فضای عکاسی در ایران قوی نیست/ لزوم چاپ مجموعه عکس‌های عکاسان

📢 این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on google
Share on telegram
Share on email
روزنامه هنر رویدادهای هنری اخبار هنری گزارش‌های هنری نوآوری‌های هنری حراج هنری تئاتر و نمایش مد و لباس
برگزاری نمایشگاه «دنیای درون» آثار خانم مهتاب مظلومی
برگزاری نمایشگاه «پری‌زاد» آثار خانم مهناز اولیائی
برگزاری نمایشگاه «نگاه من» آثار نقاشی آقای عبدالله محمودی
برگزاری نمایشگاه «کبوترانه» آثار سیاه قلم خانم الهام رحیمیان
برگزاری نمایشگاه «نگاه» آثار نقاشی خانم ملیکا هدایتی
برگزاری نمایشگاه «بعد دیگر وجود» آثار نقاشی خانم زهرا شمشیری
برگزاری نمایشگاه «حس ناب زندگی» آثار نقاشی خانم مریم عبدالملکی
برگزاری نمایشگاه «سرشت هست» آثار نقاشی خانم لاله علی عابدی
برگزاری نمایشگاه «زیبای سخت» آثار مجسمه آقای عباس یعقوبی
برگزاری نمایشگاه «آینده گذشته است» آثار نقاشی آقای بهادر قشقایی
اینستاگرام گالری لیلیت

ماهور زهرایی درباره ایده شکل‌گیری نمایشگاه «مشق اول: زوال» و فعالیت‌های استودیو «دوازده و دوازده» در بهبود کیفیت عکاسی ایران گفت.

فضای عکاسی در ایران قوی نیست/ لزوم چاپ مجموعه عکس‌های عکاسانماهور زهرایی که از جمعه ۸ تا ۱۳ اسفند نمایشگاه «مشق اول: زوال» را در گالری راه ابریشم برپا کرد، در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا در پاسخ به این پرسش که کلمه مشق کردن در نام نمایشگاه به چه معنی است و چرا این‌ کلمه را روی نمایشگاهی که سعی کرده جدی باشد گذاشته است، بیان کرد: یک دیدگاه انتقادی برای من و استودیوی «دوازده و دوازده» که با کمک‌ دو نفر دیگر راه‌اندازی کردیم این است که با صحبت کردن با دیگران مشق کردن را در حوزه عکاسی انجام دهیم.

وی افزود: ما در حوزه هنرهای بصری مخصوصا عکاسی، مسائل و مشکلات زیادی داریم. ما فضای قوی‌ای در عکاسی ایران نداریم و با اتفاقات خوبی که در عکاسی دنیا رخ داده بسیار فاصله داریم و همگام با موضوعات و پیشرفت‌های جهانی پیش نرفته‌ایم. راهکار و دغدغه من بعد از حدود ۲۰ سال فعالیت در این حوزه این است که برای ساخت یک پروژه و مجموعه عکاسی مهم با ریشه‌های بصری و مفهومی قوی چه باید کرد؟ به نظر من راهی وجود ندارد جز اینکه ما جریان‌های عکاسی و جدی دنیا را مطالعه کنیم و تلاش کنیم پروژه، جریان و ایده‌های خوب در کشورهای دیگر را سرمشق خود قرار دهیم و از لحاظ مفهومی و تکنیکی به آن‌‌ها نزدیک شویم یا اگر توانایی‌اش را داریم چیزی به آن اثر اضافه کنیم تا کیفیت کار عکاسی در ایران را بهبود دهیم‌ و قدمی در این‌زمینه برداریم.

وی افزود: سرمشق من‌ هم‌ در پروژه «مشق اول: زوال» مجموعه‌ای از یک عکاس امریکایی به نام رابرت ادامز بود که آثارش جزو عکاسی منظره‌نگاری مدرن به‌ حساب می‌آید و پروژه من هم‌ سعی کرده همین روال را پیش بگیرد.

این هنرمند با بیان اینکه فکر می‌کند نمایشگاه بازخورد خوبی داشته است درباره تجربه نمایشگاه آنلاین گفت: نمایشگاه آنلاین کارکرد خود را دارد و امکان خوبی است تا بسیاری از آدم‌هایی که موقعیت بازدید حضوری را ندارند بتوانند با کمک از فضای اینترنت از آثار هنرمندان را دنبال کنند. البته این امکان پیش‌تر هم فراهم بود اما در حال حاضر رواج بیشتری پیدا کرده است.

او درباره چاپ کتاب نمایشگاه «مشق اول: زوال» عنوان کرد: استودیو «دوازده و دوازده» قصد دارد این‌چنین پروژه‌هایی را در قالب کتاب منتشر کند. در ابتدا چیزی که برای استودیو همیت دارد چاپ شدن این آثار است بعد نمایش آن‌ها. ما در سال ۱۴۰۰ در استودیو دو مشق دیگر هم به‌عنوان کتاب منتشر خواهیم کرد. به نظر ما یکی از مشکلات حوزه عکاسی ایران، نبود کتاب‌های مجموعه عکس عکاس‌ها است. خوشبختانه در چند سال اخیر در رابطه با متون مربوط به عکاسی و آموزشی کتاب زیاد داریم اما کتاب کمی از عکس‌های یک‌ عکاس می‌بینیم و این مساله به فضای عکاسی ایران لطمه می‌زند. به همین دلیل ما در استودیو اصل را بر چاپ کتاب گذاشتیم. اگر در مواقعی بودجه استودیو به چاپ‌ کتاب نرسید آن‌ را به عنوان فایل پی‌دی‌اف منتشر و در اختیار عموم می‌گذارد مثلا پی‌دی‌اف کتاب «مشق اول: زوال» را می‌توانند به‌صورت رایگان دانلود و نسخه فیزیکی کتاب را از گالری تهیه کنند.

او به عنوان عضوی از گروه استودیو «دوازده و دوازده» درباره فعالیت‌های این استودیو توضیح داد: استودیو «دوازده و دوازده» قصد دارد چاپ کتاب عکس‌های عکاسی مستقل ایران را پیگیری کند تا فضایی را با هم‌فکری و ارتباط برای عکاسانی که دوست دارند کتاب داشته باشند، فراهم کند.

زهرایی در پایان درباره برگزاری یک نمایشگاه در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: همه پروژه‌هایی که شخصا کار کردم زمان زیادی طول کشیده‌اند. از سال ۹۳ که آخرین‌ نمایشگاهم را در گالری محسن داشتم تا امسال هیچ ‌نمایشگاهی برگزار نکردم. در این وقفه ۶ ساله روی پروژ‌ه های ناتمامی که اکثرا در حوزه دیدگاه‌های منظره‌نگاری معاصر که قدمت ۷۰ ساله در دنیا دارد، هستند کار کردم. در سال جدید اگر شرایط فراهم‌ شود یک نمایشگاه دیگر خواهم داشت.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

منبع:/http://khabargozarisaba.com

🗓 برای اطلاع از جدیدترین رویدادهای هنر و فرهنگ، همراه گالری لیلیت باشید

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on google
Share on telegram
Share on email