هنر معاصر از نگاه حرفه‌ای ها

به گزارش سرویس تجسمی هنرآنلاین، نوگرایی واژه‌ای است که هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر بر آن تکیه کرده و تلاش داشته تا هنر معاصر را بر روی دیوار‌های نمایشگاهی این دوره از جشنواره تجسمی فجر جای دهد. از همین روی این جشنواره تلاش داشته تا با آثار برخی از هنرمندان پیشکسوت و باسابقه کشور جلوه نوگرایی این جشنواره را پیش روی مخاطبان قرار دهد تا علاوه بر بازتاب اندیشه متولیان این رویداد هنری به هنرمندان جوان بی‌آموزد که نوگرایی و نو اندیشیدن چیست. در ادامه برخی از آثار هنرمندان پیشکسوت و باسابقه هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را مرور می‌کنیم.

 

کابوس چرخ‌ها

بهروز دارش از هنرمندان شناخته شده عرصه مجسمه‌سازی کشور است. او که با یک اثر جذاب به هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر آمده درباره اثر خود به هنرآنلاین گفت: این اثر تکه‌ای از جهان را در دل خود دارد. در واقع طی این اثر من تکه‌ای از جهان را گرفته‌ام که در آن زندگی می‌کنم. این قطعه‌ای پر از جذابیت است و بخشی است که به راحت‌ترین شکل ممکن با آن ارتباط پیدا می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: این اثر یک جهان مکثر را نشان داده که در اختیار ما نیست. اجرای این اثر با استفاده از یک چارچوب فلزی که جوشکاری شده، اجرا شده است. قسمت میانی این اثر با استفاده از سیم‌های نازک شبکه‌بندی شده است در واقع کار نوعی شکل هندسی است. در داخل این سیم‌های نازک، فروریزی چرخ‌هایی را از بالا به پایین می‌بینیم.

دارش تاکید کرد: در واقع ریزش چرخ‌ها به سمت پایین نوعی نگاه در دل خود دارد که از یک سو باعث تاسف و غم انگیز است اما از سوی دیگر نوعی زیبایی‌شناسی را در دل خود دارد. فاجعه انفجار برج‌های دوقلو آمریکا اگر چه که فاجعه بود و جای تاسف داشت اما در نوع خود یکی از بزرگترین نمایش پرفورمنس‌ها دنیا بود. نگاه من در این اثر این است که هر چیزی در دل خود نوعی زیبایی‌شناسی را دارد که شاید در سایه اخلاق کمرنگ شده است.

وی افزود: در این اثر به وسیله ریزش چرخ‌ها و نورپردازی انجام شده سعی کردم که یک استتیک مرگ را نشان دهم. امروزه اثر هنری وابسته به تکنولوژی است یعنی یک کار ساده با استفاده از تکنولوژی می‌تواند به یک اثر بصری و هنری تبدیل شود.

این هنرمند مجسمه‌ساز اظهار کرد: این اثر به دنبال القای یک نگاه ایدئولوژیک یا نصیحت و … نیست بلکه صرفا به دنبال پرداختن به ذات هنر است، زیرا خود هنر است که جذابیت دارد. این یک کار کوچک جذاب است که به دنبال حرف‌های بزرگ نیست.

دارش، درباره شیوه برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر گفت: آثار هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، در مقایسه با دوره‌های قبل از تنوع بیشتری برخوردار بودند و گرایش آن‌ها به فضاهای بینابینی کاملا به چشم می‌خورد که این می‌تواند به عنوان ویژگی هشتمین جشنواره تلقی شود.

وی در ادامه افزود: از آن جایی که آثار انتخابی از میان هزاران اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره انتخاب شد، به طور طبیعی تعدادی آثار خوب در میان کارهای به نمایش گذاشته شده وجود داشت.

این هنرمند مجسمه‌ساز بیان کرد: با توجه به آثار نمایش داده شده در جشنواره می توان استنباط نمود که هنرمندان ایرانی از طریق امکانات رسانه‌ای هنر جهانی را تعقیب می کنند و نسبت به مسائل چندان بیگانه و دور از تحولات جهانی هنر نیستند.

دارش تعدادی از آثار به نمایش درآمده در هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر را قابل نمایش در سطح بین المللی خواند و گفت: تعدادی از آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه قابلیت عرضه و نمایش در سطح جهانی را دارند به خصوص مواردی که به میراث فرهنگی و ویژگی‌های ایرانی پرداخته و توجه ویژه‌ای داشتند.

قباد شیوا با سه اثر مفهومی خود در هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر حضور دارد. دو نیم تنه به رنگ‌های سفید و سیاه که در نگاه اول شما را به یاد شب و روز می‌اندازد که اگر در آن‌ها دقیق‌تر شوید رویای زیستن و کابوس‌های انسان معاصر را در آن خواهد دید. اثر دیگر او کفش زنانه‌ای ارائه شده بر روی آیینه است که وقتی در برابر آن می‌ایستید خود را با رویای زنان زندگی‌تان مادر، خواهر و همسر می‌بینید. قباد شیوا که علاقه‌ای ندارد درباره آثارش بیش از آنچه که می‌بینید توضیح دهد می‌گوید: من در این جشنواره سه اثر ارائه کردم که یکی از آن‌ها مربوط به تصویر سازی بر روی جلد یک کتاب بود که با خامه فرش درست شده بود. البته فرایند ارائه اثر برای من «گذر احساس از صافی منطق» است، شخصاً بیشتر بدنبال کانسپت و محتوا هستم و آثار فرمالیستی را ترجیح نمی‌دهم، زیرا فکر می‌کنم برآورده کردن نیاز احساسی جامعه وظیفه هنرمند است.

این هنرمند طراح گرافیک با اشاره به سطح بالای برگزاری جشنواره در این دوره گفت: نگاه من به جشنواره این دوره بسیار خوب بود زیرا به نظر من کارها بسیار کامل بودند و کمپوزیسیون و چیدمان کارها تقریبا خوب انجام شده بود.

وی در ادامه افزود: چیدمان مناسب آثار باعث شده بود که نگاه خوبی به محصولات بصری ایجاد شود زیرا اساسا این آثار محصولات جامعه هستند که این خیلی عالی است.

این هنرمند با اشاره به نحوه اجرای این دوره از جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر گفت: این که در هشتمین دوره از جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر شاهد برداشتن دیوارها به رشته‌های هنری بودیم بسیار عالی بود و من معتقدم که به طور کلی اقدام قابل تحسینی انجام شده است.

شیوا ابراز امیدواری کرد که در دوره‌های آتی نیز شاهد رشد و نظم مناسب در این جشنواره باشیم و گفت: امیدوارم در دوره‌های آتی نیز این روند مناسب دنبال شود تا نقاط ضعف نیز کمرنگ‌تر از قبل شوند.

 

سکوت معنادار یک آفت

جواد نوبهار، هنرمند باسابقه نقاشی نیز این دوره از جشنواره تجسمی فجر را مثبت خواند و گفت: در نگاه کلی اتفاق جالبی در این دوره از جشنواره رخ داده است که تازگی دارد و تجربه مثبتی است.

وی افزود: اینکه هنرمندان بتوانند از مدیاهای مختلف برای بیان خود استفاده کنند از نگاه من بسیار عالی است زیرا رسالت اصلی هنر رساندن مفهوم است و در این میان تکنیک‌های مختلف وسیله‌ای برای رسیدن به آن هستند.

نوبهار ادامه داد: در این دوره از جشنواره جای نمایش آثار بخش مدعوین خالی بود و البته آثار نقاشی از اساتید به نام نیز کمتر دیده می شد اما در کل اجرای این نگاه جدید به نظر من مثبت بود زیرا می تواند برای نسل جدید تازگی داشته باشد.

وی ادامه این روند را یک نیازجامعه هنری دانست و گفت: تازگی این روند می‌تواند با تداوم در دوره‌های بعدی بهتر دیده شود و نقایص آن نیز رفع شود لذا امیدوارم با تداوم آن در دوره‌های بعد شاهد شکوفایی آن باشیم.

نوبهار درباره اثرش با عنوان “آفت” در این جشنواره اظهار کرد: من در این دوره اثر «آفت» را از مجموعه «چوپان و شبان» به جشنواره ارائه کردم. کار این اثر از چند سال پیش آغاز شده است.

وی افزود: این مجموعه با روندی تازه‌تر و رویکردی جدید متفاوت از شکل‌های تکراری گذشته انجام شده تا حدی که به نظر برخی از دوستان به حروف نگاری نزدیک شده است البته زمینه ساده است که در صدد غنی‌تر کردن آن هستم.

این هنرمند نقاش توضیح داد: در اثر «آفت» چوپانی در گوشه به انزوا کشیده شده که عصای خود را در آغوش کشیده است و رمه نیز در مقابل او هستند. در این اثر یک سکوت حاکم است.

نوبهار بیان کرد: وقتی در شمال بودم دیدم که درختان دچار آفت شده‌اند و این ایده از آنجا متولد شد. یقینا اگر زندگی، طبیعت و روحیات ما رسیدگی نشود دچار آفت خواهد شد که با انزوا و دور شدن از تلاش برای آن شدت خواهد گرفت.

وی در پایان گفت: این کار یک ترکیب بندی منسجم دارد اما رنگ‌ها محدودتر از گذشته هستند و اثر حزن خاصی در دل خود دارد. این کار البته ادامه دارد تا از این شکل ساده بگذرد و غنی‌تر شود. ابعاد اثر نیز ۱۲۰ در ۱۲۰ است که به شکل رنگ و روغن کار شده است.

تارا بهبهانی، هنرمند نقاش درباره اثر ارائه شده‌اش در هشتمین دوره از جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر به هنرآنلاین گفت: نام اثر من که در این دوره از جشنواره شرکت دارد «رویای باشکوه» است که چندی پیش در بینال پکن شرکت داشت.

وی در ادامه افزود: این اثر نیز در راستای خط کاری گذشته من است که روی نقوش ایرانی و شکوه آن دوران کار می کنم. در واقع من سعی دارم که کاشی‌های ایرانی را با فیگورها مخلوط کنم. این اثر نیز یک مادر و فرزند هستند که در رویای باشکوهی از کاشی‌های ایرانی حل شده اند. بهبهانی درباره متریال استفاده شده در این اثر گفت: این کار به صورت رنگ و روغن کار شده است.

وی تصریح کرد: آنچه که برای من مهم است، رونمایی از تاریخ شکوهمند گذشته ایرانی است. ما در گذشته بخش غنی از هنر را در بخش‌های معماری و سایر قسمت‌ها داشته ایم که من فکر می کنم باید این قسمت‌ها را زنده کنیم و با استفاده از هنر مدرنیزه برای نسل امروز ارائه کنیم تا جذابیت داشته باشد. بر همین اساس نیز من طی ۵ سال گذشته روی همین قسمت با چنین دیدگاهی کار کرده‌ام و در دوبی و لندن جایزه گرفته‌ام.

این هنرمند نقاش برگزاری این دوره از جشنواره را منسجم‌تر از ادوار گذشته خواند و گفت: این دوره از جشنواره به نظر من از نظر سیستمی و برنامه‌ریزی مرتب‌تر از دوره‌های گذشته بود ضمن اینکه داوری‌ها نیز خوب بود البته اینکه افتتاحیه جشنواره شب انجام شد کمی جای انتقاد داشت.

بهبهانی درباره نحوه اجرای این دوره از جشنواره بیان کرد: با توجه به اینکه ما در سال‌های اخیر بینال و برنامه‌های مهم تجسمی چندانی نداشته‌ایم، می‌توان گفت که جشنواره فجر یک نقطه عطف برای هنرمندان به شمار می‌رود لذا برداشتن محدودیت‌ها بسیار موثر است زیرا نباید هنر را محدود کرد.

وی افزود: برداشتن دیوارهای بینارشته‌ای هنر در این دوره از جشنواره اتفاق بسیار خوبی است زیرا ما با نسل جدیدی از هنرمندان رو به رو هستیم که به دنبال ارائه فکر‌ها و ایده‌های تازه هستند که شاید نتوان آن‌ها را با مدیاهای موجود ارائه کرد لذا برداشتن این محدودیت‌ها دست‌های هنرمندان را برای ارائه مفاهیم ذهنی‌شان باز می کند که بسیار خوب است.

این هنرمند تاکید کرد: جشنواره فجر یکی از مهمترین بخش‌ها برای بروز و ظهور استعدادهای هنرمندان است لذا بهتر است که این دیوارها برداشته شود تا هنرمندان بتوانند آثار خود را بدون محدودیت ارائه کنند.

لازم به یادآوری است؛ هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر این روزها در حالی نمایشگاه آثار خود را در برابر دید علاقمندان به هنر قرار داده که متفاوت‌تر از دوره‌های گذشته نگاه خود را به هنر معاصر و مفهومی اختصاص داده است.

برای دیدن آثار هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر می‌توانید همه روزه تا ۱۷ اسفندماه به موسسه فرهنگی هنری صبا در خیایان ولیعصر، نرسیده به چهار راه طالقانی، جنب ساختمان فرهنگستان هنر مراجعه کنید.

 

تازه‌ترین‌ها:

دکمه بازگشت به بالا
fa فارسی
X