• درباره

📻 کتاب صوتی:

دیو ~نمایشنامه

نمایش دیو حکایت دیوی است که هر سال در زمانی که فصل سرما آغاز می‌شود از قلعه خود بیرون می‌آید و از هر آبادی یک دختر می‌برد…
واژه‌ی “دیو” یکی از واژه‌های رازآمیزی است که بررسی خط دگرگونی معنایی آن گوشه‌هایی از طرز نگرش و اندیشه‌ی ایرانیان کهن را نسبت به خدایان، در سنجش با سایر اقوام آشکار می‌کند. این بررسی نشان می‌دهد که قوم ایرانی، در یزدان‌شناسی خود، تا جایی پابه‌پای دیگر قوم‌های آریایی پیش آمده است، اما از نقطه‌ای راهش را از آنها جدا کرده است.
بررسی‌های ریشه‌شناختی نشان می‌دهد که واژه‌ی “دیو” در تمامی زبان های آریایی، معنای “خدا” داشته یا دست کم، نام یکی از خدایان بوده است. در سَرزبان آریایی، این واژه را برگرفته از فعل ” deiw- ” می‌دانند که به معنای “درخشیدن” است و این خود نیازمند بررسی و پژوهش است که در دیدگاه آریایی کهن خدا و نور و درخشش چه پیوندی با هم داشته اند.
دیو در زبان سانسکریت “devā” بوده که به خدایان کهن آریایی اطلاق می‌شده است و هنوز نیز در هندی معنای خدا می‌دهد ( deva).
در زبان یونانی این واژه به صورت “zeus” در می‌آید که نام رییس و پدر خدایان یونانیان باستان است. “ژوپیتر” Jupiter نیز که پدر خدایان رومی است بخش نخستش( Ju) از همین ریشه است.
در لاتین “deus” معنای خدا می‌دهد و از این واژه و مشتقات آن میراثی بس درخور توجه در زبان های جدید اروپایی به جا مانده است. در زبان فرانسه “dieu” در ایتالیایی “dio” و در اسپانیایی “dios” همگی معنای خدا را بر دوش می‌کشند.

با صدای: بیوک میرزایی، عبدالعلی کمالی ، سینا نیکوکار، مهرداد مهمان دوست، رضا عمرانی

منبع: شنوتو

*️⃣ راهنمای پخش “دیو ~نمایشنامه” در تماشاخانه و مدیاکلاب لیلیت

1️⃣ درصورت استفاده از فیلترشکن/پروکسی روی دستگاه خود، بهتر است آن را غیرفعال کنید!

2️⃣ پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی از سایت داخلی بصورت رایگان اشتراک‌گذاری گردیده است، که نام منبع آن در پایین توضیحات درج گردیده است. بنابراین محاسبه میزان ترافیک مصرفی اینترنت، طبق مصرف «سایت منبع» محاسبه می‌شود و پلتفرم لیلیت هیچگونه نقش و دخالتی در نحوه محاسبه آن نداشته و متعاقباً هیچگونه سود و منفعتی از آن کسب نمی‌کند.

3️⃣ درصورت وجود هرگونه مشکل در پخش، لطفاً از طریق گزینه [پیام‌گیر گوشه چپ صفحه] ، مورد را به ما اطلاع دهید.

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت