عکاسی طبیعت چیست؟ Nature Photography

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

عکاسی طبیعت چیست؟ Nature Photography

عکاسی طبیعت یا نیچر فتوگرافی (Nature Photography) به رشته‌ای از عکاسی می‌گویند که شخص طبیعت گرد به تنهایی یا به همراه گروه به دل طبیعت میزند تا تصاویری از مکان‌های بکر و خالط تهیه کند.
عکاس طبیعت گردی می‌تواند شامل؛ عکاسی حیات وحش، عکاسی دریا، عکاسی آسمان، عکاسی منظره و چشم انداز، عکاسی دریا، عکاسی ستارگان و… باشد.

تصور کنید در طی سفر خود با یک منظره خاص مواجه شدید؛ یک نوع غذای جدید، درخت عجیب، گل خاص و شگفت انگیز، کلبه کوچک و یا جشن محلی. در این لحظه ناخودآگاه به دنبال دوربین خود می‌گردید و آماده عکاسی می‌شوید تا آنچه برایتان جالب است با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

عکاسی طبیعت
اگر قصد سفر دارید و می‌خواهید در سفر خود لحظاتی از طبیعت و مناظر بکر را ثبت کنید پیشنهاد می‌کنیم متن زیر را مطالعه کنید و هنگام عکاس، توصیه‌ها و نکات مهم را به یاد داشته باشید تا بعد از سفر خود با دیدن عکس‌ها هم خاطرات سفر برایتان زنده شود هم بتوانید این لحظات ناب را با دیگران به اشتراک بگذراید.

چرا در سفر عکس بگیریم؟
امروزه یکی از تفریحات و سرگرمی‌های افراد در سفر شکار لحظه هاست. در طی سفر از استکان چای صبحانه گرفته لباس مردم محلی عکس می‌گیریم. به طور مثال تصور کنید درتور طبیعت گردی و راه پیمایی در جنگل به یک درخت خاص برخورد کردید که تا به حال درباره آن اطلاعاتی نخوانده بودید و یا آنکه به گونه نادر جانوری برخورد کردید در این زمان چه چیزی جز عکس یادگاری می‌تواند احساس شما را به خوبی نشان دهد؟؟
گذری به عکاسی طبیعت (Nature photography)
به جرات می‌توان گفت یکی از لذت بخش‌ترین ژانرهای عکاس، عکاسی از طبیعت یا نیچر فوتوگرافی است که سرشار از حس زندگی و طروات و شادابی است.
این ژانر عکاسی در جای جای جهان علاقه مندان بسیاری دارد و مورد توجه بسیاری از عکاسان حرفه‌ای است. عکاسی طبیعت از زمانی که عکاسی به عنوان هنر شناخته شد متولد شد و عده‌ای بسیاری از مردم علاقمند به این رشته از عکاسی بودند .

نیچر فوتوگرافی
به طور کلی عکاسی طبیعت شامل عکس برداری از مناظر و جاذبه‌های طبیعی، حیات وحش(حشرات و پرندگان) عکاسی از زیر آب و دریا، عکاسی از ابرها، خورشید و آسمان است بنابراین در سبک عکاسی با موضوع طبیعت توجه شخص عکاس به محیط طبیعی اطراف خود بسیار زیاد است

عکاس برداری
اصول عکاسی طبیعت
عکاسی از طبیعت و منظره واقعا هیجان‌انگیز و جذاب است ولی تنها یک اشتباه در تنظیمات عکس‌برداری، می‌تواند منجر به خراب شدن و از بین رفتن عکس شود. چرا که شاید آن لحظه‌‌ی مورد نظرتان مثل دویدن یک حیوان یا سقوط میوه‌ای از درخت دیگر تکرار نشود.

اصول عکاسی طبیعت
سال‌ها زمان لازم است، تمام تنظیمات دوربین را یاد بگیرید و به صورت حرفه‌ای عکاسی کنید و نکاتی همچون نورسنجی دقیق، انتخاب لنز مناسب و مهم‌تر از همه سوژه درست را به خوبی رعایت کنید که البته اینکار علاوه بر یادگیری مستلزم تمرین و به کار‌گیری نکات کلیدی است.
** نگران نباشید زیرا شما می‌توانید حتی با رعایت چند نکته ساده نیز عکس‌های بسیار زیبا بگیرید.**
نکته مهم: طبق عقیده برخی عکاسان وجود کلبه و حیوان اهلی در عکس موجب می‌شود عکس از سبک طبیعت وارد سبک لندسکیپ یا چشم انداز شود

سبک لندسکیپ
عکاسی پرتره در طبیعت (Portrait photography)
عکاسی پرتره خود به تنهایی یکی از رشته‌های عکاسی است ولی امروزه تلفیقی از عکاسی پرتره و طبیعت طرفداران زیادی پیدا کرده که باید در این نوع عکاسی به اصول هر دو رشته توجه کرد. در عکاسی پرتره از افراد با حضور در طبیعت و منظره خاص عکس گرفته می‌شود.
شاید نام آشناترین نوع عکاسی پرتره طبیعت را بتوان در آلبوم عکاسی عروس و داماد‌ها باشد که با ایده‌های جالب همراه است. در این نوع عکاسی به هارمونی رنگ لباس با طبیعت، استفاده از تلفیق آب با منظره و یا آسمان در عکس توجه ویژه‌ای می‌شود.

در پایان باید گفت که عکس‌ها و فیلم‌ها بهترین یادگاری از سفر هستند. چه در داخل ایران به شهرهایمشهد، کیش و قشم سفر می‌کنید و یا به خارج از کشور در تور اروپا به کشورهایی مانند سوئیس، اتریش و ایتالیا سفر می‌کنید همیشه دوربین به دست باشید تا ضمن بازدید از جاذبه خاص به راحتی و با یک عکاسی هنرمندانه خاطرات به یاد ماندنی از سفر رقم بزنید.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت