«زن» و «گوزن» نمادهای عشقی حمایتگرند/ واکنشی متفاوت به کپی آثار

📢 این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on google
Share on telegram
Share on email

آزاده بخشی هنرمند نقاش و شاعر درباره حضور شاخصه های «زن» و «گوزن» در آثارش و همچنین ماجرای کپی شدن نقاشی‌هایش گفت.

«زن» و «گوزن» نمادهای عشقی حمایتگرند/ واکنشی متفاوت به کپی آثارآزاده بخشی شاعر و نقاش در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا درباره تاثیر آثار هنری بر زندگی بیان کرد: هر چیزی در جهان بر دیگران و یا دیگری تاثیر دارد. حتی ناچیزترین و دیده نشدنی ترین اتفاقات دارای انرژی است و در این میان آثار هنری در هر شکلی، از تعیین کننده ترین خط مشی جهان در تمام وجوه آن است. در واقع چیزی که تاثیری در حرکت طبیعت به طور واضح نداشته باشد، قطعا هیچ است. اگر چه فرضیه ای وجود دارد که حتی هیچ نیز دارای انرژی تاثیرگذاری است. در نتیجه هنر، تولید اندیشه، فیزیک و طبیعت است و قطعا بیشترین تاثیر را بر دنیا می‌گذارد.

این هنرمند نقاش درباره مساله تقلید در هنر اظهار کرد: همه هنرمندان از پیشینیان خود وام می گیرند و تقلید می‌کنند که می‌شود آن را در دسته آموزش و یادگیری طبقه بندی کرد. سپس از هم دوره‌ای‌ها و جهان پیرامون اکنون خود تقلید می‌کنند که در راه شناخت و کشف آن من ِ واقعی بسیار سودمند است. در خلاصه کلام تاثیرگذاری و تاثیرپذیری بزرگترین تعامل بشر با طبیعت، حیوانات و همنوع خویش است.

بخشی درباره حضور شاخصه گوزن و همچنین زن در بیشتر آثار شعر و نقاشی خود بیان کرد: بدون شک نمی‌توان بدون فکر یا ایده از کلمه یا تصویر استفاده کرد اما قطعا استفاده یا بهتر بگویم شکل استفاده از آن بسیار شخصی و منحصر به فرد است. اوایل دهه نود کم کم گوزن ابتدا در شعر و سپس در نقاشی راهش را به ایده پردازی‌های من باز کرد. حضور «زن» و «گوزن» در بیشتر آثار نقاشی من، بسته به پیام یا داستانی که تعریف می‌کنم، شکل حضورشان متفاوت است.

وی افزود: گوزن برای من نماد عشقی حمایتگر و نجیبانه است، نماد معصومیت و شکوهمندی در عین وقار و تیزهوشی، شاخ های گوزن هدایت کننده و مسیریاب تداعی می‌شود. زن، همان نماد آفرینش و زنانگی است و ترکیب این دو، داستان هر نقاشی را روایت می کند.

این نقاش با اشاره به یکی شعرهایش و الهام از آن برای نقاشی توضیح داد: در یکی از شعرهایم می‌گویم؛
تقصیر هیچ کس نیست
من در تو زندگی می کنم
شبیه گوزنی که در من می زیست
و هیچ کس نمی داند،
کدامیک از ما
بی خانمان تر بود..؟
فکر کنم این شعر برای چهار سال پیش باشد اما ایده‌ نقاشی این شعر در روزهای قرنطینه و کرونا به سراغم آمد و آن نقاشی مردی با گوزنی روی صورت که ماسک شده بود را پروراند. گوزنی که در آن نقاشی، نجات دهنده است، با شاخ هایی قطور، محکم و مطمئن.

بخشی با اشاره به اینکه بهترین چیز در هر اثر هنری این است که هنرمند آن را توضیح ندهد و به برداشت مخاطب هر آن چیزی که باشد احترام بگذارد، توضیح داد: در جهانی زندگی می‌کنیم که روزهای بدی را سپری می‌کند، جنگ، قحطی، سیل، زلزله و حالا این بیماری و ویروس عجیب که دامنگیر همه دنیا شده است. شاید مهمترین دلیل آن خود ما باشیم. انسان که با طبیعت و همنوع خود سازگار نیست، انسانی که نابود می کند، لاجرم نابود می‌شود.

