارژ می‌شد، کار می‌کرد‌.

.

انواع لامپ یا چراغ دوچرخه:

  1. چراغ‌جلو دوچرخه: این چراغ در قسمت جلوی دوچرخه نصب می‌شود. وظیفه اصلی این چراغ تامین نور مورد نیاز برای عبور در قسمت‌های تاریک است. در واقع علاوه بر روشن کردن مسیر باعث می‌شود، وسایل نقلیه‌ای که در مقابل شما در حرکت هستند از وجود شما مطلع شده و جلوی خیلی از تصادفات گرفته می‌شود.
  2. چراغ‌عقب دوچرخه: این چراغ که به چراغ خطر هم معروف است، یک وسیله برای مشخص کردن دوچرخه سوار در مسیر می‌باشد. هنگام ترمز گرفتن معمولا این چراغ پرنور تر شده و وسایل نقلیه‌ای که در پشت شما قرار دارند متوجه ترمز گرفتن شما می‌شوند. در بسیاری از موارد چراغ راهنما هم در کنار این چراغ قرار می‌گیرد. که تغییر جهت شما را در مسیر به اطرافیان نشان می‌دهد.

.

مزایای استفاده از چراغ دوچرخه:

  • قبل از هر چیزی یک وسیله تزئینی محسوب می‌شود که در شب ظاهر زیبایی به دوچرخه شما می‌دهد.
  • این چراغ نور مورد نیاز برای دیده شدن مسیر حرکت دوچرخه سوار را تامین می‌کند و باعث می‌شود مسیر بهتر دیده شود.
  • در تاریکی شب چراغ باعث می‌شود وسایل نقلیه‌ای که در اطراف شما در حال حرکت هستند، شما را در مسیر بهتر تشخیص دهند.
  • تجربه ثابت کرده کسانی که از چراغ دوچرخه استفاده کرده‌اند، کمتر دچار حوادث و تصادفات مربوط به حرکت با دوچرخه در طول شب می‌شوند.

.

انواع لامپ مورد استفاده در چراغ دوچرخه:

  1. لامپ رشته‌ای: در واقع قدیمی‌ترین نمونه لامپ دوچرخه به حساب می‌آیند. این مدل به علت مصرف بالایی که دارد بیشتر با دینام دوچرخه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لامپ دارای نور آفتابی رنگ است، البته با استفاده از کاسه و طلق رنگی می‌توان رنگ آن را تغییر داد.
  2. لامپ ال ای دی: کم‌مصرف‌ترین نمونه لامپ دوچرخه هستند که به وسیله باتری هم می‌توان از آن استفاده کرد. این مدل به دلیل نور سفید و پرنور نسبت به نمونه قبلی یعنی لامپ رسته‌ای بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ال ای دی معمولا دارای رنگ‌های مختلفی است و شما نیاز به تغییر رنگ آن‌ها به وسیله طلق رنگی نخواهید بود.

.

نکات مهم هنگام خرید چراغ دوچرخه:

  1. قیمت چراغ: در واقع می‌توان گفت قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد. در واقع می‌توان گفت قیمت است که مشخص می‌کند، شما چه نوع چراغی را برای دوچرخه خود خریداری کنید. داشتن بوق، باتری قابل شارژ و امکاناتی نظیر فلاشر می‌تواند باعث افزایش قیمت چراغ دوچرخه شود.
  2. نوع چراغ: چراغ دوچرخه نمونه‌های مختلفی دارد که شما با توجه به سلیقه و نوع استفاده خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب و خریداری کنید. چراغ جلو به دو صورت، یعنی نمونه لامپ ال ای دی و رشته‌ای وجود دارد که در بالا در مورد هریک توضیح داده شد. همچنین شما می‌توانید چراغ جلو، عقب و روی والف تایر را با هم و یا به صورت جداگانه خریداری کنید.
  3. جنس چراغ: بدنه چراغ یا از جنس پلاستیک است و یا از جنس فلز، چراغ‌های فلزی معمولا مقاومت بیشتری نسبت به نمونه پلاستیکی دارند و موقع زمین خوردن کمتر دچار آسیب دیدگی می‌شوند. البته چراغ‌های فلزی مقداری گران‌تر هستند. برخی تفاوتی نمی‌کند که جنس چراغ شما پلاستیکی است یا فلزی بلکه مهم این است که خاصیت ضد آب داشته باشد و با عبور در هوای بارانی و شستشوی دوچرخه آب به درون این چراغ نفوذ نکند.
  4. نوع لامپ: لامپ چراغ در دو نوع رشته‌ای و معمولی روی دوچرخه استفاده می‌شود. لامپ‌های رشته‌ای قدیمی‌تر هستند نور آن‌ها کمتر و برق بیشتری مصرف می‌کنند. لامپ‌های ال ای دی نسل جدید لامپ مورد استفاده در چراغ‌های دوچرخه هستند. نور لامپ‌های ال ای دی چند برابر لامپ رشته‌ای است و برق کمتری هم مصرف می‌کند. در مجموع انتخاب با خود شماست که کدام لامپ را برای چراغ خود انتخاب کنید.
  5. منبع انرژی: در کل مدل‌های نفتی چراغ دوچرخه تقریبا منسوخ شده و دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. امروزه چراغ‌های دوچرخه یا به وسیله باتری کار می‌کنند و یا شارژی هستند که برای شارژ شدن نیاز به وسیله‌ای به نام دینام دارند. چراغ‌های قابل شارژ را بدون نگرانی می‌توان استفاده کرد زیرا به وسیله دینام باتری آن‌ها مدام شارژ می‌شود اما چراغ‌های باتری دار ممکن است بعد از مدتی به دلیل تمام شدن باتری کارایی خود را از دست بدهند و مجبور به تعویض باتری ان‌ها شوید.
  6. اندازه چراغ: هر چه اندازه چراغ شما بزرگتر باشد نور بیشتری هم تولید می‌کند. پیشنهاد می‌کنم حتما چراغ‌هایی را خریداری کنید که اندازه آن‌ها بزرگ است. چراغ‌های بزرگ را وسایل نقلیه اطراف بهتر مشاهده می‌کنند و از فاصله دورتری دیده می‌شوید. پس می‌توان گفت که چراغ‌های بزرگ بهتر دیده می‌شوند و خطر تصادف با آن‌ها کمتر است. همچنین چراغ جلو بزرگ نور بیشتری داشته و حجم بیشتری از فضای اطراف شما را روشن می‌کنند.
  7. برند چراغ: بهتر است برندهای معروف و شناخته شده بازار را خریداری کنید. این محصولات معمولا از قبل تست شده و امتحان خود را به بازار پس داده‌اند. تجربه ثابت کرده تا زمانی که برندهای باکیفیت و معروف وجود دارند نباید به سراغ تست کردن برندهای ناشناخته بروید. زیرا به احتمال زیاد فاقد کیفیت هستند و تنها وقت و هزینه خود را هدر می‌دهید.

.

روش نگهداری از چراغ دوچرخه:

  • در مورد مدل‌های شارژی توجه داشته باشید فقط زمان استفاده از چراغ دینام را روشن کنید. زیرا روشن کردن دینام زمان خاموشی چراغ سبب خراب شدن باتری چراغ می‌شود.
  • تا حد امکان موقع شستشوی دوچرخه روی چراغ آب نریزید، حتی اگر چراغ شما خاصیت ضد آب داشته باشد. زیرا ورود آب به داخل چراغ طول عمر آن را کاهش می‌دهد.
  • چراغ را در محل مناسب نصب کنید که بیشترین بازدهی را داشته باشد و در مواقع تصادف و زمین خوردن کمترین آسیب به چراغ شما وارد شود.
  • هرگز دوچرخه خود را مقابل نور مستقیم خورشید نگهداری نکنید. زیرا علاوه بر خراب شدن چراغ صندلی، لاستیک‌ها و رنگ دوچرخه شما دچار آسیب دیدگی می‌شود.

.
منبع: کیمیک | https://kimik.ir

همچنین بخوانید…

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت