عکاسی سیاه و سفید چیست؟ Grayscale Photography

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

عکاسی سیاه و سفید چیست؟ Grayscale Photography
عکاسی سیاه و سفید (به انگلیسی: Grayscale Photography) شاخه‌ای از عکاسی است که در آن، عنصر رنگ وجود ندارد و می‌توان از آن برای ایجاد فضاهای رمانتیک و رمزآلودی که از عهده عکاسی رنگی خارج است استفاده کرد.

این نوع عکاسی با بهره‌گیری از سایه‌های قوی و طیف‌های خشن، سوژه را برجسته می‌کند و انتقال حس و مفهوم عکس را تسهیل می‌بخشد.

سیاه سفید (به انگلیسی: black and white – gray scale) در عکاسی و محاسبات تصویر دیجیتال gray scale تصویری است که هر پیکسل آن از مقادیر تک نمونه ایی تشکیل شده است. تصاویری از این نوع به عنوان تصاویر سیاه و سفید هم شناخته می‌شود.

منحصراً از سایه‌های خاکستری نیز تشکیل شده است، اختلاف از مشکی در ضعیف‌ترین نقطه تا سفید در بیشترین مقدار آن.

تصاویر gray scale متمایز است از تصاویرتک بیتی و دوکاناله که فقط رنگ سیاه یا سفید را شامل می‌شود. زمینه تصویربرداری با کامپیوتر شامل تصاویری با 2 رنگ سیاه و سفید است (همچنین تصاویر 2سطحی یا باینری هم گفته می‌شود). تصاویر gray scale با سایه‌های خاکستری بسیاری تشکیل می‌شود.

تصاویر سیاه سفید اغلب نتایج اندازه‌گیری میزان نور در هر پیکسل در یک گروه از واحد طیف الکترومغناطیس است. در چنین مواردی آن‌ها تک رنگ مناسب هستند زمانی که فقط یک فرکانس دریافت می‌شود.

همچنین آن‌ها (سیاه سفید) می‌توانند از یک عکس تمام رنگی نیز گرفته شوند.

نمایش عددی
شدت پیکسل بین محدوده کمترین و بیشترین می‌باشد. این محدوده در شیوه‌ای انتزاعی به عنوان مقدار بین صفر (تمم سیاهی‌ها) و (تمام موجودیت‌های سفید) با هرمقدار کسری بین آن‌ها عنوان می‌شود. این عبارت در نوشته‌های علمی بیان می‌شود. اما این تعریف سیاه یا سفید را از نظر رنگی تعریف نمی‌کند.
راه دیگر نمایش سیاه و سفید بکارگیری درصد است
در این نمایش مقادیر از صفرتا 100 است بیشتر برای رویکرد بصری کاربرد دارد اما به شرطی که مقادیر صحیح استفاده شود.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت