تاثیر ترکیب رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی خانه

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

تاثیر ترکیب رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی خانه
یکی از مهمترین کاربردهایی که رنگ‌ها می‌توانند در انتقال مفاهیم داشته باشند در خانه است، خانه هر فرد براساس نوع چیدمان و رنگ‌های به‌کار رفته در آن می‌تواند به طرز واضحی افکار و شخصیت ساکنان آن خانه را نشان دهد مگر اینکه شما آگاهانه رنگ‌های به‌کار رفته در دکوراسیون منزلتان را انتخاب نکرده باشید.
همانطور که می‌دانیم دنیای رنگ‌ها آنقدر وسیع است که شما می‌توانید تک تک حس‌های دنیا را با آن‌ها بیان کنید چرا که هر رنگ، معنا و مفهوم خاصی دارد که با به‌کار رفتن در شرایط و محل مناسب، مفاهیم و احساسات را براحتی منتقل می‌کند.

تکرنگ یا چندرنگ؟
در چیدمان منزل می‌توان از روش‌های متفاوتی در ترکیب رنگ‌ها استفاده کرد، می‌توان از چیدمان تک رنگ استفاده کرد و همچنین می‌توان از رنگ‌های متضاد در چیدمان به‌صورت کنتراست استفاده یا با انتخاب یک رنگ، رنگ‌های هم خانواده و همگون آن را به‌کار برد، اگر هم در این زمینه تخصص و مهارت داشته باشید می‌توانید از ترکیب رنگ‌های مکمل که مفاهیم خاصی را تداعی می‌کنند استفاده کنید.

رنگ‌های سرد، رنگ‌های گرم
به‌طور کلی رنگ‌ها به دو دسته سرد و آرامش بخش و گرم و هیجان‌انگیز تقسیم می‌شوند و در هر گروه تعدادی رنگ با زیرمجموعه‌هایشان قرار می‌گیرند، رنگ‌هایی مثل سبز و آبی آرامش بخش‌اند و رنگ‌هایی مثل صورتی و قرمز و نارجی در گروه رنگ‌های تند و هیجان‌انگیز قرار می‌گیرند.

رنگ در مقام چیدمان
اگر اتاق‌های شما کوچک است می‌توانید با چیدمان درست رنگ‌های گرم و سرد فضا را بزرگ جلوه دهید مثلا وسایل با رنگ‌های گرم را جلوتر از وسایلی با رنگ‌های سرد بچینید، رنگ سفید هم همان‌طور که می‌دانید تاثیر بسیار زیادی در بزرگ نمایی فضا دارد و اینکه نور محیط را افزایش می‌دهد اما از طرفی می‌تواند فضای خانه را سرد و ناخوشایند هم جلوه دهد، ضمن اینکه شما باید همیشه فضاهای سفید را تمیز و شفاف نگه دارید تا ویژگی‌های مثبت آن را حفظ کنید.سعی کنید تا جایی که ممکن است از رنگ‌های طیف خاکستری اجتناب کنید زیرا این رنگ‌ها مشخصه بارز افراد منزوی و افسرده است و برخی از افراد تنها به این علت که این رنگ‌ها چه در لباس و چه در چیدمان منزل ظاهری شیک و مدرن به فضا می‌دهند از آن‌ها استفاده می‌کنند بدون اینکه بدانند به مرور تحت تاثیر این رنگ‌ها ‌افسرده و منزوی خواهند شد.

چه رنگی برای چه اتاقی
به‌طور کلی برای اتاق‌های نشیمن رنگ‌هایی مانند قرمز، نارنجی، زرد در کنار رنگ‌هایی چون قهوه‌ای و بژ به‌کار می‌روند و مناسب‌اند، این رنگ‌های گرم می‌توانند فضای صمیمی‌تری میان افراد خانواده شما به وجود بیاورند و افراد را ترغیب کنند تا ساعاتی را در کنار هم بنشینند و به گفت‌وگو بپردازند.
برای چیدمان رنگی آشپزخانه سفید و آبی یکی از متداول‌ترین ترکیب‌هاست اما می‌توانید از رنگ‌های شادتری مثل قرمز و زرد هم استفاده کنید، البته به این نکته هم دقت کنید که اگر در میان افراد خانواده شما افرادی وجود دارند که رژیم غذایی دارند رنگ قرمز چندان برای آشپزخانه شما مناسب نیست و باعث تحریک اشتهای افراد می‌شود.
اتاق خواب یکی از مهمترین فضاها درون خانه است، اتاق خواب شما محل استراحت و احساس آرامش پس از یک روز شلوغ و پر استرس است بنابراین بهتر است سراغ رنگ‌های آرامش بخش بروید، طیف رنگ‌های آبی و سبز که اگر از میان تنالیته‌های روشن آن باشد مناسب‌تر است. در ضمن به‌شدت از رنگ‌های تند برای اتاق خواب اجتناب کنید چراکه رنگ‌های تندی مثل قرمز می‌توانند استرس و فشار روانی را در شما تشدید کنند و خواب راحت را از شما بگیرند.
در دکوراسیون حمام معمولا از رنگ سفید به همراه ترکیبی از رنگ‌های گرم استفاده می‌شود اما برخی هم ترجیح می‌دهند که سفید را در کنار سبز روشن یا فیروزه‌ای داشته باشند زیرا عقیده دارند که در محیط حمام به آرامش نیاز است.

اثر چیدمان و رنگ در روحیه افراد
مسلما وقتی شما بعد از یک روز کاری پر استرس و سخت به خانه بر می‌گردید انتظار دارید در فضای خانه خودتان آرامش و آسایش را تجربه کنید و در واقع خانه شما پناهگاه امن شماست، بنابراین خیلی مهم است که رنگ‌های به‌کار رفته در چیدمان تا چه حد می‌تواند استرس را از شما دور کند.
شاید فکرش را نکنید اما رنگ صورتی یکی از آن رنگ‌های گرمی است که به شما آسودگی خاطر می‌دهد و شما می‌توانید با اشیای کوچک و ظریف این رنگ را در جای جای منزل تان در میان چیدمان شیکتان قرار دهید بدون آنکه فضا کودکانه به نظر برسد، این رنگ می‌تواند تعادل را به انرژی‌های درونی شما برگرداند.اگر احساس می‌کنید روحیه شما تضعیف شده و احساس افسردگی می‌کنید رنگ زرد را به فضای منزل تان اضافه کنید. رنگ آبی هم که سرشار از آرامش است و می‌تواند همچون معجونی خنک روح شما را از خستگی‌های روزمره برهاند، اگر خواب نامنظمی دارید یا دچار بی خوابی‌های مکرر می‌شوید می‌توانید در دکوراسیون اتاق خوابتان سایه‌هایی آبی قرار دهید. همچنین این رنگ می‌تواند به یک ارتباط خوب جمعی کمک کند.می‌توان گفت رنگ سبز آرامش بخشترین رنگ است و نگرانی و دلهره را تسکین می‌دهد و قدرت تمرکز شما را بالا می‌برد، برای استفاده از رنگ سبز در چیدمان منزل می‌توانید از گیاهان هم استفاده کنید که علاوه‌بر آرامش، طراوت و نشاط را هم در فضای خانه حس کنید. یکی دیگر از رنگ‌هایی که می‌تواند استرس شما را کاهش دهد تا ساعاتی در کنار خانواده در آسایش باشید رنگ بنفش است که احساس هوشمندی، آرامش و قوت به شما می‌دهد و باعث افزایش آرامش محیط خواهد شد.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود