زری خوشکام (زهرا حاتمی)

Zari Khoshkam (Zahra Hatami)

زری خوشکام (زهرا حاتمی)

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تاتر، سینما و تلویزیون

 معرفی/ بیوگرافی:

زری خوشکام یا زهرا حاتمی (به انگلیسی: Zari Khoshkam) هنرمند ایرانی، زادهٔ 1326 خورشیدی در اصفهان است.

زری خوشکام در سال‌های قبل از انقلاب و همسر علی حاتمی کارگردان برجستهٔ سینمای ایران است.

خانم زهرا حاتمی تحصیلات خود را در تهران و لندن گذراند و یک دوره کلاس چهار ساله باله سازمان ملی باله را نیز به اتمام رسانید. اشتیاق و علاقهٔ او نسبت به کارهای هنری نخست پای او را به رقص باز کرد و در این راستا وی یک دوره آموزشی رقص باله را در سازمان ملی باله ایران گذرانید و پس از آن در سال 1350 و در 24 سالگی جذب سینما گردید.

شروع فعالیت سینمایی وی با فیلم «آدمک» ساخته خسرو هریتاش بود اما با فیلم «کلبه‌ای آن سوی رودخانه» به کارگردانی و فیلمبرداری احمد شیرازی و تهیه‌کنندگی محمدعلی جعفری در فرودین فیلم به سینما معرفی شد. در این فیلم که در سال 1350 ساخته و اکران شد، زری نقش دختری به نام فرانک را ایفا می‌کرد که پس از جدایی از پسر محبوبش، بیژن، توسط یک رانندهٔ کامیون به نام حسین گابی به زندگی بازگردانده می‌شد. نقش مردهای مقابل او را در این فیلم ناصر ملک مطیعی و همایون بهادران ایفا می‌کردند. شرکت وی در این فیلم و درخشش او که با صحنه‌های برهنه‌اش هم بی‌ارتباط نبود، توجه بسیاری از سینماگران ایرانی را به سمت او جلب نمود.

در کنار زیبایی و بی‌پروایی در پذیرش نقش‌های برهنگی و سکسی، انبوه پیشنهادها را برای بازی در فیلم‌های فارسی به جانبش روان کرد

در واقع استعداد او در بازیگری (که بعدها منتقدینی چون علیرضا نوری زاده او را از با استعدادترین بازیگران زن سینمای ایران بخوانند)، در کنار زیبایی و بی‌پروایی در پذیرش نقش‌های هنجار شکنانه، انبوه پیشنهادها را برای بازی در فیلم‌های فارسی به جانبش روان کرد و بدین ترتیب در همان نخستین سال‌های فعالیتش در سینمای ایران علاوه بر شرکت در تعداد زیادی فیلم، بازی در برابر اغلب ستارگان مرد و جوان اول‌های فیلمفارسی را تجربه کرد: از جمله بازی نقش‌های مقابل ناصر ملک‌مطیعی در فیلم «کلبه‌ای آنسوی رودخانه»، محمدعلی فردین و ایرج رستمی در فیلم «مرد هزار لبخند» (ساخته سیامک یاسمی ،1350)، بهروز وثوقی و بهمن مفید در «رشید» (ساخته پرویز نوری، 1350)، سعید راد و محمدعلی جعفری در فیلم «الکلی» (ساخته محمدعلی جعفری، 1350)، و ایرج قادری در فیلم «توبه» (ساخته اسمعیل پورسعید، 1351). وی در این سال‌ها همچنین در فیلم‌های هنری متفاوت و موسوم به موج نوی سینمای ایران نظیر «آدمک» (ساخته خسرو هریتاش، 1350)، «تپلی» (ساخته رضا میرلوحی، 1351 بر اساس موش‌ها و آدم‌ها، نوشته جان اشتاینبک) و «خواستگار» (ساخته علی حاتمی، 1351) نیز ظاهر گردید.

در آبان‌ماه 1350، خبری عجیب محافل سینمایی ایران را تکان داد و آن خبر، خبرِ ازدواج علی حاتمی (عباس‌علی حاتمی) جوان‌ترین و کم‌سن‌وسال‌ترین کارگردان و سناریست سینمای فارسی که در آن روزها با ساختن اولین فیلم‌های ریتمیک و موزیکال سینمای ایران، یعنی «حسن کچل» و «باباشمل» راهی تازه در سینمای ایران گشوده بود، با زری خوشکام ستاره‌ای که خیلی زود در سینما درخشید و در فیلم‌های متعددی شرکت جست، بود. خبری که نخست به‌صورت شایعه مطرح گردید اما صحت آن خیلی زود آشکار گردید. پس از این ازدواج، برای مدتی حدود سه ماه رسانه‌ها خبر موثقی از زری خوشکام و علی حاتمی نداشتند تا اینکه سه ماه بعد و در بهمن‌ماه 1350، علی حاتمی طی مصاحبه‌ای با مجلهٔ اطلاعات هفتگی (شماره 1572) خبر ازدواج خویش با زری خوشکام را تأیید کرد.

پس از انقلاب ایران، گرچه زری خوشکام سال‌ها بود که با کنار کشیدن از سینما به زنی عادی و همسری وفادار برای علی حاتمی تبدیل شده بود، اما با توجه به شرایط جدید کشور هویت تازه‌ای را برای خود برگزید و بدین ترتیب با توجه به نام خانوادگی همسرش نامش را به زهرا حاتمی تغییر داد.

زهرا حاتمی در سال 1387 نیز، در دومین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان، جایزهٔ علی حاتمی را به‌عنوان بهترین فیلمنامه‌نویس سی سال سینمای پس از انقلاب ایران دریافت کرد.

آخرین حضور سینمایی زهرا حاتمی در فیلم در دنیای تو ساعت چند است؟ (1394، اولین ساخته بلند صفی یزدانیان) به نقش حوا خانم در کنار داماد و دخترش بوده‌است و پس از آن در کنار امین حیایی در فیلم شعله‌ور (1395، حمید نعمت‌الله) نیز نقش‌آفرینی کرد.

    • وبسایت:
    صفحه ویکی‌پدیا

    قابل توجه

    قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

    بیوگرافی

    ★ lilit-chat

    اَپ لیلیت

    دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت