انسان‌های شبح‌گونه معلق در زمین و فضاهاى باقى مانده از یک حیات اجتماعى

📢 این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on google
Share on telegram
Share on email
روزنامه هنر رویدادهای هنری اخبار هنری گزارش‌های هنری نوآوری‌های هنری حراج هنری تئاتر و نمایش مد و لباس
برگزاری نمایشگاه «دنیای درون» آثار خانم مهتاب مظلومی
برگزاری نمایشگاه «پری‌زاد» آثار خانم مهناز اولیائی
برگزاری نمایشگاه «نگاه من» آثار نقاشی آقای عبدالله محمودی
برگزاری نمایشگاه «کبوترانه» آثار سیاه قلم خانم الهام رحیمیان
برگزاری نمایشگاه «نگاه» آثار نقاشی خانم ملیکا هدایتی
برگزاری نمایشگاه «بعد دیگر وجود» آثار نقاشی خانم زهرا شمشیری
برگزاری نمایشگاه «حس ناب زندگی» آثار نقاشی خانم مریم عبدالملکی
برگزاری نمایشگاه «سرشت هست» آثار نقاشی خانم لاله علی عابدی
برگزاری نمایشگاه «زیبای سخت» آثار مجسمه آقای عباس یعقوبی
برگزاری نمایشگاه «آینده گذشته است» آثار نقاشی آقای بهادر قشقایی
اینستاگرام گالری لیلیت

نمایشگاه «معلق در کناه‌های خالی» 24 اردیبهشت ماه تا 5 خرداد در گالری سیحون برپا است.

انسان‌های شبح‌گونه معلق در زمین و فضاهاى باقى مانده از یک حیات اجتماعىبه گزارش صبا، نمایشگاه نقاشی‌های فرزانه رحمانیان با عنوان «معلق در کناه‌های خالی» روز جمعه ۲۴ اردیبهشت ماه از ساعت ۴ تا ۸ شب در گالری سیحون افتتاح می‌شود.

در این نمایشگاه ۲۴ نقاشی از این هنرمند به نمایش در خواهد آمد.

حمیدرضا اردلان پژوهشگر هنری در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «مجموعه نقاشى‌هاى فرزانه رحمانیان، وضعیت انسان معاصر را در فضایى انتزاعى بازگو مى‌کند. انسان‌ها که صورت‌هاى مدل‌گونه دارند؛ معلق در زمین و فضاهاى باقى مانده از یک حیات اجتماعى که دیگر بى‌سرانجام مانده است. ایستایى آن‌ها با واسطه است و در پیرامون خود شبحى نمادین از یک حیوان شاید قوچى باشد که بى‌پناهی انسان را هنوز به امیدى موهوم زنجیر کرده است.

چیدمان اجزای نقاشى‌ها که در قاب‌هایی با کناره‌هاى خالى است، این تصاویر را على‌رغم موضوع مشترک‌شان به مکان‌هاى مجزا مى‌کشاند، گویی یک روایت ثابت از زندگى و رویدادها در تکرارهاى زمانى وقوع یافته است؛ تکرارهایى مسخ‌گونه که دو وجه از انسان را در دو جنسیت؛ تاویل مى‌کنند. اغلب فیگورها در وجه غالب زن هستند یا زنانگى در آن‌ها مسلط است. حضور مردى که سیگار مى‌کشد و دود سیگارش به شکلى محسوس دیده مى‌شود در تعداد فیگورها محدود است و وجه دیگر را مى‌نمایاند. مرد سیگارى چیزى را مطالعه مى‌کند و بى‌ارتباط با دیگر فضاهاست، او که در جایی دیگر نشسته و باز در حال مطالعه است تنها موجودى است که صورت شبح‌گونه ندارد! او کیست؟ شاید دگردیسى روى داده از او منشا مى‌گیرد.

مى‌دانیم دوره معاصر زادگاه زن در بیرونکده قواعد نهاده شده چند هزار سال گذشته است، اما زنان براى این نحو از بودن دچار رنج‌هاى بى‌کران‌اند و هرگز خود را در سرزمینى ایمن ندیده‌اند.

نقاشى‌ها در رنگ، از ترکیبات معینى بهره مى ‌رند و فضا را براى تعلیق معنا سیراب مى‌کنند. اما ترکیبات کم رنگ گشته قرمز، ارتباط با امرى درونى دارد که فضا را در انحصار مفهوم زنانگى قرار داده است، این درک نمى‌تواند مطلق و حتمى باشد، اما براى آن نشانه‌هاى کافى در نقاشى‌ها یافت مى‌شود …

مجموعه کارها یکدست و منسجم است، نقاش دغدغه‌اى معین را دنبال مى‌کند و به اجزای آن مسلط است. اگرچه خود مى‌گوید تخیلى‌اند.

در تحلیل آثار پرسش بنیادین این است:
ایا وضعیت جامعه بشرى در نسبتى پراتیک با محتواى نقاشى‌ها قرار دارد؟
به نظر مى‌آید اکنون جوهره رویدادها در جهانى که انسان معاصر ساکن آن است، از آنچه نقاش تخیل کرده است متفاوت شده است.

دکتر حمیدرضا اردلان»

این نمایشگاه تا روز چهارشنبه ۵ خرداد ماه در گالری سیحون به نشانی تهران، خیابان وزرا، چهارم، پلاک ۱۱ با هماهنگی قبل با شماره ۰۹۳۵۳۵۰۸۵۳۹ میزبان علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

منبع:/http://khabargozarisaba.com

🗓 برای اطلاع از جدیدترین رویدادهای هنر و فرهنگ، همراه گالری لیلیت باشید

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on google
Share on telegram
Share on email