انتخاب پرده‌های حریر برای طراحی دکوراسیون

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

انتخاب پرده‌های حریر برای طراحی دکوراسیون
اگر می‌خواهید برای آراستن پنجره‌ها پوشش مناسبی در نظر بگیرید و نمی دانید از کجا شروع کنید، در این مطلب نکاتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بتوانید انتخاب درستی در مورد پرده‌ها داشته باشید.
زمانیکه صحبت از دکوراسیون و چیدمان اتاق‌های مختلف به میان می‌آید، یکی از اجزای تشکیل دهنده که هیچ گاه فراموش نمی‌شود، انتخاب پرده مناسب برای تزئین پنجره هاست.
اگر این کار را با کمی دقت و حوصله انجام دهید، زیبایی خانه شما چند برابر خواهد شد. از طرفی اگر پرده‌ای انتخاب کنید که رنگ و یا طرح مناسبی نداشته باشد، دکوراسیون کل فضا را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

هر اتاق یک پرده
اشتباهی که بیشتر افراد مرتکب آن می‌شوند این است که یک مدل پرده انتخاب می‌کنند، سپس بدون توجه به این مطلب که آیا پرده مورد نظر با دکوراسیون کلیه اتاق‌ها همخوانی دارد یا نه، همان پرده را به پنجره همه اتاق‌ها می‌زنند.
هر اتاق یک پرده مخصوص به خودش را می‌خواهد. این مطلب را همواره در ذهن خود داشته باشید و پرده هر اتاق را به تناسب دکوراسیون همان اتاق انتخاب کنید.

نور
همه پنجره‌ها به طرق مختلف منابع انتقال نور هستند. این مسئله در تعیین جنس پارچه از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. پرده‌ها به راحتی می‌توانند بر روی میزان نور ورودی به داخل خانه‌ها سهیم باشند. به همین دلیل عموماً پرده‌های ضخیم‌تر برای اتاق خواب مناسب هستند و پرده‌های نازک‌تر برای اتاق‌های آفتاب گیر که نیاز به ایجاد فضای خصوصی در آن‌ها وجود ندارد. اگر از میزان نوری که به داخل هر یک از اتاق‌ها می‌آید اطلاع داشته باشید، راحتتر می‌توانید در این مورد تصمیم گیری کنید.

جنس
در تهیه و دوخت پرده‌ها پارچه‌های متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنا به سلیقه شخصی و دکوراسیون داخلی خانه می‌توانید از یک یا چند نوع پارچه به صورت ترکیبی برای پرده استفاده کنید. می‌توانید از پارچه‌هایی کمک بگیرید که به مرور زمان رنگشان نمی رود و ضد کدر شدن هستند. استفاده از این نوع پارچه‌ها به ویژه برای اتاق‌هایی که خیلی نورگیر هستند توصیه می‌شود. از جمله پارچه‌های دیگری که دارای محبوبیت بالایی در میان خانم‌ها هستند می‌توان به پارچه‌های ابریشمی اشاره کرد. هر چند اجناس ابریشمی خیلی لوکس هستند ولی بهتر است مصرف آن‌ها را به روبالشی و کوسنها و سایر وسایل زینتی محدود کنید چراکه رنگ آن‌ها به سرعت از بین می‌رود و دیری نخواهد گذشت که شما یک پرده بی رنگ و رو و خسته کننده خواهید داشت.

حریم خصوصی
یکی از متداول‌ترین پرده‌هایی که در بازار موجود می‌باشد، پرده حریر است. در حالیکه این نوع پرده‌ها بسیار کاربردی هستند و دارای زیبایی خاصی نیز می‌باشند، اما اگر خواهان یک فضای خصوصی هستید، استفاده از پرده‌های حریر گزینه مناسبی به شمار نمی رود. لذا در اتاق خواب هیچ گاه نباید به تنهایی فقط از پرده حریر استفاده کنید. اگر اصرار به استفاده از پارچه‌های حریر برای اتاق خواب دارید، بهتر است از یک لایه پارچه ضخیم در زیر استفاده کنید و بعد روی آن پرده حریر بیندازید. همچنین می‌توانید شیشه‌ها را دودی یا مشبک در نظر بگیرید تا دید خارجی به کلی از بین برود.

طرح
خیلی مهم است که پرده‌ها با دیزاین کلی اتاق همخوانی داشته باشند و جزئی از دکوراسیون اتاق محسوب شوند. اگر طرح مناسبی انتخاب کنید، آنوقت پرده شما می‌تواند بازتاب دهنده سایر تزئینات داخلی یک اتاق باشد و به زیبایی‌هایی موجود در اتاق جلوه جدیدی بدهد. توجه کنید که رنگ پرده با رنگ‌های موجود در اتاق همخوانی داشته باشد و ضخامت آن به فضای دکوراسیون اتاق بخورد. هیچ وقت یک پرده ضخیم و سنگین را نباید در یک اتاق سبک با دکوراسیون محدود استفاده کنید.
در آخر به شما پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا طرح پنجره‌ها را روی یک کاغذ پیاده کنید و بعد پرده‌هایی با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف را روی آن بکشید تا ببیند کدام پرده بیش از بقیه با فضا همخوانی دارد.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت