جایگاه رنگ در چرخه‌ مد و لباس؛ از نظریه‌های رشد و یادگیری تا رهایی از ساختارهای کلیشه‌ای

گروه مد و لباس هنرآنلاین: زنده‌یاد غلام‌عباس توسلی جامعه‌شناس و از بنیانگذاران علم جامعه‌شناسی درباره تأثیر رنگ‌ها بر میزان شادابی جامعه معتقد بود: «روند پوشش و رنگ در هر جامعه‌ای به مرحله آزمایش گذاشته شده است و مشخصاً می‌توان گفت که تأثیرات آن بر روی ابعاد مختلف زندگی افراد مشهود است. هر چقدر از رنگ‌های تند و تیره استفاده کنیم بازده کار نیز پایین خواهد آمد. این اتفاق در مورد بی‌رنگی نیز روی می‌دهد چرا که نتیجه آزمایشات تجربی نشان داده که حتی رنگ محیط کار نیز بر کارمندان تؤثیراتی دارد. حال به طور حتم این اثرات را بر روی لباس با شدت بیشتری می‌توان ذکر کرد. حفظ تعادل بر اساس فرهنگ و خواسته هر جامعه‌ای از معیارهای اساسی است. اینکه رنگ‌ها نه در حد بالایی تیره و نه بیش از اندازه روشن باشند بسیار مهم است. از سوی دیگر ذائقه و چشم انسان‌ها به صورت غریزی به رنگ‌های موجود در طبیعت تمایل دارد. این در حالی است که نوع اینگونه رنگها را نیز عرف جامعه تعیین می‌کند.»

باید پذیرفت تأثیر رنگ بر روحیه و رفتار افراد امری انکار ناپذیر بوده و از میان تمامی ابزار برای بهره‌مندی حداکثری از رنگ‌های بی‌شمار موجود در طبیعت، مسئله پوشش از اهمیتی صدچندان برخوردار است.

بسیاری از جوامع در سایه ملاحظات فرهنگی از این مهم غافل می‌شوند اما در این میان با نگاهی بر تاریخ و تمدن غنی کشورمان و در سایه مرور لباس مردمان ایران زمین در ادوار گوناگون تاریخ در می‌یابیم که همواره از هم‌نشینی رنگ‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مورد مطالعه بر رشد روانی و شخصیتی افراد بوده حال آنکه غفلت از این مهم و عبور از کنار جایگاه رنگ در چرخه‌ مد و لباس از نظریه‌های رشد و یادگیری تا رهایی از ساختارهای کلیشه‌ای می‌تواند به لحاظ جامعه‌شناختی و روانشناختی تبعات بسیاری داشته باشد.

بررسی‌ها در زمینه مطالعاتی علمی پیرامون موضوع رنگ‌شناسی و تأثیر آن در انتخاب صحیح پوشش  لباس برای مقاطع مختلف سنی حاکی از آن است که ریشه بسیاری از مطالعات موجود به قرن 18 میلادی و با اثر معروف ژان ژاک روسو به نام امیل باز می‌گردد که در سالهای بعد با نظریه هایی همچون یادگیری، تلفیق و تکمیل می‌شود.

با این همه و بدون تردید، تفاوت در ویژگیهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در مناطق مختلف ایران و جهان می‌تواند به تعیین دلایل و چرایی کاربرد رنگ‌ها و ترند شدن هر کدام در مقاطع مختلف یاری رساند و سرآخر آنکه خوشبختانه در سال‌های اخیر و به مدد رشد و توسعه رسانه‌های جمعی، تبلیغات گسترده‌ای در زمینه بهبودسازی بکارگیری رنگ‌ها در عرصه مد و لباس به انجام رسیده است.

منبع: هنرآنلاین | http://honaronline.ir

می‌توانید این صفحه رویداد اطلاعیه خبری را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on google
Share on telegram
Share on email

📅 برای اطلاع از جدیدترین رویدادهای عرصه هنر و فرهنگ ایران و جهان، همراه روزنامه هنر در گالری لیلیت باشید

روزنامه هنر رویدادهای هنری اخبار هنری گزارش‌های هنری نوآوری‌های هنری حراج هنری تئاتر و نمایش مد و لباس
💎 بنر تبلیغ
اپلیکیشن
💎 بنر هنرآموز
💎 بنر تماشاخانه
💎 بنر موزیکهای بیکلام
💎 بنر کتابهای صوتی
💎 بنر نمایشگاه
💎 بنر روزنامه هنر
💎 بنر مجله هنر
تلگرام
برگزاری نمایشگاه گروهی «دفتری دیگر از ستاوند» آثار فائزه ولوجردی و نیلوفر وجدی
برگزاری نمایشگاه «دریا و زندگی» آثار عکاسی خانم کتایون فرجی
برگزاری نمایشگاه «تصاویر پنهان» آثار نقاشی آقای یحیی صنعتی
برگزاری نمایشگاه «خاکم ایران» آثار نقاشی آقای احمدرضا زنگنه
برگزاری نمایشگاه «گیلان را باید زیست» آثار عکاسی خانم هاجر اسماعیل زاده پیربازاری
برگزاری نمایشگاه «ترنم» آثار نقاشی خانم معصومه استادی
برگزاری نمایشگاه «بیکران» آثار نقاشی خانم مریم منصوری
برگزاری نمایشگاه «سیمرغ» آثار نقاشی آقای عبدالله محمودی
برگزاری نمایشگاه «جغله» آثار نقاشی آقای احسان میرزایی فراهانی
آثار دومین جشنواره هنرهای تجسمی گروه هنری هفت به نمایش درآمد
برگزاری نمایشگاه «روان سرگردان» آثار نقاشی خانم فاطمه اصغری قره شیران
برگزاری نمایشگاه «روح دریا» آثار نقاشی خانم زهرا استادعباس
اینستاگرام گالری لیلیت

اَپ لیلیت

دانلود اپلیکیشن لیلیت

با نصب اپلیکیشن لیلیت، به راحتی از امکانات لیلیت بهره‌مند شوید و از تخفیف‌ها و جدیدترین اطلاعیه‌ها باخبر باشید...

دانلود مستقیم