نکات مهم درباره طراحی دکوراسیون دفتر کار

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

نکات مهم درباره طراحی دکوراسیون دفتر کاربر طبق مقاله تاثیر محیط کار بر کارکنان رضایتمندی نیروی انسانی یکی از دغدغه‌های مهم و همیشگی مدیران است چرا که این رضایتمندی موجب انجام هرچه بهتر وظایف و ارائه خدمات گردیده و نتایج ارزنده‌ای را نصیب سازمان می‌کند. یکی از عوامل رضایتمندی کارکنان، محیط کاری مناسب می‌باشد.
پس اگر قصد دارید دکوراسیون دفتر کار خود را تغییر دهید، نکات ذکر شده در این مقاله می‌تواند کمک شایانی در این کار به شما کند.

1- رنگ مناسب و الهام بخش، گویای فعالیت کاری سازمان است
رنگ محیط کار، تاثیر زیادی روی روحیه کارکنان دارد، برای همین باید در انتخاب رنگ نهایت دقت را کرد که از رنگ‌های الهام بخش و با کیفیت که گویای فعالیت کاری سازمان نیز می‌باشند استفاده کرد.

2- نور و روشنایی یکی از عوامل مهم در محیط کار است
نور محیط باید به اندازه کافی باشد تا چشم خسته نشود و فرد از نشستن طولانی مدت پای کامپیوتر یا مطالعه زیاد احساس خستگی نکند. اگر نور محیط کار کافی نباشد، می‌تواند موجب ضعف بینایی همراه با چشم درد شود.

3- مبلمان ارگونومیک به افزایش بهره وری و کاهش دردهای ناشی از نشستن طولانی مدت کمک می‌کند
انتخاب مبلمان مناسب یک ضرورت است. از آنجایی که بیشتر اوقات کاری پشت میز می‌گذرد بنابراین خرید یک میز و صندلی ارگونومیک اولین اصل هر اتاق کاری است.
اگر با کامپیوتر کار می‌کنید تهیه کیبورد، موس و مانیتور ارگونومیک نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این امر به کاهش تنش عضلانی و ایجاد ایمنی برای بافت‌های مختلف بدن کمک می‌کند.

4- قفسه و فایل برای مرتب نگه داشتن وسایل هر شخص در هر اتاق کار لازم است
لازم است در هر اتاق کار، هر شخص قفسه یا فایل مخصوص به خودش را داشته باشد تا با مرتب کردن و نگه داشتن وسایل، فایل‌ها و پرونده هایش، جای هر چیز مشخص باشد و فرد راحتتر به کارهای روزانه اش رسیدگی کند.

5- زیباسازی دیوارها در روحیه کارکنان تاثیر مثبت می‌گذارد
یک دیوار خالی به سادگی همه را کسل می‌کند. چرا با استفاده از چند تصویر و عکس و قاب که به حرفه‌ای‌تر شدن محیط کمک می‌کند استفاده نکنیم؟ تنها یک ایده خلاقانه می‌تواند باعث شود کارمند در محیط کار خود احساس آرامش و نشاط کند. این هم روی شما و هم روی کارمندان و مشتریان شما تاثیر مثبتی خواهد داشت.
6- تزئینات، فضای خشک و جدی محیط اداری را تغییر می‌دهد
گیاهان، تنگ ماهی، عکس‌های خانوادگی، یا آثار هنری یک فضای هنری منحصربفرد را ایجاد نموده و شما را تا حدی از فضای خشک و جدی موجود جدا می‌کند.
همچنین برخی وسایل هستند که علاوه بر اینکه کاربردی هستند، به میز کارتان جلوه می‌دهند مانند چراغ مطالعه و ساعت رومیزی، شما می‌توانید چند نمونه از این محصولات را در وسایل اداری ورچین مشاهده کنید.

7- مضمون یا تم به منسجم‌تر کردن دکوراسیون داخلی دفتر کار کمک می‌کند
اگر مضمونی در اختیار داشته باشید که با آن کار کنید، کارکردن با موارد بالا برای انتخاب رنگ و مبلمان و وسایل تزیینی آسان‌تر خواهد شد. ممکن است مبلمان دفتر کار شما از طراحی خوبی برخوردار باشد، اما رنگ دیوارها و تصاویری که روی آن‌ها قرار داده اید هیچ تناسبی با هم ندشته باشند. انتخاب یک مضمون کلی یا تم به منسجم‌تر کردن طراحی داخلی و دکوراسیونی که برای محل کارتان در نظر می‌گیرید کمک می‌کند.

محیط کار انسان به مثابه منزل دوم او است و چه بســــا کسانی عمده ساعات شبانه روز خود را در محیط کارشــان به سر می‌برند. بنابراین بدیهی است که محیط کار نیز بایستی همچون خانه برآورنده حداقلی نیازهای روحی و روانی افراد باشد تا آن‌ها ضمن کسب درآمـــد و ارتقای سطح دانش و مهارت حرفه‌ای خود به خدمتی صادقانه و موثر بپردازند.

8- از رنگ استفاده کنید: اگر قصد نقاشی کردن دفتر کار خود را دارید، سعی کنید از رنگ‌هایی که زمینه فعالیت کاری شما را منعکس می‌کنند استفاده کنید. برای مثال، اگر فعالیت تجاری شما در زمینه‌های سنتی و عرفی مثل بانکداری است، احتمالا مایلید از رنگ‌های خنثی و ملایم مثل رنگ زرد کم رنگ یا کرم متمایل به سفید و یا آبی روشن استفاده کنید. از سوی دیگر اگر کار شما نیاز به خلاقیت داشته باشد مثل یک موسسه تبلیغاتی، می‌توانید از رنگ‌هایی مثل رنگ نارنجی و یا درجات تیره‌تر رنگ‌های سبز و یا آبی استفاده کنید. سعی کنید از رنگ‌های با کیفیت استفاده کنید که تا آخر سال نما و جلوه خود را حفظ کند.

9- زیباسازی دیوارها: یک دیوار خالی به سادگی همه را کسل می‌کند. چرا با استفاده از چند تصویر و عکس و قاب که به حرفه‌ای‌تر شدن محیط کمک می‌کند استفاده نکنیم؟ تنها یک ایده خلاقانه می‌تواند باعث شود کارمند در محیط کار خود احساس آرامش و نشاط کند. این هم روی شما و هم روی کارمندان و مشتریان شما تاثیر مثبتی خواهد داشت. از سوی دیگر هم کارمندان برای انجام کارهای خود چالاک‌تر عمل می‌کنند و هم محیط کار شما زیباتر می‌شود.

10- یک فضای سرسبز ایجاد کنید: شما می‌توانید از گیاهان آپارتمانی در محیط کار خود استفاده کرده و حس تازگی، سرزندگی و طراوت را به محیط کار خود وارد کنید. مخصوصا در محیط‌های کاری بسیار مدرن و رسمی و تشریفاتی، چند گیاه سبز می‌تواند نما و فضای آن محل را کاملا تغییر داده و باعث شود افراد احساس کنند در خانه خود هستند و کمتر با طبیعت قطع رابطه می‌کنند. این امر باز هم به زیبا و جذاب شدن محیط کار شما کمک می‌کند.

11- مبله کردن محیط: مبلمان بخش اعظم زیبایی یک دفتر را شکل می‌دهد. هر چه فضا بیشتر باشد هزینه‌ای که باید صرف خرید مبلمان کرد بیشتر است. بخش زیادی از فضای مبلمان دفتر کار خارج از دسترس و در قسمت‌هایی قرار می‌گیرند که باعث کسل شدن فرد منتظر می‌شود. شما می‌توانید از مبلمان سفارشی استفاده کنید تا جلوه و نمای دفتر کار شما را جذاب و دوست داشتنی کند.

12- مضمون یا تم: اگر مضمونی در اختیار داشته باشید که با آن کار کنید، کارکردن با هر 4 مورد بالا آسان‌تر خواهد شد. ممکن است مبلمان دفتر کار شما از طراحی خوبی برخوردار باشد، اما رنگ دیوارها و تصاویری که روی آن‌ها قرار داده اید هیچ تناسبی با هم ندارند. سعی کنید قبل از این که پول خود را خرج کنید به یک مضمون کلی فکر کنید سپس برای داشتن یک دفتر کار زیبا و خرید لوازم مورد نیاز هزینه کنید.

امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله راه گشای شما در طراحی یک دفتر کار گرم و با نشاط و دوستانه باشد.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت