پایداری چرخه حفاظت از دوخت‌های سنتی زیر سایه توسعه مشاغل خانگی

📢 این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on google
Share on telegram
Share on email
روزنامه هنر رویدادهای هنری اخبار هنری گزارش‌های هنری نوآوری‌های هنری حراج هنری تئاتر و نمایش مد و لباس
برگزاری نمایشگاه «پری‌زاد» آثار خانم مهناز اولیائی
برگزاری نمایشگاه «نگاه من» آثار نقاشی آقای عبدالله محمودی
برگزاری نمایشگاه «کبوترانه» آثار سیاه قلم خانم الهام رحیمیان
برگزاری نمایشگاه «نگاه» آثار نقاشی خانم ملیکا هدایتی
برگزاری نمایشگاه «بعد دیگر وجود» آثار نقاشی خانم زهرا شمشیری
برگزاری نمایشگاه «حس ناب زندگی» آثار نقاشی خانم مریم عبدالملکی
برگزاری نمایشگاه «سرشت هست» آثار نقاشی خانم لاله علی عابدی
برگزاری نمایشگاه «زیبای سخت» آثار مجسمه آقای عباس یعقوبی
برگزاری نمایشگاه «آینده گذشته است» آثار نقاشی آقای بهادر قشقایی
برگزاری نمایشگاه «ماری پوسا» آثار نقاشی خانم مریم شجاعی
اینستاگرام گالری لیلیت

سرویس مد و لباس هنرآنلاین: اشتغال خانگی به‌عنوان یکی از سازوکارهای اقتصادی به‌منظور کسب درآمد خانوار و یا ابزاری برای کمک‌خرجی سرپرست خانواده از دیرباز و در میان اغلب جوامع بشری مرسوم بوده است و ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست.

علاوه بر این مسئله باید اذعان کرد که منشأ بسیاری از صنایع بزرگ و کلان که مصداق و مظهری از خروج  اقتصاد تک‌قطبی و وابستگی جامعه ایرانی به‌صرف درآمدهای نفتی قلمداد می‌شوند، از  همین اشتغال‌های خانگی بوده است.

چه بسیار مردانی که به‌محض برآمدن آفتاب، خانه را برای کار در عرصه‌های هنری، کشاورزی، صنعتی و غیره ترک می‌کردند و به‌موازات سعی و تلاش آن‌ها خارج از خانه، زنان نیز در کنار وظایف خانه‌داری و بچه‌داری خود، دست به بافت فرش، پارچه و غیره می‌زدند که تداوم این امر علاوه بر پشتوانه محکم و قوی اقتصادی که برای خانواده فراهم می‌ساخت، زمینه را برای تعالی هنر و صنعت ایرانی نیز مهیا می‌کرد.

امروزه و در عرصه‌ فرهنگ و هنر، خرده صنایع ایجادشده و اشتغال به صنایع کوچک که اغلب، زنان به آن مبادرت می‌ورزند، تبدیل به جریان رسمی در راستای پیشبرد و ترقی صنعتی بزرگ شده است و دیگر این‌گونه اقدامات نه‌تنها به بُعدی از تفریح و تفنن و سرگرمی زنان خانه‌دار تعبیر نمی‌شود، بلکه حتی بعضاً رویه اقتصادی متکی‌به‌خود را در کانون خانواده ایجاد کرده است.

این جریان در برهه‌ای همچون شیوع کرونا گاه به امری محتوم در پایداری چرخه صنعت و اقتصاد یک خانواده که نه حتی چرخه کلان صنعتی و اقتصادی کشور بدل شده و به‌غیراز صنایع سنگین که لازمه پرداختن به آن‌ها، فراهم آمدن محیط‌های تأسیساتی و احداث کارخانه‌هاست، در  پیشبرد صنایع کوچک حرف نخست را می‌زند.

حوزه مد و لباس و موضوعات و مسائل مربوط به آن ازجمله چنین صنایعی هستند که از  قدیم الایام توانسته خود را با فرمت مشاغل خانگی سازگار کند تا جاییکه از شکل تک‌کاری و تک‌دوزی خارج‌شده و حتی ورود به وادی تولید انبوه و سری از یک محصول پوششی داشته است.

همان‌طور که اشاره شد، کرونا  گرایش به چنین اشتغالی را بیش‌ازپیش مهیا ساخت و توانست ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مغفول مانده آن را به‌وضوح نمایان سازد.

اینک به‌ویژه در بخش‌های هنری مرتبط با عرصه مد و لباس همچون دوخت‌های سنتی، سوزن‌دوزی و بافت پارچه، شاهد فراگیری و فراهم آوردن زمینه‌های اغلب خودجوش از سوی فعالان این بخش‌ها هستیم که البته به دلیل بر هم خوردن بسیاری از معادلات ازجمله نظام عرضه و تقاضا ناشی از پاندمی کرونا، نیازمند حمایتی بیش‌ازپیش هستند.

 

پایداری چرخه حفاظت از دوخت‌های سنتی زیر سایه توسعه مشاغل خانگی

منبع:/http://www.honaronline.ir


 

🗓 برای اطلاع از جدیدترین رویدادهای هنر و فرهنگ، همراه گالری لیلیت باشید

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on google
Share on telegram
Share on email
دکمه بازگشت به بالا
fa Lang
tr Türkçe | TR