ایرج کریمخان زند

 تخصص/مهارت:

طراح و نقاش، هنرهای تجسمی

 معرفی/ بیوگرافی:

ایرج کریمخان زند (به انگلیسی: Iraj Zand) هنرمند ایرانی، متولد 1329 و درگذشته 1385 در تهران بود.

او در سال 1329 در تهران متولد شد. وی پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی در سال 1346 از دانشکده هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل گردید و در سال1354 به منظور ادامه تحصیل به فرانسه رفت و در سال 1360 همزمان با شروع جنگ ایران و عراق از دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس (بوزار) فارغ‌التحصیل شد و به ایران بازگشت. ایرج زند از سال 1364 بیش از 150 نمایشگاه انفرادی برپا کرد و در بیش از 35 نمایشگاه گروهی در ایران، فرانسه، آلمان، کویت و پرتقال آثار مجسمه و نقاشی‌اش را به تماشا گذاشت. زند از سال 1363 به تدریس در دانشگاه‌های هنری ایران پرداخت. او عضو هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران نیز بوده است.

از جمله آثار بارز وی می‌توان به مجموعه مجسمه‌های فلزی او اشاره کرد که حاصل برش و خمش صفحات دو بعدی و در نتیجه تبدیل آنان به حجم‌ها و فرم‌های سه بعدی است. بر خلاف بیشتر گونه‌های دیگر مجسمه، آثار زند از تمامی جهات دیداری قابل برداشت و دارای هویت اند. وی در آخرین نمایشگاه خود از پلکسی گلاس به جای صفحات فولادی نیز استفاده کرده بود.

وی با گمان ابتلا به یک بیماری ساده تنفسی یا گوارشی در بیمارستان بستری شد اما بیماری وی سرطان روده و معده تشخیص داده شد. ایرج زند در صبح روز 23 آذر ماه 1385 در بیمارستان پارس تهران درگذشت.

آقای ایرج زند از جمله هنرمندانی است که نقاشی و مجسمه‌سازی را در پی هم تجربه کرد، «برای او تجربه ذهنی هنرمند مهم‌تر از شکل بیان آن بود. در نقاشی‌هایش به ساده‌سازی و کژنمایی فرم‌ها می‌پرداخت. زند نقاش از اواخر 1370 به مجسمه‌سازی روی آورد و در این رویکرد توانایی‌های نهفته‌اش را آشکار ساخت. ماده سخت (برنج، آهن، پلاکسی‌گلاس) جان گرفت. فرم از سکون سطح رها شد، پیچان شد، و در فضا به جنبش در آمد. زیبایی در سادگی، سبُکی و شفافیت انحناها معنا یافت.»

ایرج زند با به انتزاع رساندن «ظرفیت حرکت» از مجسمه‌های سه‌بُعدی ساکن در فضا، «حرکت رقصان» را موضوع مجسمه‌سازیش قرار داد. این هنرمند، اگرچه ظاهراً با تقلیل مجسمه از حجم سه‌بُعدی به شکل دوبُعدی به کاهش ظرفیت حجمی رسید اما با حرکت بخشیدن به آن و رقصان کردنشان بُعد گسترده‌تری را خلق کرد. وی با تأکید بر کاهش‌پذیری خطوط و حجم‌ها، به منتهای سادگی رسیده و با دراماتیزه کردن وضعیت مجسمه و نمایش دینامیک آن در فضا ، نوعی حرکت به آن بخشیده.

از نظر مضمونی او به ادبیات شعری ایران وابسته است و با نوعی تغزل عرفانی توانست مفاهیمی چون شفافیت شهودی را که در پرواز متجلی می‌شود و عشق و رهایی را که در پیچ و تاب اندام‌های مجذوب مجسم می‌شود، در دایره انسان‌گرایی نمایش دهد.

در مجسمه‌های ایرج زند نوعی بالبداهگی ، نوعی تأثیر آنی هست. نوعی سادگی ذاتی که مترادف انسجام و کمال و پختگیست. این ویژگی خلوص و ایجاز و سادگی به عنوان مهم‌ترین مشخصه آثار ایرج زند به حساب می‌آید.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود