اهمیت نقش چرخه رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

اهمیت نقش چرخه رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون
چرخه رنگ از 12 رنگ خالص تشکیل شده است. رنگ‌های اولیه یا رنگ‌های اصلی سه رنگ زرد، قرمز و آبی می‌باشند. این رنگ‌ها به هیچ‌وجه قابل ساخت از رنگ دیگر نمی‌باشند. رنگ‌های ثانویه: از ترکیب دو رنگ اصلی رنگ‌های ثانویه به دست می‌آید که با ترکیب نسبت‌های متفاوت رنگ‌های اولیه، طیف رنگ‌های متنوعی (سیرتر یا روشن‌تر) به دست می‌آید.
زرد + قرمز = نارنجی، زرد + آبی = سبز،
آبی + قرمز = بنفش رنگ‌های ثالث:
از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ ثانویه یا مکمل به وجود می‌آیند. مثلا: آبی + سبز = فیروزه‌ای، آبی + بنفش = نیلی

رنگ‌های مکمل:
از ترکیب دو رنگ اصلی به میزان مساوی ساخته شده که مقابل رنگ اصلی که از آن ساخته نشده قرار می‌گیرد.
مکمل رنگ قرمز، سبز است (زرد + آبی) = سبز مکمل رنگ آبی، نارنجی است (زرد + قرمز) = نارنجی مکمل رنگ زرد، بنفش است (آبی + قرمز) = بنفش
وقتی دو رنگ مکمل در یک فضا و دکوراسیون به کار می‌رود به نظر می‌رسد که آن‌ها در حال حرکت هستند این همان انرژی ساکن حاصل از تضاد میان ‌آن‌ها است.

رنگ‌های مشابه، هارمونی:
این رنگ‌ها در چرخه رنگ کنار یکدیگر هستند. از جمله ارغوانی، بنفش، آبی یا زرد، لیمویی، نارنجی، از ترکیب این رنگ‌ها در فضای دکوراسیون یک محیط زیبا و دلپذیر حاصل می‌شود. مثلاً بر روی کاناپه به رنگ آبی کوسنی بنفش قرار دهید. از این رنگ‌ها باید به‌گونه‌ای استفاده شود که محیط خسته‌کننده و کسالت‌آور نشود.
تنالیته رنگ:
ترکیب یک رنگ خالص با سفید در چند درجه (شش یا هشت) تنالیته آن رنگ گویندآیا تاکنون شده است که در خانه‌ای قدم بگذارید و در همان قدم اولیه احساسی خوشایند و رضایت‌بخش از آن محیط به شما القا شود؟ یا احساس گرمی و صمیمیت کنید؟ این احساس همان طنین رنگ‌ها است. در واقع رنگ‌ها با اثربخشی خود در ذهن بیننده با او حرف می‌زنند و در فکر وی اثر خود را پیاده می‌کنند. اثربخشی رنگ‌ها در هیچ مکانی به اندازه خانه‌ مورد اهمیت نیست. خانه شما پناهگاه و محل استراحت شما و محل ساخت روح و فکر شما است بنابراین باید محیط داخل آن به نحوی باشد که با فکر و روح شما به‌طور دوستانه تلفیق شود که در این راستا رنگ‌ها مهم‌ترین و مؤثرترین نقش را دارند.

رنگ در دکوراسیون
اولین مرحله طراحی، رنگ‌آمیزی دیوارها: ابتدا همه وسایل را وسط اتاق جمع کرده و یک پارچه روی آن‌ها پهن کنید و بگویید خداحافظ وسایل، ما با شما کاری نداریم تا رنگ دیوارها خشک شود. بعد با یک نگاهی تازه به شکل و فرم اتاق ببینید چه چیز را در این اتاق بیشتر از بقیه دوست دارید؟ یا به کدام قسمت اتاق می‌توانید جلوه بیشتری بدهید؟ هدف شما دادن یک شخصیت و ماهیت به اتاق است. پس کارتان را درست انجام دهید. معماری یک اتاق با دو چیز نشان داده می‌شود:
1-‌ شکل و فرم 2-‌ تزئین آن

پس انتخاب رنگ را کنار بگذارید. اکثر مردم معمولاً رنگ سفید یا بژ را انتخاب می‌کنند، در اصل ما خودمان را پشت رنگ سفید مخفی می‌کنیم. چون با رنگ سفید احساس امنیت بیشتری می‌کنیم. برای جبران فقدان رنگ، پول زیادی بابت مبلمان، گلدان‌ها، پرده‌‌ها و وسایل تزئینی خرج می‌کنیم تا از سردی و بی‌روح دیده شدن طراحی‌مان جلوگیری کنیم. با رنگ سفید مشکل می‌توان تضاد رنگی ایجاد کرد. با رنگ‌های متضاد می‌توان هماهنگی بین وسایل و دیوارهای اتاق ایجاد کرد و به وسایل زیبایی خاصی بخشید. برای انتخاب رنگ وقت صرف کنید. ابتدا به رنگ‌فروشی رفته و یک بروشور رنگ بخرید و به خانه بیاید و رنگ مورد علاقه خود را پیدا کنید. حتما رنگ‌هایی را انتخاب خواهید کرد که با روحیه شما سازگاری دارد. مثلاً اگر آبی را انتخاب نمودید، به فروشگاه رنگ بروید و آن رنگ آبی مورد نظر را به همراه یک قوطی رنگ سفید بخرید. بعد کمی از رنگ سفید در (ظرفی) با آبی مخلوط کرده و آن را روی مقوای سفیدی بکشید و باز کمی سفید بیشتر و این کار را تکرار کنید تا به 6 یا 7 درجه روشنی رنگ برسید. برای سقف باید از دو درجه رنگ روشن‌تر نسبت به دیوارها استفاده نمود. اگر سقف منزل شما بلند است می‌توانید رنگ آن را یک درجه روشن‌تر از دیوارها انتخاب نمایید. اگر شما دیوارها را با رنگ‌های تند رنگ‌آمیزی و سقف را سفید نمایید، مانند این است که یک ملافه سفید روی سقف کشیده‌اید. اگر سقف سفیدرنگ شود کوتاه‌تر به نظر می‌رسد. سعی کنید دیوارهای خود را با سایه رنگ‌ها، رنگ‌آمیزی کنید یا یک دیوار را به رنگ مثلاً آبی تیره یا قرمز قهوه‌ای یا قرمز یا قرمز تیره و دیوارهای دیگر را سفید یا سفید کرم یا تنالیته‌ای از رنگ تیره که با سفید روشن گردیده به دیوار خود بزنید. بعد از اینکه رنگ و میزان روشنی آن را با رنگ سفید انتخاب نمودید به رنگ‌فروشی رفته و رنگ مورد نظر خود را بخرید. در اینجا برای آشنائی شما و انتخاب درست رنگ با توجه به فضا، آب و هوا و روانشناسی به مفاهیم و معانی رنگ‌ها اشاره خواهیم نمود.

رنگ‌های سرد:
طیف سبز تا بنفش که شامل آبی و سایه‌های آبی و خاکستری است، رنگ‌های سرد است. اثر این رنگ‌ها مقابل اثر رنگ‌های گرم است. این رنگ‌ها فعالیت متابولیسم بدن را کند می‌کند. مجموعه‌ای از رنگ‌های سبز و آبی در یک دکوراسیون احساس پاکیزگی و حس جذاب فرو رفتن در یک آبگیر خنک کوهستانی را تداعی می‌کند. این رنگ‌ها محیطی بسیار‌ آرامبخش، صمیمی و خنک را فراهم می‌کنند.

رنگ‌های گرم:
قرمز، زرد نارنجی، صورتی، قهوه‌ای…. را رنگ‌های گرم می‌گویند که منشاء انتقال گرمایی با طول موج بسیار و نزدیک به اشعه ماوراء بنفش است. رنگ‌های گرم، تاثیری چون جریان مواد مذاب از دهانه آتشفشان را دارند. مهاجم و توجه‌برانگیز و خود نمایند و احساسات را برمی‌انگیزند. رنگ‌های گرم در یک کادر تصویری چشم را به سوی خود می‌کشاند که در دکوراسیون برای اهمیت بخشیدن به بخشی از فضا می‌توان از این رنگ‌های گرم استفاده نمود. ترکیب رنگ‌های گرم در کنار هم جسور، غنی و زنده جلوه می‌کنند.
رنگ‌های مرده، کدر یا گلی:
اکثر رنگ‌های پایه با افزودن خاکستری، اعم از سرد و گرم، به رنگ مرده یا گلی بدل می‌شوند. این رنگ‌ها در یک دکوراسیون، برای القاء تفکر و رویا به کار می‌روند. ولی اگر بتوانید در کنار یک رنگ زنده به کار ببرید، تاثیری مطمئن‌تر خواهید گذاشت.

رنگ‌های روشن
رنگ‌های ملایم مثل ابرهای تابستانی، لطیف و رویایی‌اند. رنگ قرمز مهاجم اگر با سفید ملایم شود پیام دلنشینی خواهد داشت و از دلگیری فضا خواهد کاست. یک دیوار آبی آرام در میان یک دیوار با یک رنگ تند معصومیت ویژه‌ای را منقل می‌کند. زرد روشن، سبز روشن، آبی روشن، صورتی، سفید، خاکستری روشن، بنفش روشن، جزء رنگ‌های روشن محسوب می‌شوند. این طیف رنگ‌ها در کنار هم برای اتاق کودکان نیز مناسب است.

رنگ‌های تیره
نقطه مقابل رنگ‌های روشن، رنگ‌های قرمز تیره، ارغوانی تیره، سبز تیره و آبی تیره احساسی از بزرگی، قدرت فرادستی را منتقل می‌کنند و به وسایل استفاده‌شده در دکوراسیون یک خانه نوعی ارزش و قدمت می‌بخشند. تاثیر آن وقتی است که در بین گروهی از رنگ‌های روشن‌تر به کار گرفته شوند.

رنگ قرمز
یکی از سه رنگ اصلی و اولیه چرخه رنگ بوده و از جمله رنگ‌های گرم محسوب می‌شود. مکمل این رنگ در چرخه رنگ سبز است. قرمز پرانرژی‌ترین رنگ چرخه رنگ به حساب می‌آید. این رنگ تحریک‌کننده و گرمازاست. وجود رنگ‌های گرم در فضایی که از دمای پایینی برخوردار است، اندکی از سرمای موجود می‌کاهد. به این حس، خطای باصره گویند. قرمز رنگ شور، عشق، احساسات، گرما، هیجان، آتش، قدرت، عصبانیت، انقلاب و خطر است. قرمز اشتها را تحریک کرده و وجود آن در یک محیط سبب پرحرف‌تر و اجتماعی‌تر شدن افراد حاضر می‌شود. استفاده از این رنگ در ابعاد وسیع باعث ترشح هورمون آدرنالین و تسریع‌کننده طپش قلب است و گردش خون را بالا می‌برد. به همین جهت گرمای بدن را افزایش می‌دهد و در نتیجه کاربرد آن در سطوح وسیع در یک محیط چندان مناسب نمی‌باشد. به خصوص در فضایی که شما مدتی طولانی در آن حضور خواهید داشت. البته به خاطر بعضی از تاثیرات آن مانند اشتهازایی (در فضایی که تنها به صرف غذا اختصاص دارد) به کار برده می‌شود. در طبیعت نیز همین اصل رعایت شده است. رنگ قرمز در عناصر طبیعی به صورت پراکنده و در میان رنگ‌های دیگر وجود دارد و البته این حضور به جهت خاصیت رنگ قرمز (جلب توجه) موثر بوده و به صورتی است که همان تکه پراکنده به رنگ قرمز یک فضای هدف‌دار و دلپذیر را پدید می‌آورد. اگرچه در طبیعت طیف وسیعی از قرمزها مانند غروب خورشید، سفال، برخی سنگ‌ها، گونه‌هایی از گل‌ها، در بعضی از حیوانات و پرندگان و ماهی‌ها دیده می‌شوند ولی یافتن رنگ قرمز به صورت خالص کمی مشکل است. قرمز خالص برای حضور در مقابل دیگر رنگ‌ها خوب است. قرمز در کنار سبز طبیعت، بیانگر جوانی و شادابی است. قرمز با افزودن دیگر رنگ‌ها (حتی ذره‌ای) تنوع بسیاری پیدا می‌کند. برخی از انواع آن‌ها در یک محیط فضای کلاسیک وسیعی را پدید می‌‌آورد شاید به همین خاطر است که از این نوع قرمز در خانه‌های شهری بیشتر از خانه‌های روستایی و در کنار رنگ‌های طبیعی آبی و سبز استفاده می‌شود. از آنجا که حضور قرمز، حتی در اندازه کوچکی در یک فضا، نظر بیننده را به طور سریع به خود جلب می‌کند از این خاصیت آن برای اهداف دکوراسیونی استفاده می‌کنند. به طور کلی رنگ قرمز در دکوراسیون حامی پیامی است.

چند نکته در مورد رنگ قرمز:
1-‌ نور شمع به انواع رنگ‌های قرمز جلوه‌ای خاص می‌بخشد. اگر سرویس غذاخوری شامل بشقاب‌ها، لیوان‌ها و غیره به رنگ قرمز باشد، ایجاد نمایی متفاوت کرده و همچنین اشتها را زیاد می‌کند.
2-‌ هنگامی که در فضایی با نور کم به دنبال انتخاب پالت رنگی هستید می‌توانید چند شمع بر میز غذاخوری خود روشن کنید و سعی کنید از قرمز استفاده نکنید. قرمز اگرچه به گرمای فضایی موجود می‌‌افزاید ولی سبب کاهش نور موجود می‌شود.
3-‌ به منظور ایجاد فضایی مجلل و باشکوه، ترکیب قرمز تیره با طلایی بسیار مناسب است.
4-‌ قرمز به جهت حس پویایی و انرژی‌زایی‌اش در طراحی‌های داخلی به سبک مدرن کارایی بسیاری می‌دهد.
5-‌ ترکیب قرمز با رنگ مکملش یعنی سبز، حس تحرک و تغییر را در فضا ایجاد می‌نماید.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود