دانستی مهم در مورد اتاق نوزاد

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

دانستی مهم در مورد اتاق نوزادچیدن دکوراسیون اتاق نوزاد یکی از زیباترین لحظات برای خوشامدگویی قدم نورسیده است همان عزیز نورسیده‌ای که اعضای خانواده ماه‌ها انتظار بدنیا امدنش را می‌کشند. در این مقاله سعی شده است راهنمایی‌هایی در مورد چگونگی انتخاب دکوراسیون اتاق نوزاد دلبندتان ارائه شود :

چگونه اتاق نوزاد را طراحی کنیم؟
برای اینکه با آرامش و به دور از استرس کار چیدن اتاق نوزاد را انجام دهید بهتر است که ابتدا فهرستی از وسایل ضروری و مهمی که وجود آن‌ها دراتاق نوزاد الزامیست تهیه کنید تا در ماههای آخر دچار سردرگمی نشوید.
از جمله وسایلی که بودن آن‌ها در سرویس اتاق نوزاد ضروری است:
– تخت نوزاد.
– کمد قدی برای قرار دادن لباس‌های او در سنین بالاتر.
– کمد کشو دار برای لباس‌های خانگی و سر همی و وسایل مورد نیاز برای نوزاد.
– مبل راحتی برای مادر.
– یک جعبه برای قرار دادن لباس‌های کثیف.
– محلی برای عوض کردن نوزاد که این محل می‌تواند در پایین تخت او قرار گیرد.
– کفپوش مناسب اتاق نوزاد
– چراغ خواب مناسب و اسباب بازیهای مناسب کودک

تنظیم نور اتاق نوزاد:
درست است که اتاق باید از نور کافی برخوردار باشد تا بخشی از سلامت کودک با استفاده از مزایای نور خورشید تأمین شود اما نور مستقیم و درخشان برای نوزادان مناسب نیست. به همین دلیل برای تلطیف نور خورشید در روز از پرده‌های نازکی که نور را از خود عبور داده اما از تندی آن می‌کاهند برای پنجره‌های اتاق نوزاد استفاده کنید و در شب برای تأمین نور اتاق از چراغ‌هایی که نور را به سقف می‌تابانند برای ایجاد نور غیرمستقیم و کافی بهره بگیرید.
نور اتاق کودک در طول شب نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که نوزادان اغلب در طول شب نیاز به تغذیه دارند و اتاق نوزاد باید در شب از میزانی از نور بهره‌مند باشد تا ضمن آنکه مادر را به انجام امور معمولی چون تغذیه کودک و یا تعویض پوشک او قادر می‌سازد موجب بیداری کامل و هوشیار شدن نوزاد نیز نشود. استفاده از کلیدهای تایمردار که مقدار نور را تنظیم می‌کنند یکی از بهترین راه‌های پاسخگویی بر این نیاز است. در غیر این صورت می‌توان از چراغ خواب‌های کوچک نیز برای تأمین این مقدار نور سود برد.برای پنجره‌های اتاق نوزاد بهتر است علاوه بر پرده اتاق یک آستری ضخیم نیز در نظر بگیرید تا در مواقع لزوم بتوانید اتاق را در طول روز نیز تاریک کنید.

رنگ و طرح:
هنگامی که مشغول طراحی اتاق هستید، به رنگ، رنگ، و باز هم رنگ فکر کنید.
وقتی نوبت به انتخاب رنگ می‌رسد خود را محدود به رنگ‌های استاندارد صورتی و آبی نکنید. از رنگ‌های متنوع و جذاب استفاده کنید. زرد، قهوه‌ای، و سبز همگی پالت‌های رنگی خنثی فوق العاده‌ای هستند که اتاق نوزاد شما را منحصربفرد می‌سازند. از رنگ‌های مورد علاقه کودک یا رنگ‌های روشن می‌توانید استفاده کنید. همچنین استفاده از لوازمی با رنگ‌های خنثی باعث می‌شود که با بزرگتر شدن نوزاد و با تغییر سلیقه او نیاز به تغییر آن‌ها نباشد.
رنگ‌های خنثی، پاستل و طرح‌های آرام با رنگ‌های ملایم بهترین گزینه‌اند. از آنجا که این اتاق محل استراحت و در عین حال بازی کودک خواهد بود، ایجاد محیطی ساکت و آرام اهمیت دارد. [رنگ زرد در دکوراسیون] از کاغذ دیواری‌های متنوع در بازار فقط برای تزیین یک دیوار استفاده کنید تا طرح شلوغ و غیرقابل تحمل نشود. از کف‌پوش‌های روشن استفاده نمایید تا محیط دلبازتر و بزرگ‌تر به نظر رسد. استفاده از تابلوچسب‌های حروف یا اعداد لاتین راه خوبی برای ایجاد نشاط در اتاق کودک و ایجاد محیط آموزشی تشویق‌کننده است. از همین طرح‌ها می‌توانید برای روبالشی، ملحفه و پرده استفاده نمایید. استفاده از کاغذهای رنگی به شکل پرچم که به ریسمان وصل شده‌اند، روش دیگری برای ایجاد تنوع رنگ در اتاق و ظاهری شاد و سیرک‌مانند است. پارچه‌های شاد و براق یا کاغذهای کادو را به صورت لوزی ببرید. آن‌ها را از وسط تا زده، روی یک روبان نازک و بلند قرار دهید و لبه مثلث‌ها را به هم بچسبانید.

مبلمان و تخت :
.تخت‌های حفاظ ‌دار برای اتاق نوزاد مناسب‌ترند. چون به مرور زمان می‌توان نرده‌های آن را برداشت. با آمدن فرزند بعدی هم می‌توان آن را به حالت اول درآورده، مجددا مورد استفاده قرار داد
نوزاد علاوه بر تختخواب اصلی، اغلب به یک تخت چرخدار متحرک و کوچک و یا یک گهواره نیز نیاز دارد که در ماه‌های اولیه تولد، در کنار تخت مادر قرار گرفته و این امکان را به مادر بدهد تا برای رسیدگی و مراقبت از نوزاد در طول شب مجبور به طی مسافت میان اتاق‌ها نباشد. تخت‌های چرخ‌دار چوبی که در قسمت زیر کشودار و قابل تبدیلند، بسیار مفیدند و تا وقتی کودک از پوشک در می‌آید، قابل استفاده‌اند. پس از چند ماه اول، زمانی که دفعات بیدار شدن نوزاد در شب کاهش می‌یابد و مادر نیز توان از دست رفته را باز می‌یابد می‌توان نوزاد را به اتاق مخصوص و تختخواب اصلی اش انتقال داد.حتما در اتاق فرزندتان مبل و یا صندلی راحت و یا محلی را برای نشستن خودتان و شیر دادن به او قرار دهید ویا محلی برلی خواباندن او تا کم کم درک کند که آنجا محلی برای آرامش اوست توجه کنید که مبلمان باید مناسب سن کودک باشد، همچنین باید به‌گونه‌ای باشد که با کودک رشد کند. برای کودک از تخت‌های دوطبقه استفاده کنید که برای استفاده خواهر و برادرها بسیار مناسب هستند.

قفسه‌ها و کمد:
از قفسه‌ها و کمدهای لباس با اندازه طبیعی استفاده کنید تا در سال‌های مدرسه قابل استفاده باشد با گذشت زمان و نیاز کودکان به داشتن اتاق تک‌نفره می‌توانید طبقه پایین تخت را تبدیل به میز کار کنید. فضاهای نگهداری به دلیل وجود تعداد زیادی اسباب‌بازی و لباس قسمت‌های کلیدی هستند. اگر می‌توانید این فضاها را توکار کار کنید، اما قفسه‌های مکعبی نیز فضاهای خوبی را در اختیار کودک قرار می‌دهند. می‌توانید قفسه‌های کتاب را به شکل خانه‌های عروسکی، قلعه و حتی ایستگاه آتش‌نشانی انتخاب کنید تا نظم و ترتیب بخشی از بازی بچه‌ها شود
قفسه‌های فلزی و چوبی به شکل‌ها و مدل‌های مختلف برای جادادن اسباب‌بازی‌های بزرگ مناسبند. می‌توانید با زیاد شدن اسباب بازی‌ها، تعداد قفسه‌ها را زیاد کنید. همچنین به یک جعبه یا سبد بزرگ اسباب‌بازی نیاز دارید تا بتوانید سریع خرده‌ریزها را داخل آن بریزید.

کفپوش:
برای اتاق‌ نوزاد کف‌پوش مخصوص ضروری است و زمانی که کودک بیشتر وقت خود را روی چهار دست و پا می‌گذراند، نرم‌تر از فرش است و باعث می‌شود زانوی کودک هنگام چهار دست و پا رفتن خراش پیدا نکند. انواع مختلف آن با بهترین کیفیت و طرح‌های متنوع از مدل خرسی گرفته تا پیست مسابقه برای ماشین‌بازی و یک ورزشگاه تمام عیار زمانی که می‌خواهید فرزند خود را سرگرم نگه دارید، در دسترسند.باید این امر را نیز در نظر داشته باشیم که ظرف چند ماه، نوزاد ما تبدیل به کودک نوپایی می‌شود که انواع مایعات و نوشیدنی‌ها و مواد غذایی گوناگون را به دست گرفته و بر روی زمین اتاق خواهد ریخت. بنابراین پوشش کف اتاق را از نوعی در نظر بگیرید که ضمن نرمی و لطافت به راحتی تمیز شود.

وسایل بازی:
در فضای پیرامون نوزاد، می‌توان در موقعیت‌های متفاوت از اشکال و اجسام زیبا و کودکانه استفاده کرد. این المان‌ها را می‌توان به تخت نصب کرد تا در دیدرس نوزاد قرار بگیرند و یا آن‌ها را روی دیوار و سقف چسباند که مورد توجه او قرار گیرند. دیدن این المان‌ها، بینایی و ذهن نوزاد را تحریک و فعال می‌کند. در صورتی که حرکت کنند، این فعالیت تقویت شده و سرگرمی مثبتی برای نوزاد فراهم می‌کنند. تاپ‌های بچه روش موثری در تخلیه انرژی آن‌هاست. می‌توانید از نوعی که به چارچوب وصل می‌شود یا از سقفی و ساده آن استفاده کنید. برای بچه‌های کوچک‌تر نی‌نی لای‌لای تهیه کنید.

رعایت نکات فنگ شویی در دکوراسیون اتاق نوزاد:
همانطور که می‌دانید این روزها فنگ‌شویی (feng shui) بعنوان یک روش برای طراحی فضای داخلی خانه‌ها بطور گسترده استفاده می‌شود. دلیل استفاده از فنگشویی این است که علاوه بر اینکه سلامتی را در چیدمان مدنظر قرار می‌دهد؛ به علت هر چیدمان نیز اهمیت می‌دهد. در اطاق کودکان که در حال یادگیری و شناخت دنیای اطراف خود هستند، چیدمان معنی‌دار اطاق، بسیار اهمیت دارد و فنگ شویی دلایلی را برای اضافه کردن چیزهای خاصی به اطاق کودک شما بیان می‌کند.
فنگ شویی باید‌ها و نباید‌هایی در طراحی (مانند قراردادن حیوانات خبیث در محیط کودک) را به شما یاد می‌دهد که در رفتار کودک شما نیز تاثیر می‌گذارد و او را به سمتی که می‌خواهید (مثلا کوشایی در تحصیل) و یادگیری احترام به والدین سوق می‌دهد. در ادامه شما را با چند اصل در چیدمان اطاق کودک از نظر فنگشویی آشنا می‌کنیم :
عکسی شاد از والدین در اطاق کودک قرار دهید : این عکس که یک حربه روان شناسی ظریف است، به کودک می‌آموزد که مدیران خانه، پدر و مادر هستند. این روش همچنین یکی از روش‌های پربازده برای حل مشکلات تربیتی کودکان است
تخت کودک را با بزرگترین دیوار اطاق تنظیم کنید : همچنین توجه داشته باشید که کودک باید بتواند براحتی از داخل تخت، درب اطاق خود را ببیند. همچنین توجه کنید که هیچ یک از دیوارهای اطاق کودک نباید با دیوار توالت مشترک باشد، همچنین توالت خانه نباید از داخل اطاق کودک قابل مشاهده باشد. زیرا این مورد باعث بروز مشکلات سلامتی برای کودک می‌شود.
تخت دوطبقه در فنگشویی به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود: زیرا بر اساس انرژی‌های فنگشویی، کودکی که در پایین خوابیده زیر فشار خواهد بود و این برای سلامتی کودک مناسب نیست و همچنین کودکی که در بالا قرار دارد، به دلیل وجود فاصله، احساس ناامنی می‌کند و عدم ناامنی، یکی از مهم‌ترین دلایل ضعف پیشرفت کودک است.
اگر می‌توانید، برای هر کودک یک اتاق اختصاص دهید: و اگر نمی‌توانید، از دکوراتورها کمک بگیرید تا در جداسازی اطاق به دو بخش کمکتان کنند، تا هریک از کودکان شما احساس کند حریم شخصی خود را داراست.
بخشی از اطاق را به فضای آموزشی اختصاص دهید : دراطاق باید بخشی مربوط به محل یادگیری کودک باشد. مثلا یک میز مطالعه یا یک کتابخانه کوچک که طبق اصول فنگشویی بهتر است این موارد در سمت شمال شرقی اطاق باشد. همچنین دستاوردهای علمی و هنری کودک خود را مانند نقاشی اش، کارنامه‌ای که نمره خوبی گرفته یا مدال‌های مدرسه اش را در دیوار جنوبی اطاقش نصب کنید. نصب این موارد نشان می‌دهد که شما بعنوان مادرش، چقدر از این کارهای او خوشحال هستید و به او افتخار می‌کنید.
فضای سالمی را برای کودک فراهم آورید : تصاویر آب و رودخانه و دریا و حتی صدای آب یا وجود آکواریوم یا آبنما در اطاق کودک فضای ناسالمی را ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به بیماری‌های تنفسی نیز شود. بخصوص اگر کودک بیماری تنفسی مانند آسم دارد از قرار دارد هر چیزی که مرتبط با آب باشد دراطاقش جلوگیری کنید

فضای اتاق را پاکسازی کنید : کمدهایی که لباسها توش چپانده شده اند، کفش‌های کثیف زیر تخت و دراورهای مملو از لباس، روی کودک، فشار انرژی‌های منفی را می‌آورد و خلاقیت کودک را از بین می‌برند. این مورد روی بزرگسالان هم تاثیر دارد، اما روی کودکان خیلی بیشتر، چون کودکان در حال کشف دنیای اطراف خود هستند. به کودک خود چیزهایی را که یک ماه یا بیشتر است که با آن‌ها بازی نمی‌کند، از اتاقش دور کنید. کمی فضای خالی و استراحت ذهنی به او بدهید تا بتوانید خلاقیت‌های خود را دریابد.
با رنگ و نور و کاردستی، محیط شادی را برایش فراهم کنید: اتاق کودک باید روحیه او را شکوفا کند، نه اینکه روحیه شاد کودک را به خواب فرو برد. توجه کنید که میز کودک به اندازه کافی نور داشته باشد و بهتر آن است که یک پنجره هم داشته باشد که برای حفظ حریم شخصی کودک، باید قابلیت بسته شدن داشته باشد.
رنگ اتاق کودک می‌تواند انرژی دهنده یا توانفرسا باشد : رنگ آبی (بجز آبی براق یا روشن) باعث کاهش خلاقیت کودک می‌شود و انرژی او را می‌گیرد. و دپرس کننده است. رنگ‌های روشن مانند زرد، نارنجی کمرنگ، یاسی و صورتی می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند. حواستان باشه که عکس حیوانات وحشی یا عکس‌های خشونت آمیز در اتاق کودک نباشد
اتاق کودک خود را در موقعیت درست انتخاب کنید: اگر براتون مقدور هست، اتاق پسرها رو باید در جهت شرق یا شمال و اتاق دختر باید در سمت غرب یا جنوب اتاق خوابها باشد.

خرید لوازم اتاق کودک :
وقتی برنامه‌ریزی و مشورت‌ها و مطالعات کامل شد اکنون نوبت به خرید است. چه انتظار پسر داشته باشید چه دختر، آن‌قدر تنوع تخت و کمد و وسایل نوزاد زیاد است که در این زمینه محدودیتی نخواهید داشت.
در تهیه و تدارک اتاق نوزاد یکی از مهم‌ترین نکاتی را که باید همواره به خاطر داشته باشیم، رشد و تغییر بسیار سریع نوزادان و نیازهایشان است. از این رو هنگام برنامه ریزی برای دکوراسیون اتاق کودک از رنگ آمیزی و پوشش دیوارها و کف اتاق گرفته تا خرید وسایلی مانند تخت و کمد و از این قبیل چیزها، باید این واقعیت را در نظر داشته باشیم که اغلب وسایل نوزادان پیش از آنکه فرسوده شوند بی استفاده می‌شوند و نوزاد به دلیل رشد سریع و تغییرات محسوس در زمانی کمتر از یک سال قادر به استفاده از بسیاری از وسایل اولیه اش نخواهد بود علاوه بر آن با گذر زمان ترجیحات کودکان نیز تغییر می‌کند، بنابراین از وسایل و رنگ‌هایی استفاده کنید که به‌راحتی قابل جایگزینی هستند. به طور کلی، چه بخواهید یک اتاق بازی و اتاق خواب طراحی کنید و چه یک اتاق نوزاد، به جذابیت، رشد، و کاربردی بودن آن فکر کنید. اتاق نوزاد را تا زمان نوپا شدن شیک و ساده نگه دارید. وسایل اتاق‌خواب را باز کرده و از آن‌ها استفاده کنید. آن‌ها را نو کنار نگذارید چون هرچه کودک بزرگ‌تر می‌شود و شخصیتش شکل می‌گیرد، به چیزهای خاص علاقه پیدا می‌کند تا آن موقع چیزهای بی‌استفاده هر چند هم که نو باشند، از مد می‌افتند.
درست است که گهواره و میزهای متغیر خریدهای اصلی هستند، اما صندلی گهواره‌ای، تاب مخصوص نوزادان، و کمدهای لباس از اجزای کمک‌کننده هستند. البته مراقب افراط در اضافه‌کردن وسایل باشید، چراکه باید فضایی را در اتاق برای خزیدن، راه‌رفتن، و آموزش کودک در نظر بگیرید.

نکات ناگفته مهم:

– نکته‌ای که باید حتما به آن توجه شود این است که در سال‌های اولیه زندگی ایمنی مهم‌ترین چیز است. که در هنگام خرید و چیدن اتاق ابتدا در نظر گرفته شود.

– کودکان علاقه زیادی به آویز دارند. خودتان می‌توانید با رعایت استانداردهای ایمنی و با توجه به دکور اتاق، آویز ساخته و به لوستر یا پنجره اتاق آویزان کنید.

– با انتخاب اسب گهواره‌ای یا همان متحرک، متناسب با کودک نوپا، به تعادل او کمک کنید. دقت کنید که پایه‌های آن ایمن و مناسب بچه‌های کوچک‌تر باشد.

– سبدهای چرخ‌دار، راه مناسبی برای جا دادن وسایل و جابه‌جا کردن آن‌ها از یک اتاق به اتاق دیگر است.

– قرار دادن نقشه جهان، تصویر حیوانات مختلف یا انواع رنگ‌ها روی دیوار، حالت تزیین و در عین حال آموزشی دارد.

– با کشیدن رنگین کمان، خرس عروسکی یا هر طرح دیگر روی دیوار اتاق نوزاد را منحصر کنید.

-استفاده از سقف و ایجاد یک طرح دلنشین در آن باعث می‌شود که فرزند کوچکتان که بیشتر از هر چیزی در حال خوابیده است و سقف را میبینند آرام باشد و گریه نکند و سرگرم تماشای محیط روبه روی خود شود.

-هنگام برنامه ریزی برای اتاق نوزاد به سیستم گرمایی و نورپردازی اتاق نیز توجه داشته باشید. دمای اتاق نوزاد باید همواره بین 19 تا 22 درجه سانتیگراد باشد. از این رو با توجه به امکانات منزل باید راهی ایمن برای تامین این دما در اتاق کودک در نظر گرفته شود.

– سطح کف اتاق نباید از مواد لیز و لغزنده باشد وپریزهای برق که در ارتفاع کم نصب شده اند باید با استفاده از وسایل مخصوص موقتاً مسدود شوند.

و در پایان طراحی باید به این نکته نیز توجه داشت که کمد و دیگر وسایل زمانی برای کودک مناسب هستند که در دسترس او باشند. بنابر این اگر می‌خواهید کمد و دکوری انتخاب نمایید که نوزادتان تا چند سال به راحتی از آن استفاده نماید بهتر است قد کمد را متناسب با قد کودک درنظر بگیرید. کارشناسان برای این قضیه مفهومی را به نام ” سوراخ کلید” مطرح می‌کنند. یعنی هر وقت بخواهید اتاق کودک را بچینید، روی دو زانو بنشینید تا چشمهای شما به ارتفاع سوراخ کلید در اتاق برسد. حالا از این زاویه دکوراسیون اتاق کودک را نگاه کنید. اگر کودک می‌تواند به وسایل بی خطر و اسباب بازیهای خود دسترسی داشته باشد این ارتفاع مناسب برای کودک است. همچنین قاب عکس و دیگر وسایل دکوری را اگر بی خطر هستند طوری بچینید که کودک شما نیز از دیدن آن‌ها لذت ببرد و برای او نیز جذابیت داشته باشد.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت