نیما پتگر

 تخصص/مهارت:

طراح و نقاش، تصویرگری

 معرفی/ بیوگرافی:

نیما پتگر (به انگلیسی: Nima Petgar) هنرمند ایرانی، متولد 1 اسفند 1325 و درگذشتهٔ 5 فروردین 1394 بود.

آقای نیما پتگر یکی از اعضای خانواده هنرمند پتگر بود. او در اول اسفند 1325 در تهران به دنیا آمد. پدر وی علی‌اصغر پتگر نقاشی سرشناس بود و در سبک رئالیسم کار می‌کرد. نیما، طراحی را نزد پدرش آموخت. پدر نیما، همچنین در کنار نقاشی روابطی نزدیک با اهالی ادب داشت و در خیابان منوچهری تهران کارگاهی افتتاح کرد که محل دیدار بسیاری از شاعران و نویسندگان، از جمله شهریار، نیما یوشیج، صادق هدایت و بزرگ علوی شد. رفت‌وآمد با چهره‌های برجسته ادبیات در زندگی نیما پتگر و برادرانش نیز تأثیرگذار بود. در نتیجه او از نقاشانی شد که رابطه‌ای نزدیک با اهل ادبیات داشتند. پس از فراگیری طراحی نزد پدر خویش از سال 1334 به کار تدریس در کلاس‌های آزاد هنری پرداخت. در سال 1347 برای تحصیلات آکادمیک به ایتالیا سفر کرد. در سال 1348 وارد فرهنگستان هنرهای زیبای رم در رشته مجسمه‌سازی شد و زیر نظر استادش امیلیو گرکو به آموختن هنر مجسمه‌سازی و فن طراحی با مرکب پرداخت. وی در سال 1352 از فرهنگستان هنرهای زیبای رم فارغ‌التحصیل شد. در سال‌های 1354–1353 دوره «طراحی فیگور» و در سال‌های 55–1354 دوره «نقاشی» را گذراند و در سال 1355 به ایران بازگشت. او در تمام این سال‌ها در آتلیه هنری خود به خلق آثار و تدریس اشتغال داشت. نیما پتگر از سال 1344 تا سال 1383 بیش از چهل نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از ایران برگزار کرد.

خانواده
نامی پتگر (1387 – 1324)، برادر بزرگ‌تر نیما نیز نقاش بود. مانی پتگر، برادر کوچک‌تر او در زمینه سینما و عکاسی فعالیت دارد.

سبک آثار
وی همچون برادر بزرگتر، نامی و تحت تأثیر پدر، نقاشی را به شیوه رئالیستی رایج در دهه سی خورشیدی آغاز کرد، اما در ادامه و به ویژه پس از تحصیل در فرهنگستان هنرهای زیبای رم به سبک و شیوه‌هایی مدرن و انتزاعی‌تر روی آورد. این دگردیسی در آثار برادر بزرگترش هم دیده می‌شود. مضامین تاریخ و اسطوره و پدیده‌های هستی با درونمایه‌های فلسفی از مشخصه‌های آثار نیما پتگر است.
به گفته عباس مشهدی‌زاده نقاش و مجسمه‌ساز:
علی‌اصغر و جعفر پتگر از شاگردان مکتب رئالیستی کمال‌الملک بودند و نامی و نیما نیز نقاشی را با همین سبک آغاز کردند اما در ادامه مسیرهای متفاوتی را برگزیدند و به گمان من نیما پیشروتر هم بود.

آثار
پتگر در مجامع هنری و رسانه‌ها حضور پررنگی نداشت اما سال‌ها آموزش نقاشی و مجسمه‌سازی و تولید آثار هنری و ارائه آثار در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی جایگاه تأثیرگذار و ارزشمند او را در هنر ایران تثبیت کرد. پنج اثر نقاشی از نیما پتگر در موزه هنرهای معاصر تهران، یک اثر در موزه هنرهای معاصر آبادان قرار دارد و همچنین یک سردیس گچی به تاریخ 1351 امضاء شده در فرهنگستان هنرهای زیبای رم قرار دارد.
برخی از آثار وی نزد مجموعه‌داران داخل و خارج کشور است و برخی از آثار که شامل شاعر و نقاش و تابلوی دیگری از مجموعه ریشه‌ها و اثری از مجموعه صورت بزرگ‌ها و اثری دیگر از مجموعه تاریخ متعلق به موزه هنرهای معاصر تهران و تابلویی از مجموعه ریشه‌ها در موزه هنرهای معاصر آبادان نگهداری می‌شود.

نمایشگاه‌ها
از نیما پتگر بیش از 50 نمایشگاه گروهی و 7 نمایشگاه انفرادی در فرهنگسراها و مراکز فرهنگی و موزه‌های داخل و خارج از کشور بر پا شده است.

درگذشت
به گفته دژار پتگر، فرزند نیما پتگر، وی در سال‌های اخیر به دلیل سرخوردگی از فضای عمومی هنری در ایران، کم‌کار شده بود. نیما پتگر بر اثر ایست قلبی در 5 فروردین 1394 در سن 68 سالگی در تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت