نمایش هنرهای اعتراضی و انقلابی در نمایشگاه «آینه در آینه»/ نگاه ایدئولوژیک نداشتیم

نشست خبری نمایشگاه «آینه در آینه» 21 دی ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

نمایش هنرهای اعتراضی و انقلابی در نمایشگاه «آینه در آینه»/ نگاه ایدئولوژیک نداشتیمبه گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، نشست خبری نمایشگاه «آینه در آینه» (مروری بر تحولات هنر معاصر ایران۱۳۶۳-۱۳۵۳) صبح سه‌شنبه ۲۱ دی ماه با حضور احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران، سیدعباس میر هاشمی دبیر کل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و کیانوش معتقدی کیوریتور نمایشگاه «آینه در آینه» در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

احسان آقایی در ابتدای این مراسم عنوان کرد: مجموعه نمایشگاه‌های «آینه در آینه» از هم‌افزایی گنجینه‌ای موزه هنرهای معاصر تهران با سایر گنجینه‌های آثار هنری کشور شکل گرفته است. ما در کشورمان مجموعه‌ها و گنجینه‌هایی داریم که دیده نشده اند و ما از قبل از بازگشایی موزه تصمیم گرفته بودیم بررسی روی این آثار داشته باشیم تا در کنار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران یک کانسپت مشترک ارائه کنند.

او ادامه داد: نمایشگاه «آینه در آینه» که در این دوره با حمایت چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به نمایش درخواهد آمد به دوره‌ای از هنر‌های معاصر ایران می‌پردازد که از هنر اعتراصی آغاز می‌شود و درنهایت با هنر انقلاب و جنگ پیوند می‌خورد. می دانیم که جریان هنر اعتراضی در دوره معاصر با انقلاب مشروطه آغاز می شود و در رخدادهایی مانند ۲۸ مرداد و بعدها جریان سقاخانه‌ای ادامه پیدا می‌کند. اما حدودا در نیم قرن اخیر و از اوایل دهه ۴۰ هنر اعتراضی در ادبیات و تئاتر نمود پیدا می‌کند و اویل دهه ۵۰ به هنرهای تجسمی وصل می‌شود.

رییس موزه هنرهای معاصر خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌های هنر اعتراضی و انقلابی بارها در ایران برگزار شده است اما همه آن‌ها عموما ۲ گرایش غالب دارند؛ یا به وجه معنایی آثار پرداخته شده است و یا در نمایشگاه هایی هم که در خارج از کشور برگزار شده است آن‌ها هم نگاهی متفاوت به جریان هنر اعتراضی ایران داشتند. از این رو موزه سال‌ها فکر می کرد این جریان هنر اعتراضی را از نگاه هنرمندانه بررسی کند. خوشبختانه این پروژه موزه برای چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز جذاب بود و از آن حمایت کردند. این نمایشگاه از هنرمندان مستقل آغاز و به هنرمندان انقلابی ختم می‌شود و در نهایت به جریان هنر جنگ وصل می‌شود.

رویکرد چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر پژوهشی است

سیدعباس میرهاشمی به عنوان دیگر سخنران این نشست اظهار کرد: بعد از بررسی‌های دروره‌های مختلف جشنواره تجسمی فجر، قرار شد ضمن نگاه اصلاح‌گرایانه با کمک دبیران ادوار گذشته جشنواره رویکردی پژوهشی به جشنواره داشته باشیم. یکی از موضوعاتی هم که قرار شد در این جسنواره دنبال شود بحث فعالیت‌های پژوهشی موزه‌هاست و امیدوارم این رویکرد در دوره‌های بعدی جشنواره نیز تکرار شود و خلا‌های موجود در هنرهای تجسمی ما پوشش داده شود و قطعا می‌توانیم در این صورت سنگ محک خوبی داسته باشیم برای دیگر فعالیت‌ها با این نگاه که جشنواره و موزه مخل فعالیت‌های یکدیگر نباشند.

او در پایان تاکید کرد: دوستان این نمایشگاه سعی کردند از هیچ زاویه‌ای از زوایای هنر اعتراضی و هنر انقلاب در این روند پژوهشی غافل نباشند زیرا وقتی صحبت از کار پژوهشی‌ست ما اجازه نداریم‌ سلایق شخصی خود را دخیل کنیم و سعی شد کاملا از زاویه باز و آکادمیک به این موضوع نگاه شود.

معتقدی کیوریتور این نمایشگاه درباره ایده تشکیل آن تشریح کرد: در مسیر جریان‌شناسی هنر معاصر ایران اگر به یک قرن اخیر دقت کنیم‌ جریان هایی را داشتیم که به مکاتب و جنبش‌های هنری تبدیل می‌شوند. طبیعی‌ست که بعد از جنبش مدرنیسم در ایران و جریان سقاخانه ما با هنر انتقادی و اعتراضی مواجه می‌شویم که زیرمجموعه مهمی از هنر اجتماعی است.

او افزود: ما فکر کردیم که شاید بتوان این نگاه را در شکل‌گیری و سامان دادن نمایشگاهی در نظر بگیریم و برای اولین بار شکل‌گیری هنر اعتراضی و انقلابی را از زاویه تاریخ هنر بررسی کنیم و این موضوع می‌طلبید که نگاهی منصفانه به همه هنرمندان و جریان‌ها داشته باشیم. همچنین بازده زمانی که برای ارایه آثار انتخاب کردیم یک دهه است (مروری بر تحولات هنرمعاصرایران۱۳۶۳-۱۳۵۳) زیرا باید ریشه این هنر اعتراضی و اجتماعی را که در نهایت به هنر انقلابی ختم می‌شود، در قبل از انقلاب جستجو کرد. از ویژگی های آثار این است که ابعاد بزرگی دارند زیرا این نقاشی ها در ساختار نقاشی دیواری در مقطع انقلاب شکل گرفته‌اند و مواجهه نسل جوان با این ابعاد نقاشی می تواند جالب توجه باشد.

معتقدی درباره نام هنرمندان حاضر در نمایشگاه گفت: تعداد هنرمندان زیاد است اما مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از ایوب امدادیان، هانیبال الخاص، نیلوفر قادری نژاد، کاظم‌ جلیپا، حبیب صادقی، سیروس مقدم‌، پروانه اعتمادی، اردشیر محصص، بهمن محصص، علی اکبر صادقی، وحید ناج‌فر و…

این کیوریتور در پایان اظهار کرد: طبیعی‌ست که در انقلاب و جریان هنر انقلابی عقاید متکثر است و ما سعی کردیم از عکس استفاده کنیم‌ و گرافیک و پوسترها زیرا این رسانه ها کنار هم‌ این بدنه را شکل داده‌اند. در هنر انقلاب دو عنصر مهم مردم و رهبری داریم و همواره در نقاشی‌های انقلابی به چشم می‌خورد در این نمایشگاه نیز ۹۰ اثر در مدیوم‌های نقاشی، عکس، پوستر و کالیگرافیک در این‌ نمایشگاه در معرض تماشا قرار می‌گیرند.

حوزه هنری، آثار هنری انقلاب را سامان‌دهی کرد

آقایی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره انتخاب نام نمایشگاه توضیح داد: «آینه در آینه» یک واژه ادیبانه است که ما وقتی آیینه را در مقابل آیینه قرار می دهیم‌، بی نهایت تصویر ایجاد می شود و هدف ما از انتخاب این نام، این بود که وقتی این گنجینه ها را کنار هم قرار می‌دهیم به یک هم‌افزایی درست درباره هنر معاصر ایران می‌رسیم.

او در ادامه درباره آثار گنجینه‌های مختلف توضیح داد: گنجینه آثار حوزه هنری و انجمن عکاسان دفاع مقدس مهم‌ترین گنجینه هایی‌ست که ما از آن‌ها استفاده کردیم اما از افراد و مجموعه‌های شخصی هم اثر گرفته شده است.

این مدیر هنری در پایان درباره آثار گنجینه حوزه هنری در این نمایشگاه تسریح کرد: به نظر من سازمان‌هایی مانند حوزه هنری، هنر بعد از انقلاب را سازمان‌دهی کردند. ما در هنر انقلاب یک معنای ارزشی و مکتبی داریم و یک معنای هنری و تاریخی تا اگر بعد از صد سال که ما نیستیم‌ این آثار همچنان دیده شوند و در این راستا نهادهایی مانند انجمن عکاسان دفاع مقدس بودند که کارشان ایدئولوژیک نیست و هدفشان این است بخشی از تاریخ ما مانند هنر جنگ‌ که مغفول مانده‌اند را جمع‌آوری کنند. به نظر من آثار گنجینه حوزه هنری، کارهای مهمی‌ست البته من درباره کارهایی صحبت می‌کنم که دهه ۵۰ و ۶۰ کار شده‌اند و چیزی که موزه به آن می‌پردازد بخش عمده روایت جریان‌شناسی هنر اعتراضی است که شاید گاهی درون‌مایه مذهبی نیز داشته باشد اما محتوای اعتراضی دارند که از انقلاب سرچشمه گرفته است. هیچ اجباری از طرف نهاد خاصی روی ما نبوده است که آثار کسی را نمایش ندهیم و همه افراد همراهی کردند که این جریان به دور از ایدیولوژی ها نمایش داده شود.

نمایشگاه «آینه در آینه» سه شنبه هفته آینده ۲۸ دی ماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری صبا | http://khabargozarisaba.com

این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on google
Share on telegram
Share on email
📅 برای اطلاع از جدیدترین رویدادهای هنر و فرهنگ، همراه گالری لیلیت باشید.
روزنامه هنر رویدادهای هنری اخبار هنری گزارش‌های هنری نوآوری‌های هنری حراج هنری تئاتر و نمایش مد و لباس

اپلیکیشن
💎 بنر روزنامه هنر
💎 بنر کتابهای صوتی
💎 بنر هنرآموز
💎 بنر نمایشگاه
💎 بنر مجله هنر
💎 بنر تماشاخانه
💎 بنر موزیکهای بیکلام
تلگرام
برگزاری نمایشگاه «روان سرگردان» آثار نقاشی خانم فاطمه اصغری قره شیران
برگزاری نمایشگاه «روح دریا» آثار نقاشی خانم زهرا استادعباس
برگزاری نمایشگاه گروهی «بوف کور» در نگاه نقاشان معاصر
برگزاری نمایشگاه «بسامد احساس» آثار عکس و شعر آقای عیسی عماد
نمایشگاه «شاولا» آثار نقاشی خانم شایسته ولی‌زاده تمدید شد
برگزاری نمایشگاه «دریا» آثار نقاشی خانم مهسا باویلی
برگزاری نمایشگاه «با هم» آثار نقاشی خانم فیروزه خدیوی
برگزاری نمایشگاه «بوف کور؛ من و صادق خان هدایت» آثار نقاشی خانم حورا خاکدامن
برگزاری نمایشگاه «سنگ نگاره» آثار خانم وفا اکبری
برگزاری نمایشگاه «صدای سکوت» آثار عکاسی آقای احسان کاظمی
برگزاری نمایشگاه «ما» آثار مجسمه‌های آقای نصرالله رادش
برگزاری نمایشگاه «انسان منهای طبیعت» آثار نقاشی خانم هدی فیاضی پتگر
اینستاگرام گالری لیلیت

اَپ لیلیت

دانلود اپلیکیشن لیلیت

با نصب اپلیکیشن لیلیت، به راحتی از امکانات لیلیت بهره‌مند شوید و از تخفیف‌ها و جدیدترین اطلاعیه‌ها باخبر باشید...

دانلود مستقیم