عینی: دانشگاه‌ها و مدارس باید به طور جدی به مقوله لباس اقوام ورود کنند

📢 این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on google
Share on telegram
Share on email
روزنامه هنر رویدادهای هنری اخبار هنری گزارش‌های هنری نوآوری‌های هنری حراج هنری تئاتر و نمایش مد و لباس
برگزاری نمایشگاه «دنیای درون» آثار خانم مهتاب مظلومی
برگزاری نمایشگاه «پری‌زاد» آثار خانم مهناز اولیائی
برگزاری نمایشگاه «نگاه من» آثار نقاشی آقای عبدالله محمودی
برگزاری نمایشگاه «کبوترانه» آثار سیاه قلم خانم الهام رحیمیان
برگزاری نمایشگاه «نگاه» آثار نقاشی خانم ملیکا هدایتی
برگزاری نمایشگاه «بعد دیگر وجود» آثار نقاشی خانم زهرا شمشیری
برگزاری نمایشگاه «حس ناب زندگی» آثار نقاشی خانم مریم عبدالملکی
برگزاری نمایشگاه «سرشت هست» آثار نقاشی خانم لاله علی عابدی
برگزاری نمایشگاه «زیبای سخت» آثار مجسمه آقای عباس یعقوبی
برگزاری نمایشگاه «آینده گذشته است» آثار نقاشی آقای بهادر قشقایی
اینستاگرام گالری لیلیت

گروه مد و لباس هنرآنلاین: افسانه عینی،‌ هنرمند استان گیلان در زمینه طراحی لباس و دوخت‌های سنتی درباره شرایط حاکم بر فعالیت‌های خود به ویژه پس از شیوع ویروس کرونا به خبرنگار هنرآنلاین گفت: بالغ بر 30 سال است که در این عرصه فعالیت می‌کنم و به جد معتقدم در میان تمامی آزمون‌هایی که در تمام این سال‌ها بسته به موقعیت و شرایط حرفه‌ای شغلم پشت سر گذاشتم، آزمونی همچون کرونا نبود که اینگونه ماه‌ها همگان را به انحای گوناگون درگیر کند و به دلیل مشخص نبودن ابعادش، شکلی از بلاتکلیفی را در میان همه به وجود آورد.

عینی با اشاره به اینکه هنرمندان استان گیلان اما از این آزمون سربلند بیرون آمده‌اند اظهار داشت: همانطور که در بسیاری از شرایط سخت و دشوار، زنان و مردان گیلان نشان داده‌اند که از پای نخواهند نشست، اینبار نیز هر چند در ابتدای امر همگی در شوکی تجربه نشده به سر می‌بردیم اما خیلی زود و پس از اینکه به باور رسیدیم باید برای زندگی در این شرایط به طور جدی برنامه‌ریزی کنیم، موضوعات فعالیتی خود در تمامی حوزه‌ها از جمله جریان مد و لباس را همچون گذشته اما به شکلی متفاوت دنبال کردیم.

این هنرمند عرصه طراحی لباس و دوخت‌های سنتی در ادامه تصریح کرد: به طور مثال یکی از وجوه ممتاز حاکم بر روند حرکتی عرصه مد و لباس به رونق جریان آموزش طی سال‌های اخیر باز می‌گردد که کرونا در وهله نخست این موضوع را تحت الشعاع قرار داد و تا مدتی این بخش را به تعطیلی کشاند اما پس از مدتی با جایگزینی شیوه آموزش مجازی، مجدد این بخش احیا شد هر چند که به هیچ عنوان گزینه برابری نبود و قطعاً کیفیت آموزش دستخوش تغییر شد و در مواردی به شدت کاهش یافت.

عینی در ادامه بر لزوم بهره‌مندی از تمامی فرصت‌ها برای توجه هر چه بیشتر به مقوله لباس اقوام ایرانی اشاره کرد و گفت: عوامل گوناگون از جمله ظهور تکنولوژی سبب شد که بسیاری از خرده‌فرهنگ‌ها به دست فراموشی سپرده شوند و در این میان لباس اقوام ایرانی یکی از مهم‌ترین این مظاهر فرهنگی در اقصی نقاط کشور بود.

او ادامه داد: با این همه ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است و به نظر من یکی از شروط مهم و حیاتی حفظ میراثی همچون لباس اقوام، تعیین سرفصل‌های درسی در ارتباط با این جریان فرهنگی و هنری است.

عینی در خاتمه بیان کرد: اگر بتوانیم نسل‌های جدید را با خاستگاه و جایگاه لباس اقوام در فرهنگ غنی ایرانی آشنا سازیم و توجه آنها را به سمت این موضوع مهم جلب کنیم، در ادامه خواهیم توانست با آموزش، این جریان را با قدرت در تمامی استان‌ها حفظ و احیای کنیم کما اینکه در سال‌های اخیر شاهد توجه مجدد مردم استان گیلان به لباس‌های محلی همچون لباس محلی تالشی، قاسم آبادی و رودباری به ویژه در مراسم گوناگون هستیم.

منبع:/http://honaronline.ir

🗓 برای اطلاع از جدیدترین رویدادهای هنر و فرهنگ، همراه گالری لیلیت باشید

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on google
Share on telegram
Share on email