fa
ar tr en fa fr ru tr
لیلیت با بیش از ۴۰ هزار بازدید در هر شبانه روز از سراسر ایران و جهان و حضور در صفحه نخست جستجوی گوگل، توانسته جایگاه ارزشمندی را برای اهالی هنر فراهم نماید.
رزرو نمایشگاه〕 〔ثبت اهالی هنر〕 〔تبلیغات〕 〔فراخوان و رویداد
لیلیت ثبت شده در اداره مالکیت معنوی سازمان اسناد و املاک کشور می‌باشد. 
fa
ar tr en fa fr ru tr

نسیم میرزایی: مراقب حفظ هویت و اصالت دوخت‌های سنتی باشیم | ناتوانی کشور چین در پرداختن به سوزن‌دوزی‌های ایرانی

📢 این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on google
Share on telegram
Share on email
روزنامه هنر رویدادهای هنری اخبار هنری گزارش‌های هنری نوآوری‌های هنری حراج هنری تئاتر و نمایش مد و لباس
برگزاری نمایشگاه «پری‌زاد» آثار خانم مهناز اولیائی
برگزاری نمایشگاه «نگاه من» آثار نقاشی آقای عبدالله محمودی
برگزاری نمایشگاه «کبوترانه» آثار سیاه قلم خانم الهام رحیمیان
برگزاری نمایشگاه «نگاه» آثار نقاشی خانم ملیکا هدایتی
برگزاری نمایشگاه «بعد دیگر وجود» آثار نقاشی خانم زهرا شمشیری
برگزاری نمایشگاه «حس ناب زندگی» آثار نقاشی خانم مریم عبدالملکی
برگزاری نمایشگاه «سرشت هست» آثار نقاشی خانم لاله علی عابدی
برگزاری نمایشگاه «زیبای سخت» آثار مجسمه آقای عباس یعقوبی
برگزاری نمایشگاه «آینده گذشته است» آثار نقاشی آقای بهادر قشقایی
برگزاری نمایشگاه «ماری پوسا» آثار نقاشی خانم مریم شجاعی
اینستاگرام گالری لیلیت

سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نسیم میرزایی از هنرمندان فعال استان کرمان در عرصه دوخت‌های سنتی به ویژه پته‌دوزی، درباره شرایط حاکم بر این حوزه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: هنر پته دوزی که دارای پیشینه‌ای بسیار طولانی و در عین حال هنرمندانه و ارزشمند است و از دیربار نه فقط مورد توجه ایرانیان که در تمام جهان به عنوان یکی از گونه‌های پر نقش و نگار صنایع دستی زبانزد بوده است.

او تصریح کرد: این هنر به دلیل نوع دوخت و نخی که در آن استفاده می‌شود، بر خلاف برخی دیگر دوخت‌های سنتی ایرانی که متأسفانه به دلیل برخی سهل‌انگاری‌ها، شناسنامه خود را از دست داده‌اند اما اصالت و ایرانی بودن خود را حفظ کرده است هر چند که اگر بخواهیم به جریان طراحی نقوش در این حوزه ورود کنیم درمیابیم که این هنر در ادوار مختلف تاریخی از زندیه و قاجار گرفته تا دوره معاصر، تحت تأثیر شرایط فرهنگی و اجتماعی با حفظ هویت دستخوش برخی تغییرات در نوع نقش‌زنی و رنگ‌بندی شده است.

میرزایی با تأکید بر اینکه پته‌دوزی هنری است که هیچ کشوری نتوانسته از آن کپی‌برداری کند پس باید مراقب حفظ هویت و اصالت دوخت‌های سنتی باشیم، اذعان داشت: حتی کشوری همچون چین که به تمامی عرصه‌ها ورود کرده و حتی پا درکفش صنایع دستی متعلق به کشورهای مختلف کرده است هم تاکنون نتوانسته به موضوع سوزن‌دوزی‌های ایرانی ورود کند.

این هنرمند عرصه دوخت‌های سنتی گفت: نوع دوخت و مواد اولیه‌ای که در هنر پته‌دوزی به کار می‌رود مختص کشورمان است که البته جغرافیا و منابع طبیعی به شدت بر جریان طراحی‌ها اثر داشته است.

او افزود: البته باید به این نکته اشاره کنم که هر چند به شکل عملی شاهد رخدادهای ارزشمندی در تمامی عرصه‌های صنایع دستی به ویژه دوخت‌های سنتی بوده‌ایم اما متأسفانه در زمینه تدوین آثار پژوهشی، آنگونه که باید و شاید نتوانسته‌ایم عملکرد قابل قبولی داشته باشیم و همین امر سبب می‌شود که تکیه اصلی حوزه آموزش بر وجود افراد با تجربه در این زمینه‌ها باشد. البته همین امر موجبات نگرانی را به دنبال دارد که اگر روزی نسل باتجربه این عرصه‌ها دیگر در کنار ما نباشند، چه آینده‌ای پیش روی سوزن‌دوزی‌های منحصربفرد ایرانی خواهد بود.

میرزایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به خروج نسخه‌های قدیمی پته از کشور اشاره کرد و گفت: برخی کلکسیون‌دارها درکرمان پته‌های قدیمی را در کشورهایی مانند امریکا و کانادا به شکل نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار می‌دهند که باید مراقب بود و این توصیه را داشت که حتما پس از پایان برپایی نمایشگاه، این نسخ به کشور بازگردانده شوند چرا که جزئی مهم از میراث فرهنگ و تاریخی کشورمان به شمار می‌روند.

نسیم میرزایی: مراقب حفظ هویت و اصالت دوخت‌های سنتی باشیم | ناتوانی کشور چین در پرداختن به سوزن‌دوزی‌های ایرانی

منبع:/http://www.honaronline.ir

🗓 برای اطلاع از جدیدترین رویدادهای هنر و فرهنگ، همراه گالری لیلیت باشید

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on google
Share on telegram
Share on email