وقتی معماری و صنایع‌ دستی به هم گره می‌خورند | نگاهی به روند برگزاری مسابقه طراحی معماری بازارچه‌های دائمی صنایع‌ دستی

📢 این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on google
Share on telegram
Share on email

گروه مد و لباس هنرآنلاین: یکی از موضوع‌های مورد بحث در حوزه مد و لباس با توجه به گرایش اغلب فضاهای نمایشگاهی ازجمله نگارخانه‌ها به رشته‌های مرتبط با هنرهای تجسمی و نبود زیرساخت‌های لازم به‌منظور برپایی نمایشگاه‌هایی در حوزه مد و لباس یا صنایع‌دستی، به مسئله لزوم تأمین فضای مناسب و مساعد برای رخدادهای متنوع با تکیه‌بر ماهیت هرکدام از این جریانات بازمی‌گردد.

حال‌آنکه هدف از تدوین استانداردها جهت برپایی این دست نمایشگاه‌ها، تا اندازه‌ای به ساختار و در بخش‌هایی به موضوعاتی همچون ایمنی و بهداشت محیط مرتبط است.

نباید از کنار این مهم به‌سادگی عبور کرد که نمایشگاه پدیده‌ای برآمده از دوران مدرن است که بنا به‌ضرورت تولید و عرضه انبوه کالا ظهور کرده و آنچه به‌عنوان نمایشگاه مدنظر است خاستگاه و ضرورت‌های توجه به استانداردهای آن است.

بر این اساس معماری و ساختار بصری نمایشگاه‌ها در عصر حاضر کارکردهای متنوعی دارد درنتیجه توجه به دانش معماری و ایجاد ارتباط میان آن با عرصه پرکشش و حیاتی صنایع‌دستی به منظور تأمین فضاهای استاندارد و مساعد نمایشگاهی و خور شأن هنرمندان و آثار هنری در کشور یک ضرورت به شمار می‌آید.

چندی پیش مجموعه‌ای با عنوان شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهانگردی به نیابت از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استناد ابلاغ ضوابط مسابقه طراحی معماری بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی شماره 993200/66455 مورخ 99/12/18معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت متبوع، در راستای برگزاری مسابقه‌ای با عنوان «طراحی معماری بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی» اقدام کرد.

استقرار نظامی یکپارچه برای پدیدآوری طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری در چارچوب اسناد برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و وفق آئین‌نامه‌های داخلی و صنایع‌دستی ابلاغ‌شده با در نظر گرفتن افزایش کارآمدی و اثربخشی طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری با رویکرد نتیجه گرا با قابلیت پیگیری و ارزیابی و مبتنی بر نظام مدیریت کیفیت متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی، اقلیمی و زیست‌محیطی منطقه ازجمله اهداف برگزاری این رویداد عنوان و اهمیت طراحی بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی کشور به شرح زیر تبیین شد:

تقویت بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی با الگوی معماری زنده و همگون با مشخصات صنایع‌دستی

ایجاد مراکز خالق با بهره‌گیری از قابلیت‌های صنایع‌دستی و تعامل آن با ظرفیت‌های حوزه گردشگری

تشویق مخاطب برای تهیه اقلام موردنیاز از این مراکز و ایجاد آن به مرکز فروش صنایع‌دستی و پایگاهی برای گردشگری

فراهم شدن امکانات فضایی مکانی برای تولید چیدمان (هنر اینستالیشن)، هنر اجرا (پرفورمنس آرت)، صنایع‌دستی و دیگر صدور آفرینش‌های هنری از طریق حضور آفرینندگان و هنرمندان صنایع‌دستی در این سایت

توجه جدی به فرایند اجرای طرح و کیفیت و در نظر داشتن تصویری از هزینه‌ها و برآورد مالی طرح

بهره‌وری بیشتر از بناها و مجتمع‌های زیستی

در روزهای اخیر نیز جلسه داوری این مسابقه برگزارشده و به‌زودی نتایج آن اعلام خواهد شد.

منبع: هنرآنلاین | http://honaronline.ir

🗓 برای اطلاع از جدیدترین رویدادهای هنر و فرهنگ، همراه گالری لیلیت باشید.

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on google
Share on telegram
Share on email
روزنامه هنر رویدادهای هنری اخبار هنری گزارش‌های هنری نوآوری‌های هنری حراج هنری تئاتر و نمایش مد و لباس
برگزاری نمایشگاه «اقیانوس رنگ‌ها» آثار خانم فاطمه کریمی ریابی
برگزاری نمایشگاه «مفاهیم زندگی در هنر معاصر» آثار آقای رضا رحیمی لسکو
برگزاری نمایشگاه «گالری سیاه نقش» آثار آقای سیاوش هاشمی
برگزاری نمایشگاه «تصویری از طبیعت» آثار خانم حمیده وثوقی رهبری
برگزاری نمایشگاه «دنیای درون» آثار خانم مهتاب مظلومی
برگزاری نمایشگاه «پری‌زاد» آثار خانم مهناز اولیائی
برگزاری نمایشگاه «نگاه من» آثار نقاشی آقای عبدالله محمودی
برگزاری نمایشگاه «کبوترانه» آثار سیاه قلم خانم الهام رحیمیان
برگزاری نمایشگاه «نگاه» آثار نقاشی خانم ملیکا هدایتی
برگزاری نمایشگاه «بعد دیگر وجود» آثار نقاشی خانم زهرا شمشیری
اینستاگرام گالری لیلیت