این نقاش و شاعر یادآور شد: در جهانی زندگی می کنیم که فارغ از هر نژاد و ملیتی در گوشه گوشه اش نشانه هایی از زن ستیزی و حیوان آزاری می بینیم و تا زمانی که طبیعت و ذات زنانه بشر که نماد آفرینش و سرچشمه عشق در جهان هستی است تباه می‌کنیم، امیدی به نجات ما نیست و همیشه موجود ناقص عاطفه و شادی روی دستمان می ماند. زنی که تهی شده است با نخ ها و رشته های خالی سقوط می کند و جای قلبش روی سینه فضای تهی قرار دارد با شاخ هایی روی سر که تار بسته و یکی از شاخ ها شکسته است. گوزنی تهی و نخ نما با یک شاخ شکسته انگار قدرتی که رو به زوال است. عشق نباید این همه تهی شده باشد.

این نقاش ایرانی درباره تشابه ایده ها در آثار هنری و کپی کردن از آثار دیگر هنرمندان بیان کرد: کلمه یا تصویر متعلق به هیچ کسی در هیچ کجای جهان نیست. نمی شود گوزن، فیل، درخت، دیوار یا هرچیزی را نقاشی کنیم یا در فیلم، شعر، نمایش، مجسمه و .‌. بیاوریم و ادعا کنیم که مایملک شخصی ماست اما باید بدانیم که استفاده از آن باید شخصی و مطابق با تکنیک و درک هنری هرکسی متفاوت باشد.

وی در پایان با اشاره به کپی شدن یکی از آثارش تصریح کرد: پس از اتمام آخرین اثر نقاشی‌ام در اتودهای برخی از دوستان، کپی نقاشی خود را دیده ام. جالب ترین آن‌ها کسی بود که دقیقا یک هفته پس از رونمایی از نقاشی من اقدام به نقاشی کردن از زنانی کرد که روی سرشان شاخ گوزن دارند، با ترکیبی شبیه به نقاشی های من که اتفاقا از دیدنش بسیار متعجب شدم. هر چند معتقدم بهترین کار ادامه دادن جریان خلق است ولی با این حال پنهان نمی کنم که چقدر هیجان زده بودنِ دیگرانی که خود خالقان تثبیت شده ای هستند از ایده و کشف یک هنرمند دیگر، برایم جذاب و خودشیفته کننده است اما ترجیح می دهم به جای اعتراض یا ایجاد حاشیه از تماشای قدرت تاثیرگذاری ام بر ذهن و عملکردشان لذت ببرم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری صبا | http://khabargozarisaba.com

🗓 برای اطلاع از جدیدترین رویدادهای هنر و فرهنگ، همراه گالری لیلیت باشید.

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on google
Share on telegram
Share on email
روزنامه هنر رویدادهای هنری اخبار هنری گزارش‌های هنری نوآوری‌های هنری حراج هنری تئاتر و نمایش مد و لباس
برگزاری نمایشگاه «انسان منهای طبیعت» آثار نقاشی خانم هدی فیاضی پتگر
برگزاری نمایشگاه «آگاهی» آثار نقاشی خانم الهام طاهرى
برگزاری نمایشگاه «تازگی» آثار نقاشی خانم مرضیه رزاقی
برگزاری نمایشگاه «با من بیا» آثار سیاه قلم خانم مهرناز لامعی
برگزاری نمایشگاه «اقیانوس رنگ‌ها» آثار خانم فاطمه کریمی ریابی
برگزاری نمایشگاه «مفاهیم زندگی در هنر معاصر» آثار آقای رضا رحیمی لسکو
برگزاری نمایشگاه «گالری سیاه نقش» آثار آقای سیاوش هاشمی
برگزاری نمایشگاه «تصویری از طبیعت» آثار خانم حمیده وثوقی رهبری
برگزاری نمایشگاه «دنیای درون» آثار خانم مهتاب مظلومی
برگزاری نمایشگاه «پری‌زاد» آثار خانم مهناز اولیائی
اینستاگرام گالری لیلیت