fa
ar tr en fa fr ru tr
لیلیت با بیش از ۴۰ هزار بازدید در هر شبانه روز از سراسر ایران و جهان و حضور در صفحه نخست جستجوی گوگل، توانسته جایگاه ارزشمندی را برای اهالی هنر فراهم نماید.
رزرو نمایشگاه〕 〔ثبت اهالی هنر〕 〔تبلیغات〕 〔فراخوان و رویداد
لیلیت ثبت شده در اداره مالکیت معنوی سازمان اسناد و املاک کشور می‌باشد. 
fa
ar tr en fa fr ru tr

دریافت ۸۰ اثر در بخش پوشش سر دهمین جشنواره مد و لباس فجر

📢 این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on google
Share on telegram
Share on email
روزنامه هنر رویدادهای هنری اخبار هنری گزارش‌های هنری نوآوری‌های هنری حراج هنری تئاتر و نمایش مد و لباس
برگزاری نمایشگاه «دنیای درون» آثار خانم مهتاب مظلومی
برگزاری نمایشگاه «پری‌زاد» آثار خانم مهناز اولیائی
برگزاری نمایشگاه «نگاه من» آثار نقاشی آقای عبدالله محمودی
برگزاری نمایشگاه «کبوترانه» آثار سیاه قلم خانم الهام رحیمیان
برگزاری نمایشگاه «نگاه» آثار نقاشی خانم ملیکا هدایتی
برگزاری نمایشگاه «بعد دیگر وجود» آثار نقاشی خانم زهرا شمشیری
برگزاری نمایشگاه «حس ناب زندگی» آثار نقاشی خانم مریم عبدالملکی
برگزاری نمایشگاه «سرشت هست» آثار نقاشی خانم لاله علی عابدی
برگزاری نمایشگاه «زیبای سخت» آثار مجسمه آقای عباس یعقوبی
برگزاری نمایشگاه «آینده گذشته است» آثار نقاشی آقای بهادر قشقایی
اینستاگرام گالری لیلیت

دریافت ۸۰ اثر در بخش پوشش سر دهمین جشنواره مد و لباس فجر

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، سید محمود لاجوردی، دبیر بخش پوشش سر دهمین جشنواره مد و لباس فجر، در گفت‌وگو با روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از دریافت بیش از ۸۰ اثر در این بخش خبر داد و گفت: داوری‌ها این هفته انجام و از ۲۵ بهمن ماه جشنواره فجر آغاز خواهدشد.

جنس پارچه‌های استفاده شده برای طراحی روسری اولین مسئله‌ای بود که با توجه به تحریم و نبود پارچه مناسب، لاجوردی در خصوص آن سخن گفت و عنوان کرد: در جشنواره اولویت اصلی بحث طراحی است و ما خیلی وارد بحث صنعت نمی‌شویم.

او تصریح کرد: امسال در صنعت و بازار کشور شاهد پیشرفت زیادی در حوزه بافت پارچه بوده‌ایم اما هنوز نسبت به بسیاری از پارچه‌‌های خارجی ضعف‌های جدی وجود دارد که علت آن متریال‌های اولیه، بحث دستگاه‌ها و از همه مهم‌تر نیروی انسانی و متخصصی است که باید پارچه را تولید کند؛ البته یک علت پنهان دیگر نیز وجود دارد که مربوط به نوع تقاضای بازار می‌شود.

این تولید کننده شال و روسری کشورمان اضافه کرد: امسال شاهد افزایش 100 درصدی نرخ دلار در کشور بودیم اما قیمت روسری افزایش 100 درصدی نداشت چرا که تولیدکنندگان پارچه مقداری از کیفیت را کم کرده‌‌اند تا قیمت را مدیریت کنند و همه این مسائل از دلایل ضعف‌های پارچه‌‌های داخلی است.

دبیر بخش پوشش سر دهمین جشنواره مد و لباس فجر، جنس پارچه را در داوری آثار دریافتی مؤثر دانست اما تصریح کرد: شاخص‌هایی که در بحث داوری مطرح است هر کدام وزنی دارند؛ ما وزن جنس پارچه را به نسبت بقیه موارد کمتر در نظر گرفتیم به خاطر اینکه طراحان شاید به پارچه‌های مناسب دسترسی نداشته باشند و وزن خلاقیت، طراحی، تطابق رنگ و طرح و … را بالاتر بردیم.

لاجوردی در پاسخ به این سؤال که آیا در این دوره اقتباس هنری شاخص از موضوع جشنواره که شهر کاشان است صورت گرفته یا همانند برخی از آثار در دوره‌های گذشته طراحان صرفاً عکس کاشی را بر روی لباس و اکسسوری‌ها و … چاپ کرده‌اند؟ گفت: امسال هم اقتباس و الهام قوی از موضوع جشنواره در خلق آثار رخ نداده است. علت آن هم این است که عمده طراحان ما وقتی قرار می‌شود از یک موضوع ایده بگیرند به سراغ روح آن اثر هنری نمی‌روند و مستقیم از کاشی یا نمادها استفاده می‌کنند. برای اینکه طرح یک کاشی براییک روسرییا محصول دیگری مورد استفاده قرار گیرد لازم است تغییراتی در آن حتی در رنگ آن ایجاد شود. یعنی وقتی یک رنگ مناسب کاشی است به این معنی نیست که مناسب روسری هم هست و شاید لازم است تغییراتی در آن ایجاد شود.

لاجوردی با ابراز تأسف از اینکه برخی طراحان این مباحث مهم در طراحی و اقتباس از موضوعات جشنواره را رعایت نمی‌کنند، گفت: البته این مشکل فقط در طراحی روسری وجود ندارد در طراحی سایر لباس‌ها و اکسسوری‌ها و حتی هنرهای بصری و تجسمی نیز وجود دارد. یعنی کمتر در مفهوم و عمق مباحث هنری تفکر می‌شود.

او تأکید کرد: نیاز است یک طراح مدت‌ها مطالعه، تحقیق و با طرح مد نظر زندگی کرده باشد و فضای کاری که انجام می‌دهد را بشناسد و در ادامه شناختی از بازار و هنری داشته باشد که می‌خواهد از آن اقتباس کند و بداند که چگونه خواست بازار و هنر را با هم تلفیق و به اثریبرسد که تمام جنبه‌های هنری و صنعتی را در خود داشته باشد.

لاجوردی در پاسخ به این سؤال که برای رسیدن به چنین مرحله‌ای از طراحی حرفه‌ای چه گام‌هایی باید طی شود؟ گفت: شروع کار باید از دانشگاه‌ها و مراکز علمی باشد. بخشی از مسئله نیز به صنعت ما باز می‌گردد و اینکه اکثر کسانی که در حوزه روسری فعالیت صنعتی انجام می‌دهند هنرمند نیستند و اطلاعات هنری ندارند، تولید کننده و فروشنده خوبی هستند اما هنرمند خوبی نیستند.

این فعال عرصه تولید روسری افزود: چون در تولید روسری با نقش و رنگ زیاد ارتباط داریم کسی که کار تولید می‌کند باید با هنرهای این حوزه آشنا باشند از سوی دیگر طراحان ما هم از بازار شناخت کافی را ندارند و مبحثی که می‌تواند به حرفه‎‌‌ای تر شدن طراحی روسری و پوشش سر کمک کند ارتباط دانشگاه و صنعت و هنرمند و صنعت‌گر است تا مکمل هم شوند و اتفاق جدیدی را رقم بزنند.

او در پاسخ به این سؤال که آیا پوشش سر صرفاً روسری (به شکل سنتی آن) است؟ گفت: لغتی که برای جشنواره استفاده شده لغت پوشش سر است نه صرفاً روسری. اگر پوشش سری ارائه شود که با فرهنگ ما تطابق داشته باشد ما از دریافت آن استقبال می‌کنیم. اکنون در کشورهای اسلامی منطقه خودمان مثل آذربایجان مدل خاصی از روسری استفاده می‌شود و حتی روسری‌ها دکمه و تلق‌هایی دوخته شده دارند؛ یعنی می‌توان شکل‌های جدیدی به روسری هم داد. اگر کسی ایده‌های جدید در این حوزه ارائه کند و توسط بازار هم پذیرفته شود از آن استقبال می‌کنیم. اما چیزی در این دوره به ما ارائه نشده است. البته برای ایجاد تغییرات بزرگ در شکل و طرح‌ها و شکستن چارچوب‌ها غالب ابتدا باید چارچوب‌ها را شناخت. اگر چهارچوب‌ها شناخته و با علم و دقت شکسته شوند طرح‌های جدید می‌توانند موفقیت آمیز باشند.

منبع:/http://www.honaronline.ir

🗓 برای اطلاع از جدیدترین رویدادهای هنر و فرهنگ، همراه گالری لیلیت باشید

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on google
Share on telegram
Share on email