درباره طراحی وب‌سایت چه می‌دانیم

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

درباره طراحی وب‌سایت چه می‌دانیم

طراحی وب بایدها و نبایدهایی دارد که در اینجا به مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:
طراحی سایت نه تنها به ظاهر سایت بلکه به میزان کارایی آن می‌پردازد و اگر سایتی کارامد نباشد،زیبایی ظاهر آن هیچ اهمیتی نخواهد داشت.

• از فایلهای تصویری کوچک استفاده کنید. این کار باعث می‌شود صفحه سریعتر باز شود و بازدیدکننده‌ای با دستگاه قدیمی و سرعت اتصال متوسط یا پایین (که تعدادشان کم نیست) از دیدن سایت شما منصرف نشوند.هیچ کس حتا 30 ثانیه برای دیدن نشانه سایت منتظر نمی ماند.

• اهمیت صفحه آرایی را فراموش نکنید. سعی کنید مطالب خود را با تیتر جذابی آغاز کنید که شامل مهمترین بخش مطلب باشد. اگر مطلبی طولانی است آن را بخش بخش کنید تا کاربر بتواند به سرعت قسمت مورد نظر خود را پیدا کند.سر فصلها را مرتب و مشخص (با رنگ متفاوت با ضخامت بیشتر) بچینید. از حروف ایتالیک برای تاکید بر جمله یا کلمه مورد نظر خود استفاده کنید تا خواننده متوجه اهمیت آن بشود.

• از رنگ و فونت مناسب استفاده کنید. برای شاخص شدن سایت یک الگوی رنگی مناسب با حال و هوای آن در نظر بگیرید که علاوه بر تنوع بخشیدن به سایت شما به نوعی علامت مشخصه آن هم بشوند. بهتر است برای این کار از یک مشاور طراحی گرافیک کمک بگیرید. هرگز از اهمیت معانی رنگ‌ها غافل نشوید.

• از حروف در شکل و اندازه مناسب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که خواندن از روی صفحه مانیتور برای همه کار آسانی نیست، پس باید حروفی با شکل مناسب و اندازه قابل استفاده در عموم کامپیوترها انتخاب کنید.فونتهای جدید و فانتزی در بعضی از مدلهای قدیمی سیستمهای عامل باز نمی‌شوند.

• به سایت خود تشخص ببخشید. سبکی را در نظر بگیرید که با محتوا و شخصیت سایت شما هماهنگی داشته باشدو در نظر داشته باشید که این سبک معرف خود شما هم هست پس اگر می‌خواهید تاثیر یا مفهوم خاصی به بیننده القا کنید،از همان ابتدا تصمیم بگیریدکه آیا سایت شما: رسمی است یا راحت، دوستانه است یا جدی، مدرن است یا سنتی،سرد است یا گرم؟ برای مثال، رسمی، حالتی است که در محل کار دارید یعنی توجه شما به کار،مسایل اداری و حرفه‌ای است. با غریبه‌ها در شدیدترین حالت رسمی هستید و می‌خواهید تاثیر اولیه بسیار خوبی بر آن‌ها بگذارید. یک سایت رسمی، حرفه ای، مطابق آداب و رسوم و گاهی سنتی است. راحتی،حالتی است که با دوستان و خانواده داریم و مدتها از لزوم تاثیر اولیه خوب گذشته است. یک سایت راحت، دوستانه و خودمانی است.

• هرگز خوانایی را فدای زیبایی نکنید. پس زمینه را تا حد امکان روشن انتخاب کنید و اگر تصاویریا علایم گرافیکی تزئینی در آن هست ،همه را تا حد امکان در حاشیه بگذارید و در غیر این صورت آین تصاویر را کمرنگ کنید. پس زمینه سیاه را فقط در جایی استفاده کنید که مطلبی با حروف درشت دارید،مانند صفحه اول یا تیتر، و پس از آن متن عادی را در زمینه روشن بیاورید.

• طراحی سایت خود را بر مبنای 256 رنگ و رزولوشن 800×600 قرار دهید. با رعایت این حداقل می‌توانید حداکثر بیننده را به سایت خود بیاورید، چرا که عده بسیاری از کاربران مانیتورهایی قدیمی با قابلیت پخش 256 رنگ دارند و رزولوشن بالا هم برایشان مشکل ساز خواهد بود. البته این آمار در حال طی سیر نزولی است ولی به هر حال شما باید وضعیت کاربران مختلف را مد نظر داشته باشید.

• نشانی سایت و آدرس e-mail خود را در تمام صفحه‌ها قرار دهید. خوانندگان صفحات اینترنتی می‌خواهندبه دلایل مختلف با مسئولین سایت در ارتباط باشند تا از چگونگی محصولات یا خدمات ارائه شده آگاه شوند یا در باره مطالب آن اظهار نظر کنند. قرار دادن نام شرکت، نشانی سایت (و حتا شماره تلفن) در پایین تمام صفحات ضروری است. در غیر این صورت اگر کاربری صفحه‌ای از سایت شما را چاپ، کپی یا save کند دیگر نمی‌تواند سایت را مجددا پیدا کند یا با شما تماس بگیرد.

• سایت خود را تازه نگه دارید. بر خلاف یک مطلب چاپی، یک سایت اینترنتی پروژه‌ای نیست که یکباره به پایان برسد بلکه پروژه‌ای دائم است. باید آماده باشید تا بنا به نوع سایت، حداکثر ماهی یکبار مطالب آنرا به روز کنید و بخشهای تاریخ گذشته را بردارید. داشتن بازدیدکنندگان دائم بسیار مطلوب است، پس باید به آن‌ها دلیلی برای بازگشت بدهید، چیزی مثل یک سرویس خاص (برای مثال e-mail رایگان) ،طلاعات روز یا مطالبی که متخصصین سایت شما قادر به ارائه آن هستند.

• دست و دلباز باشید. شبکه اینترنت جایی برای مطالب کوتاه و مختصر و تک جمله‌ای نیست.هر چه مطالب خود را با ذکر جزئیات و منابع مطالعه بیشتر ارائه کنید،خوانندگان بیشتری خواهید داشت. ممکن است توضیح واضحات به نظر برسد اما اگر فهرست مطالب و سرفصلها در جای مناسب و قابل دسترسی قرار نداشته باشد کاربر سردر گم شده و سایت را ترک خواهد کرد.

• شیوه نگارش مناسبی انتخاب کنید. مطالب خود را طوری بنویسید که مخاطب شما حس کند این مطالب برای او نوشته شده است و از خواندن آن لذت ببرد. برای دست یافتن به این هدف،مطالب خود را تا حد امکان و بدون دور شدن از قواعد نگارشی،با لحن محاورهای بنویسید. این شیوه نه تنها دوستانه تر،بلکه خواندن آن هم ساده‌تر است.

• سایت خود را تست کنید. در نهایت پس از آماده شدن سایت و قبل از اینکه آنرا روی شبکه قرار دهید لازم است که حتما آنرا تست کنید و مطمئن شوید که در سیستمهای مختلف همانطور دیده می‌شود که می‌خواهید. برای این کار سایت را با سیستمهای مختلف، با تعداد رنگ و رزولوشن‌های متفاوت ببینید و مطمئن شوید سایت شما در هر حال قابل دیدن و خواندن است.

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود