زحمات تصویرگران در حال نابودی است/ تصویرسازی کلیله و دمنه برای ژاپنی‌ها

📢 این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on google
Share on telegram
Share on email

علیرضا گلدوزیان از تصویرگری سه کتاب برای سه ناشر ایرانی، ژاپنی و چینی خبر داد و همچنین وضعیت کنونی تصویرگری کتاب کودک و نوجوان را نامساعد و در تنگنا توصیف کرد.

زحمات تصویرگران در حال نابودی است/ تصویرسازی کلیله و دمنه برای ژاپنی‌هاعلیرضا گلدوزیان هنرمند تصویرگر در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا از تصویرگری سه کتاب و همکاری با سه ناشر چینی، ژاپنی و ایرانی خبر داد و درباره این آثار توضیح داد: یکی از این آثار، کتابی است با عنوان «درخت شعله ور» که یکی از بهترین نویسندگان چینی با نام چائو ون شوان که برنده جایزه هانس کریستین اندرسن است، نوشته و کار تصویرگری آن را انجام می دهم.

وی افزود: این کتاب را یک ناشر چینی با همکاری «انتشارات مدرسه» منتشر می کند.

گلدوزیان درباره کتاب دیگری که با یک ناشر ژاپنی کار می کند، بیان کرد: کتاب دیگری با موضوع داستان  کلیله و دمنه را برای یک ناشر ژاپنی  در دست دارم که روی آن کار می کنم. این ناشر ژاپنی داستان کلیله و دمنه را به ژاپنی ترجمه کرده است و کار تصویرگری آن به من سپرده شده است و قرار است تا شهریورماه، اثر نهایی را تحویل ناشر بدهم.

این هنرمند تصویرگر درباره اثر سومی که در دست دارد، اظهار کرد: کتابی با عنوان «هزار هزار دونه انار» هم سومین اثر داستانی ایرانی است که آقای احمد اکبرپور نوشته اند و من آن را تصویرگری می کنم که قرار است از سوی انتشارات «فاطمی» منتشر شود.

برنده جایزه قلم طلایی بلگرد، درباره وضعیت کنونی کار تصویرگری کتاب های کودک و نوجوان در ایران توضیح داد: ایران تصویرگران بسیار خوبی دارد اما در زمینه کتاب کودک به دلیل تحریم ها و شرایطی که در حال حاضر داریم به سختی کار می کنیم و در این حوزه به شدت در مضیقه هستیم و این شرایط ممکن است باعث شود که بسیاری از هنرمندان و نویسندگان انگیزه های کار کردن را از دست بدهند و  اگر امکانات لازم برای فعالیت کردن در حوزه ادبیات کودک و نوجوان که تصویرگری هم جزئی از آن است، وجود نداشته باشد بسیار سخت است که بتوانیم در این حوزه باقی بمانیم.

این هنرمند تصویرگر با اشاره به رشد هنر تصویرگری در دهه های گذشته یادآور شد: در دهه هشتاد و بعد از آن تصویرگران با توجه به شرایطی که در کشور داشتیم و تعاملی که با دنیا برقرار شده بود،  انرژی تازه ای برای کار کردن گرفتند و فعالیت های بسیاری انجام دادند. به طوری که هنر تصویرگری ایران به دلیل تعاملی که با دنیا داشتیم پیشرفت خوبی داشت و در حال بالندگی بود اما اکنون متاسفانه شرایط به گونه ای است که نمی توان فعالیت های قبل را ادامه داد و کار جدی و در این حوزه انجام داد و با چنین شرایطی همه زحماتی که در تمام این سالها برای رشد و بالندگی هنر تصویرگری کشیده شد، به باد می رود.

وی با اشاره به دشواری های کار خود بیان کرد: من هم با دشواری های بسیاری برای کار با ناشران خارجی و دریافت دستمزدها و … روبرو هستم و این شرایط اصلا خوب نیست.

گلدوزیان درباره ارتباط و تعامل میان تصویرگر با نویسنده آثار کودک و نوجوان برای رسیدن به یک اثر خوب بیان کرد: اگر متن خوب باشد تصویرگر هم تصویر خوبی ارایه می کند.  همیشه این ارتباط میان تصویرگر و نویسنده وجود دارد اما امتداد این رابطه و ایجاد فضایی که در آن هم متن خوب نوشته شود و هم تصویر خوب ارایه شود، اهمیت بیشتری دارد. دیده شدن این آثار نیز از دیگر موضوعات مهم این حوزه است که باید به آن توجه داشت. باید مردم این آثار را بتوانند خریداری کنند و بضاعت خرید داشته باشند که به این ترتیب ناشران را حمایت کنند و ناشران هم با حمایت مردم و فروش آثارشان بتوانند انگیزه کار بیشتر داشته باشند که به دنبال آن داستان ها  خلق شود و داستان ها هم باید انرژی و انگیزه کار به تصویرگر بدهد که روی داستان خوب کار کند و همه این ها زنجیره وار به هم مرتبط است تا یک اثر خوب از نظر داستان و تصویرگری خلق شود.

برنده جایزه براتیسلاوا  در پایان تصریح کرد: آنچه امروز بسیار درآور است  این است که امروز با توجه به تلاش ها، تجارب  و زحماتی که سالیان قبل در حوزه تصویرگری کتاب کودک و نوجوان کشیده بودیم، زمان نتیجه دادن و  چیدن میوه درخت آن بود اما  متاسفانه همه چیز به هم ریحته است و میوه های این درخت در حال نابودی است و تحریم در کنار کرونا شرایط بسیار بدی را در حوزه تصویرگری کتاب کودک و نوجوان ایجاد کرده است.

علیرضا گلدوزیان تاکنون آثار بسیاری را تصویرسازی کرده و جوایز بسیاری را برای آثارش در سطح بین المللی دریافت کرده است که از آن جمله می توان به این آثار اشاره کرد:

در سال ۲۰۰۲ برای تصویرگری کتاب «زرافه من آبی است» جایزه baij ژاپن را دریافت کرد و در سال ۲۰۰۳ نیز قلم طلایی بلگراد را برای تصویرگری کتاب «جوراب سوراخ» گرفت.

تصویرگری کتاب «یک شب تاریک» درسال ۲۰۰۴ برگزیده نمایشگاه بولونیا شد و سال ۲۰۰۵، دو کتاب «جوراب سوراخ» و «مداد سیاه و مداد قرمز» جایزه  بزرگ براتیسلاوا را گرفت.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری صبا | http://khabargozarisaba.com

🗓 برای اطلاع از جدیدترین رویدادهای هنر و فرهنگ، همراه گالری لیلیت باشید.

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on google
Share on telegram
Share on email
روزنامه هنر رویدادهای هنری اخبار هنری گزارش‌های هنری نوآوری‌های هنری حراج هنری تئاتر و نمایش مد و لباس
برگزاری نمایشگاه «آگاهی» آثار نقاشی خانم الهام طاهرى
برگزاری نمایشگاه «تازگی» آثار نقاشی خانم مرضیه رزاقی
برگزاری نمایشگاه «با من بیا» آثار سیاه قلم خانم مهرناز لامعی
برگزاری نمایشگاه «اقیانوس رنگ‌ها» آثار خانم فاطمه کریمی ریابی
برگزاری نمایشگاه «مفاهیم زندگی در هنر معاصر» آثار آقای رضا رحیمی لسکو
برگزاری نمایشگاه «گالری سیاه نقش» آثار آقای سیاوش هاشمی
برگزاری نمایشگاه «تصویری از طبیعت» آثار خانم حمیده وثوقی رهبری
برگزاری نمایشگاه «دنیای درون» آثار خانم مهتاب مظلومی
برگزاری نمایشگاه «پری‌زاد» آثار خانم مهناز اولیائی
برگزاری نمایشگاه «نگاه من» آثار نقاشی آقای عبدالله محمودی
اینستاگرام گالری لیلیت