چرا بعضی کمپانی‌های بزرگ لوگوی خود را تغییر می‎دهند؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

چرا بعضی کمپانی‌های بزرگ لوگوی خود را تغییر می‎دهند؟آیا تابحال به این فکر کرده اید که چرا بعضی کمپانی‌های بزرگ لوگوی خود را تغییر می‎دهند؟
گاهی برخی از شرکتها تصمیم به تغییر لوگوی شرکت خود می‌گیرند که شاید بتوان یکی از دلایل اصلی آن را جلب نظر مشتریان دانست. از جمله شرکت ‎های معتبری که اقدام به تغییر و یا بازسازی لوگو خود کرده اند می‌‎توان به گوگل، مایکروسافت، پپسی، اپل و … اشاره نمود.

چرا گوگل لوگوی شرکت خود را تغییر داد؟
شرکت گوگل که سالها با متن نوشتاری google شناخته می‌‎شد تصمیم گرفت در سالگرد تولد یک فیزیکدان به نام «اروین شروینگر» در لوگوی شرکت تغییراتی را به وجود آورد. این لوگوی جدید ترکیبی از یک فرمول و دو گربه است.
اروین شروینگر یکی از دانشمندان فیزیک کوانتوم که کاشف مکان یک موج و البته مبدع معادله شرودینگر وآزمایش «گربه شرودینگر» است. او به دلیل کشف مکانیک موج موفق شد جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کرد. در معادله شرودینگر، چگونگی تغییر حالت کوانتومی یک سامانه فیزیکی با زمان توصیف می‌‎شود. این معادله در اواخر سال 1925 فرمول بندی شد و در سال 1926 به وسیله شرودینگر انتشار یافت.

گوگل با الهام از ایده آزمایش گربه شرودینگر و معادله شرودینگر، لوگوی شرکت خود را طراحی نمود. پس از گذشت 120 سال از کشف این دانشمند، گوگل دوباره تصمیم به تغییر لوگوی خود گرفت.

چرا شرکت اپل تصمیم به تغییر لوگوی خود نمود؟
لوگوی اپل حاصل اندیشه و ابتکار یک جوان هنگ کنکی بود اما هنگامی استیو جابز در سال 1997 پس از یک شکست عمیق دوباره به اپل بازگشت، همه چیز محکوم به تغییر بود و این شرکت شکست خورده مدام مورد تمسخر قرار می‌‎گرفت. در چنین شرایطی، استیو جابز تصمیم به طراحی یک لوگو برای توسعه شرکت نمود. تغییر لوگوی جدید اپل توسط خود جابز، ارتباط مستقیمی میان بازگشت مدیر و این رویداد را بیان می‌‎کرد.
اگر چه تاکنون لوگوی اپل به شکل یک سیپ با رنگین کمان بود اما تغییر رنگ آن از جمله تغییراتی بود که در آن رخ داد.
استیو جابز یک راه حل عالی پیدا کرد و با حذف رنگین کمان تهدیدآمیز از لوگوی خود به تک رنگ بودن آن ‎اندیشید. این تغییر دو نتیجه در پی داشت:
1- لوگوی تک رنگ اپل آن را به دنیای مدرن وارد کرده و در مقایسه با گذشته برند، تغییری د روضعیتش به وجود آورد. با حذف رنگین کمان، این کمپانی فعالیت خود را جدی ‎تر از گذشته نشان داد.
2- با حفظ چارچوب معروف لوگوی خود، ارتباطش را باگذشته ‎ای مبتکرانه ادامه داده و به این ترتیب نظر مشتریان و کاربران قبلی خود را نیز به دست آورد. تغییرات بعدی که اپل در لوگوی خود انجام داد در جنس لوگوی بود که آن را به شیشه، چرم و جیوه مایع تغییر داد. سرانجام تمایل به استفاده از کالاهای باکیفیت و برخورداری از یک زندگی مرفه، این شرکت را به استفاده از فولاد ضد زنگ برای لوگوی خود تشویق کرد.

در حال حاضر لوگوی اپل بصورت تک رنگ سفید می‌‎باشدکه توجه فراوان این برند را به کیفیت و عملکرد بالای محصولات خود نشان می‌‎دهد بطوریکه جامعه جهانی با ترکیبی از فرهنگ ‎های مختلف تعلق دارد که همگی به یک زبان صحبت نکرده اما برداشت یکسانی از این لوگو دارند.

چرا فیسبوک تصمیم به تغییر لوگو گرفت؟
هر چند فیسبوک از جمله شرکت‌هایی است که کمتر لوگوی خود را تغییر داده اما به گزارش ایسنا به نقل از ورج، تغییراتی در لوگوی جدید فیس‌بوک صورت گرفته است که البته محسوس نیست و صرفا لوگوی قدیمی به شکلی کمتر متمایز نسبت به قبل تایپ شده و مهمترین وجه تمایز، تغییر فونت نوشتاری این لوگو می‌‎باشد. همچنین فضای رنگ سفید بیشتر و حروف باریک ‎تر شده که احتمالا تلاشی برای خوانا‌تر شدن لوگودر گوشی‌های همراه بوده است. هدف از تغییر این لوگو ایجاد حس دوستانه ‎تر و ملموس‌تر برای کاربران می‎باشد.

چرا مایکروسافت تصمیم به تغییر لوگو گرفت؟
لوگوی مایکروسافت دارای 2 بخش است؛ logotype و symbol. در بخش logotype فونت Segoe استفاده شده است و قسمت symbol نیز که حرکت ‎های دیجیتال را مد نظر دارد، بصورتی انیمیشنی طراحی شده است. مربع ‎های این لوگو و رنگ ‎های آن هر یک بیانگر محصولات متنوع این شرکت است.

چرا پپسی تصمیم به تغییر لوگو گرفت؟
سیر تحول و تغییر لوگو در برند پپسی بخشی از هویت برند این شرکت می‌‎باشد که بیانگر تلاش ‎های این شرکت در حفظ جایگاه خود به عنوان برند دوم در بازار نوشابه گازدار و القا احساس به روز بودن، پیشرفت و تکامل به مشتریان خود می‌‎باشد.

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت