شیدا تقی زاده

Sheyda Taghizadeh

شیدا تقی زاده

 تخصص/مهارت:

نقاش، تصویرساز

 معرفی/ بیوگرافی:

شیدا تقی زاده (به انگلیسی: Sheyda Taghizadeh) هنرمند نقاش، متولد 17 آذرماه 1377 است.

خانم شیدا تقی زاده از آن دسته هنرمندانی است که بدون هیچ آموزشی وارد عرصه هنر شده و بصورت خودآموز توانسته آثاری را خلق کند که هر بیننده‌ای را مجذوب نماید، ممکن است با دیدن هرکدام از آثار ساعت‌ها به آن بنگرید. آثاری به سبک سورئال با فضای وهم آلود که ممکن است بیننده را به یاد یکی از سکانس‌های فیلم‌های فانتزی و رازآلود سینمای هالیوود بیاندازد.

نکته جالب و قابل توجه درباره آثار خانم تقی زاده این است که وی آثارش را بدون هیچ پیش زمینه و ذهنیت قبلی خلق می‌کند و درمورد آثار خود هیچ نظری نمی‌دهد، که این نشان از خلق آثار به واسطه ضمیر ناخودآگاه دارد.

خلق آثار به واسطه ضمیر ناخودآگاه
ناخودآگاه واقعیت حقیقی درون ماست؛ حقیقت انسان در جایی از ذهن است که آن ناخوداگاه نامیده می‌شود.
اتوماتیسم یا خودکاری در نقاشی به کُنش و اعمال، غیر ارادی از ناخودآگاه گفته می‌شود که هنرمند بدون آنکه خودش از قبل تصمیمی بگیرد در فرآیند خلق یک اثر به آن دست میزند؛
در این روش آفرینش نقاشی، که طی آن هنرمند می‌کوشد با هرگونه مهار عقلی و ضمیرآگاه به حرکات دست خود برتری یابد و اجازه دهد که ضمیرنیمه آگاه راهبر کنش هنری او باشد. چنین هنرمندانی در جهان کم هستند.

هنر واقعی هنری است که از دنیای درون هنرمند سرچشمه می‌گیرد و این دنیای درون شامل روان بشر و لایه‌های خودآگاه و ناخودآگاه او می‌شود، خواب‌ها، آرزوها، بیم و شادی و همهٔ مسائلی که در ناخودآگاه ذخیره می‌شوند و به صورت عادی غیر قابل دسترس می‌باشد و خبر از دنیای درون می‌دهد. اثر هنری آیینه تمام نمای درون انسان است. تابحال هنرمندان بزرگی توسط ناخودآگاه خود خلق آثار هنری را انجام داده اند. خلق آثار هنری توسط ناخودآگاه یعنی هنرمند قبل از انجام نقاشی هیچ انگیزه و ذهنیت و تصوری نسبت به آنچه که میخواهد انجام دهد ندارد و در همان لحظه که قلم را روی بوم می‌گذارد دست‌ها توسط نیروی ناخودآگاه و نیمه‌آگاه او انجام می‌شوند. چنین آثاری برای یکبار خلق می‌شوند و دیگر نظیر آن را هنرمند نخواهد انجام داد به این دلیل که هر اثر یکبار از ناخدآگاه ذهن عبور کرده است. به همین دلیل چنین آثاری را می‌توان بسیار ارزشمند و خاص دانست. تابحال فیلسوفان و روانشناسان بزرگی چون یونگ و فروید و هیلمن و… به بررسی خواب و رویا پرداخته اند و سبک‌هایی از قبیل : متافیزیک، سورئال، دادائیسم و هنر بدوی به پیوند هنر و ناخودآگاه معنا بخشیده اند.

“شما را به دیدن نمایشگاه آثار ایشان دعوت می‌نمائیم”

• تلگرام:
Shey_t

• اینستاگرام:
Paprika.art

• رویدادهای جاری:

نزدیک به مطلق ¦ نمایشگاه آثار شیدا تقی‌زاده

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت