روایت واحدی از «آخرین قطره از نیمه پُر لیوان» | تنهایی اجباری انسان در دنیایی پسامدرن

گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «آخرین قطره از نیمه پُر لیوان» نوشته و کار آرش واحدی به تهیه‌کنندگی هدیه محقق از 20 دی ساعت 20 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه خواهد آمد. بازیگران این نمایش سمن ‌قناد و محمد معتضدی هستند.

واحدی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این نمایش گفت: در ابتدای امر نمایش به شکل یک مونولوگ 45 دقیقه روی کاغذ آمد. با پیش بردن وجوه مختلف دیگر به داستان، تصمیم بر این گرفتم تا فرم آن را از تک گویی درآورده و اثر را به شکل یک نمایش دو پرسوناژ پرداخت کنم. ایده اصلی اثر براساس تنهایی انسان در میان انبوه مشکلات و شلوغی روزمره شکل گرفت. این واژه به تنهایی شاه کلید نگارش اثر بود. از این نظر که معمولا ما زمانی واژه تنهایی را می‌شنویم به صورت ناخودآگاه آن را به بُعد روانشناختی یک انسان گره می‌زنیم.

او در ادامه افزود: تصور اولیه من برای نوشتن و سپس اجرای «آخرین قطره از نیمه‌ی پُر لیوان» در مورد تنهایی اجباری انسان در دنیایی پسامدرن بود. جایی که ویژگی‌های محیطی، اجتماعی، اقتصادی و …، این تنهایی را به شخص تحمیل می‌کند.

3

واحدی درباره موضوع و مضمون این نمایش عنوان کرد: موضوع نمایش در مورد آینده‌‍ای دور است. جایی که این تنهایی انسان، درون قشرهای مشخصی در اجتماع نهادینه شده است. در نمایش سعی دارم چند سئوال در ذهن مخاطب ایجاد کنم. اولین و مهمترین سئوال در مورد چگونگی رهایی از این تنهایی‌ست. ما امروز می‌دانیم در همین شرایط اقتصادی که هستیم می‌توانیم با چند رویکرد از میزان و شدت این تنهایی بکاهیم ولی آیا 300 سال بعد، همین ابزارها کارایی لازم را دارد؟ موقعیت اقلیمی و جغرافیایی چه تاثیراتی در بوجود آمدن و دامن زدن به این تنهایی دارند؟

او همچنین اضافه کرد: قصه نمایش سرنوشت شخصی را در این موقعیت روایت می‌کند. شخصی که سعی دارد از وضعیت نه چندان مناسب جغرافیایی خود فرار کرده و خود را به شخص و یا اشخاص دیگر نزدیک کند. سعی می‌کند تمام مشکلات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی را نادیده بگیرد و با کلید واژه عشق و محبت به افراد دیگر نزدیک شود. در این سفر شازده کوچولویی این شخصیت که نه نام دارد و نه جنسیت (هم مرد است و هم زن) به این نتیجه می‌رسد که می‌تواند مشاهده‌گر خوبی باشد. در سکوت برای یافتن یک همدم به سرزمین‌های مختلف سفر کند و با دقت دیگران را ارزیابی کند. این ارزیابی به صورت ناخودآگاه از او یک قاضی می‌سازد. شخصی که خوبی‌ها و بدی‌های افراد و گروه‌ها را با مرور زمان به خوبی تشخیص می‌دهد و آن را برای مخاطبین بازگو می‌کند.

کارگردان نمایش «شیوه‌ی به قداست رساندن یک اعتراف‌کننده‌ی نامعتبر» درباره سبک و فضای اجرایی نمایش «آخرین قطره از نیمه ی پُر لیوان» اظهار کرد: سبک اثر تلفیقی است. شخصیت‌ها ساده با مخاطبان صحبت می‌‍‌کنند و دیوارچهارم را می‌شکنند. گرچه این رویکرد به صورت تک‌گویی یعنی یک طرفه است. ژانر اثر رئالیسم جادویی، رئالیسم و البته کمدی است. این نمایش مانند آثار پیشین من نور محور است. نور و صدا تمام حواس مخاطب را به خود جلب می‌کند و سعی شده با حذف کردن برخی عناصر و اضافه کردن یک عنصر خاص (که راز است و فقط اشخاصی که اثر را می‌بینند متوجه آن می‌شوند) قوه تخیل مخاطب به پیش‌برد نمایش کمک کند.

2

این نویسنده و کارگردان تئاتر مهم‌ترین ویژگی این نمایش را اینگونه عنوان کرد: مهم‌ترین ویژگی نمایش عبور از تناقض‌هاست. نمایش می‌تواند زمانی که بسیار سیاه به نظر می‌رسد، نکته‌ای طنز را به مخاطب یادآوری کند. می‌تواند تعریف جدیدی از واژه‌ها برای مخاطبان ارائه دهد. واژه‌های روزمره‌ای که شاید در نگاه ابتدایی بسیار ساده به نظر برسند ولی نمایش سعی دارد وجه دیگر این واژه‌ها را به مخاطبان ارائه دهد. در حقیقت شخصیت اصلی ماجرا با سفرهایش و دیدار انسان‌های دیگر با واژه‌هایی آشنا می‌شود که برای مخاطبان تعریفی مشخص و از پیش تعریف شده دارد ولی او تعریفی دیگر از واژه را- نسبت به مشاهده‌ها و همان قوه قضاوتی که اشاره کردم- بازیابی کرده و ارائه می‌دهد.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: نمایش «آخرین قطره از نیمه ی پُر لیوان» در دوران کرونا و به سختی تمرین و اکنون ارائه شده است. امیدوارم حاصل این تلاش باعث آشتی بیشتر مخاطبان تئاتر با این هنر پایه‌ای باشد.

در خلاصه داستان نمایش «آخرین قطره از نیمه ی پُر لیوان» آمده است: هر زمان حرف از آینده‌ی دور به زبان می‌آید تمام افکار به سوی پیشرفت هدایت می‌شود. ولی شاید در دنیای فتوریستی که تصور می‌کنیم معنی واژه‌های ساده‌ی امروز با گذر زمان و اتفاقات پیش رو تغییر کند. با این پیش‌فرض شاید تراژدی‌های امروز، طنزهای ساکنین ٣٠٠ سال بعد باشند و شاید برعکس! هر چه هست زمین، وطن و روابط انسانی در آن زمان شکل دیگری به خود می‌گیرند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از مدیر تولید: آوا ‌فیاض، طراح صحنه و ساخت دکور: مرتضی روستا ،طراح صدا و انتخاب موسیقی: آرش ‌واحدی، طراح گرافیک و طراح موشن: حامد هاشمی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: مجتبی ‌تهوری، مشاور کارگردان: سمیرامیس ‌بابایی، منشی صحنه: الهه زاهدی، مدیر صحنه: نازنین عسگری، مدیر تبلیغات و روابط‌عمومی: آوا ‌فیاض و عکاس: آیدا عظیمی.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.

این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on google
Share on telegram
Share on email
📅 برای اطلاع از جدیدترین رویدادهای هنر و فرهنگ، همراه گالری لیلیت باشید.
روزنامه هنر رویدادهای هنری اخبار هنری گزارش‌های هنری نوآوری‌های هنری حراج هنری تئاتر و نمایش مد و لباس

اپلیکیشن
💎 بنر نمایشگاه
💎 بنر موزیکهای بیکلام
💎 بنر تماشاخانه
💎 بنر روزنامه هنر
💎 بنر هنرآموز
💎 بنر کتابهای صوتی
💎 بنر مجله هنر
تلگرام
آثار دومین جشنواره هنرهای تجسمی گروه هنری هفت به نمایش درآمد
برگزاری نمایشگاه «روان سرگردان» آثار نقاشی خانم فاطمه اصغری قره شیران
برگزاری نمایشگاه «روح دریا» آثار نقاشی خانم زهرا استادعباس
برگزاری نمایشگاه گروهی «بوف کور» در نگاه نقاشان معاصر
برگزاری نمایشگاه «بسامد احساس» آثار عکس و شعر آقای عیسی عماد
نمایشگاه «شاولا» آثار نقاشی خانم شایسته ولی‌زاده تمدید شد
برگزاری نمایشگاه «دریا» آثار نقاشی خانم مهسا باویلی
برگزاری نمایشگاه «با هم» آثار نقاشی خانم فیروزه خدیوی
برگزاری نمایشگاه «بوف کور؛ من و صادق خان هدایت» آثار نقاشی خانم حورا خاکدامن
برگزاری نمایشگاه «سنگ نگاره» آثار خانم وفا اکبری
برگزاری نمایشگاه «صدای سکوت» آثار عکاسی آقای احسان کاظمی
برگزاری نمایشگاه «ما» آثار مجسمه‌های آقای نصرالله رادش
اینستاگرام گالری لیلیت

اَپ لیلیت

دانلود اپلیکیشن لیلیت

با نصب اپلیکیشن لیلیت، به راحتی از امکانات لیلیت بهره‌مند شوید و از تخفیف‌ها و جدیدترین اطلاعیه‌ها باخبر باشید...

دانلود مستقیم