بربادرفته پویا آریانپور در کارخانه قند کهریزک

به گزارش هنرآنلاین، «بر باد رفته» یک پروژه‌ بزرگ چیدمان از پویا آریان‌پور است که در سال ۱۳۹۶ به جریان افتاد و اکنون پس از حدود پنج سال به نمایش در آمده است. مکان این نمایش کارخانه‌ قند کهریزک است که نخستین کارخانه‌ قند ایران و خاورمیانه، و از کهن‌ترین آثار معماری صنعتی ایران به شمار می‌آید. این مکان از ابتدا، جزئی جدانشدنی از پروژه بوده و در الهامات اولیه و رویکرد مفهومی آن نقشی مهم و عمیق ایفا کرده است.  

به گفته‌ مریم مجد، کیوریتور نمایش، «بربادرفته شامل سه بخش است که در کنار هم تجربه‌ای یگانه را شکل می‌دهد: «آویخته در باد»، «شیء به جا مانده»، و گزیده‌ای از طراحی‌ها و منابع الهام پویا آریان‌پور که نمایانگر مسیر ذهنی او هستند.این مجموعه از نظر دیداری و مفهومی بر چیزی دلالت دارد که در فضا از بین رفته است. موج زیبا، اما از‌ دست‌رفته‌ شیئی معلق که ارجاعی مستقیم به ما و زندگی‌مان دارد (آویخته در باد) در کنار امری مادی که ماهیت نزاع در خود دارد (شیء به‌جا‌مانده) ارجاعی زیباشناختی به موقعیت ناکامل، دوگانه و در‌عین‌حال، ناپایدار کسانی است که در این جغرافیا در برهه‌ مشخصی از تاریخ زیسته و چکیده‌ تمام وقفه‌های تاریخی را در هستی‌شان تجربه کرده‌اند.» 

«بربادرفته» با مطالعات پویا آریان‌پور روی پرچم‌ها آغاز شد، به‌خصوص پرچم‌های تیره‌رنگی که در مراسم مذهبی و مراسم بزرگداشت استفاده می‌شوند. او از وجوه مختلف این پرچم‌ها در کار خود الهام گرفته است: حضور پررنگ آن‌ها در فضای شهری، قرارگیری‌شان بر تیر‌های بلند، و البته حرکتی که در اثر وزش باد در آن‌ها به وجود می‌آید.  

آریان‌پور از اواسط دهه‌ ۱۳۸۰ به خلق مجسمه‌های بزرگ آینه‌کاری پرداخته است که صورتی بسط‌یافته و سه‌بعدی از نقاشی‌ها و طراحی‌هایش به شمار می‌آیند. رویکرد‌ها و تکنیک‌های آینه‌کاری منحصربه‌فرد او در اثر سال‌ها مطالعه‌ دقیق، آزمایش، و تجربه شکل گرفته و توسعه یافته‌اند.  

آریان‌پور با در‌هم‌آمیختن مطالعات، طراحی‌ها و‌ ایده‌های اولیه‌اش با شیوه‌ ویژه‌ آینه‌کاری خود ساختاری عظیم را در قالب بیست و هفت مجسمه‌ بزرگ ساخته است که به یکدیگر متصل می‌شوند و موجودیتی یکپارچه را به وجود می‌آورند.

این چیدمان عظیم، با عنوان «آویخته در باد»، در فضایی بزرگ با سقفی در حدود ۱۹ متر و در وضعیتی معلق نصب شده است، چنان‌که از هر طرف مخاطب را احاطه می‌کند. در بیشتر قطعات آینه‌کاری ظریف این چیدمان از رنگ‌های تیره استفاده شده که یادآور پرچم‌های سیاهی است که در محیط اطرافمان می‌بینیم. «آویخته در باد» تجربه‌ای حسی از یک حضور معلق را به وجود آورده، و بازی‌های نور و سایه در آینه‌کاری‌های ظریف آن نیز بر شدت این حضور افزوده‌اند.  

جزء دیگر «بر باد رفته» یک مجسمه‌ فلزی است با ابعاد تقریبی ۹ در ۲ متر که از ۴ قطعه تشکیل شده است. این مجسمه، با عنوان «شیء به جا مانده»، هم‌زمان که یادآور تصویر یک اسلحه‌ بدوی یا ابزار شکنجه‌ باستانی است به ستون فقرات یک حیوان پستاندار بزرگ نیز شباهت زیادی دارد. این سازه‌ آهنیِ خود‌ایستا دندانه‌ها و لبه‌هایی تیز دارد و سطوح آن تا حد زیادی به‌صورت پرداخت نشده و زنگ‌زده حفظ شده است. این مجسمه تجربه‌ای بسیار مادی و جسمانی را به وجود می‌آورد؛ بر‌خلاف «آویخته‌در‌باد»، که خود را به بیننده تحمیل می‌کند، «شیء به‌جامانده» در فاصله‌ کمی با مخاطب قرار گرفته است و او را به لمس و تجربه‌ مستقیم دعوت می‌کند.   

بخش دیگر نمایش مجموعه‌ای است از طراحی‌های اولیه‌ «بربادرفته» به‌همراه بریده‌ها، عکس‌ها، و متن‌هایی که پویا آریان‌پور به مرور زمان به‌عنوان نوعی «نقشه‌ ذهنی» از مسیر الهام و خلاقیت خود جمع‌آوری کرده است. چنان‌که او خود اذعان دارد: «مسیر فکری یک اثر یکتا می‌تواند از سرچشمه‌هایی مختلف نشئت گرفته باشد. در کار‌های من، بسیاری از فرم‌ها و عناصر تصویری یا محتوایی متأثر از منابع دیداری، نوشتاری، و فکری متنوعی بوده است. از گذشته عادت داشته‌ام این منابع را در محیط استودیو و جلوی چشمانم قرار دهم، گویی قصد داشتم که مبادا آن قصه‌ها را فراموش کنم. » 

کارخانه‌ قند کهریزک، که محل نمایش «بربادرفته» است، خود بخشی جدانشدنی از این پروژه است، به‌طوری که در روند کار و توسعه‌ مفهومی‌ایده‌ها نقشی الهام‌بخش بازی کرده است. گذر و دگرگونی این کارخانه طی بیش از صد سال، از‌ کار‌ افتادنش و وضعیت فعلی نیمه‌مخروبه‌ آن نماد‌هایی تمام و کمال از «تجربه‌ ایرانی» و ناپایداری تاریخی این منطقه، خصوصاً در یک قرن اخیر محسوب می‌شوند.  

هر یک از اجزای این پروژه همانند تکه‌های یک پازل کنار هم قرار می‌گیرند تا تصویری خودنگارانه را از هنرمند و زندگی‌اش به نمایش بگذارند. پویا آریان‌پور هنرمندی است که زندگی و فعالیتش عمیقاً به‌ واسطه‌ انقلاب، جنگ، دگرگونی‌های اساسی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دستخوش تغییرات بسیاری شده است، و‌ امید‌ها و رؤیا‌های نسل او همواره با تهدید دائم گره خورده، رشد کرده، و شکوفا شده است. در نتیجه، یک بخش مهم این پروژه، به‌ همراه فرایند‌ها و فعالیت‌هایی که به آن انجامیده است، احساس مشخصی از انزوا، استقلال فکری و اجرایی را تداعی می‌کند که در کارگاه به‌منزله‌ محیطی مستقل تبلور یافته است؛ احساساتی که به‌جای ایجاد محدودیت، پروژه را از نظر مقیاس و اندازه بزرگ‌تر کرده است.  

«بربادرفته» نه‌تنها به گذرا و فانی‌بودن زندگی در بستری که همواره در حال تغییر است اشاره می‌کند، بلکه کنایه‌هایی به موقعیتی بزرگ‌تر نیز دارد: نگاه کرخت‌شده و از‌ حال‌رفته که نظاره‌گر همین فرایندهاست و بدون میل، توان، و اراده در مقابل سیل حوادث و دگرگونی‌ها، مصرانه پیگیر یافتن کمال و زیبایی، اثرگذاری، و گسترش است.  

پویا آریان‌پور (م. ۱۳۵۰، تهران) هنرمند، مدرس دانشگاه و ساکن تهران است. او یکی از هنرمندان پیشروی نسل خود است که در عین خلق مجموعه‌ای گسترده از آثار هنری، طی فعالیت‌های آموزشی و پروژه‌های گروهی خود، گفتمانی پُرثمر و تأثیری عمیق را به وجود آورده است. آثار او تاکنون به‌طور گسترده هم در ایران هم در دوسالانه‌ها، نمایشگاه‌ها، آرت‌فر‌ها، و نهاد‌های بین‌المللی به نمایش در آمده است.  

«بربادرفته» پویا آریان‌پور سه روز در هفته به تماشاست و ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ به کار خود پایان می‌دهد. پنجشنبه‌ها: ۱۶-۲۰، جمعه‌ها: ۱۱-۲۰ و شنبه‌ها ۱۶-۲۰ ساعات بازدید بوده و این نمایش روز شنبه ۱۴ خرداد تعطیل خواهد بود.

این پروژه متفاوت هنری به نشانی تهران، کهریزک، جاده قدیم تهران قم، بعد از مترو کهریزک، حد فاصل خیابان کشاورز و خیابان شهدای مخابرات، کارخانه تاریخی قند کهریزک به تماشاست.

منبع: هنرآنلاین | http://honaronline.ir

می‌توانید این صفحه رویداد اطلاعیه خبری را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on google
Share on telegram
Share on email

📅 برای اطلاع از جدیدترین رویدادهای عرصه هنر و فرهنگ ایران و جهان، همراه روزنامه هنر در گالری لیلیت باشید

روزنامه هنر رویدادهای هنری اخبار هنری گزارش‌های هنری نوآوری‌های هنری حراج هنری تئاتر و نمایش مد و لباس
💎 بنر تبلیغ
اپلیکیشن
💎 بنر روزنامه هنر
💎 بنر کتابهای صوتی
💎 بنر موزیکهای بیکلام
💎 بنر مجله هنر
💎 بنر نمایشگاه
💎 بنر تماشاخانه
💎 بنر هنرآموز
تلگرام
برگزاری نمایشگاه گروهی «دفتری دیگر از ستاوند» آثار فائزه ولوجردی و نیلوفر وجدی
برگزاری نمایشگاه «دریا و زندگی» آثار عکاسی خانم کتایون فرجی
برگزاری نمایشگاه «تصاویر پنهان» آثار نقاشی آقای یحیی صنعتی
برگزاری نمایشگاه «خاکم ایران» آثار نقاشی آقای احمدرضا زنگنه
برگزاری نمایشگاه «گیلان را باید زیست» آثار عکاسی خانم هاجر اسماعیل زاده پیربازاری
برگزاری نمایشگاه «ترنم» آثار نقاشی خانم معصومه استادی
برگزاری نمایشگاه «بیکران» آثار نقاشی خانم مریم منصوری
برگزاری نمایشگاه «سیمرغ» آثار نقاشی آقای عبدالله محمودی
برگزاری نمایشگاه «جغله» آثار نقاشی آقای احسان میرزایی فراهانی
آثار دومین جشنواره هنرهای تجسمی گروه هنری هفت به نمایش درآمد
برگزاری نمایشگاه «روان سرگردان» آثار نقاشی خانم فاطمه اصغری قره شیران
برگزاری نمایشگاه «روح دریا» آثار نقاشی خانم زهرا استادعباس
اینستاگرام گالری لیلیت

اَپ لیلیت

دانلود اپلیکیشن لیلیت

با نصب اپلیکیشن لیلیت، به راحتی از امکانات لیلیت بهره‌مند شوید و از تخفیف‌ها و جدیدترین اطلاعیه‌ها باخبر باشید...

دانلود مستقیم