آموزش رنگ‌آمیزی تخم‌مرغ هفت‌سین

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

آموزش رنگ‌آمیزی تخم‌مرغ هفت‌سین
بسیاری از ایرانیان پیش از گذاشتن تخم‌مرغ در سفره هفت‌سین آن‌ها را به سلیقه و هنر خود با رنگ و نقش و طرحی می‌آرایند که چند نمونه از این روشها برای رنگ کردن تخم‌مرغ در ادامه ذکر شده.
تخم‌مرغ در سفره هفت‌سین عید نوروز، علاوه بر نقشی که در زیبایی سفره دارد، نشانه باروری، رشد، زایش، شکوفایی و بالندگی در سال جدید است.

بهتر است انجام اینکار مفرح و سرگرم کننده را با مشارکت کودکان انجام داده و به آن‌ها آموزش دهید.

ابتدا تخم‌مرغ‌ها را بشویید. اگر تمایل دارید مواد درون تخم‌مرغ را با فرو کردن سوزنی در دو سوی آن خارج کنید، وگرنه می‌توانید آن را آبپز کنید و سپس از شیوه‌های پی‌آمده بهره بگیرید:

1-تخم‌مرغ‌ها را در آب میوه‌ها و سبزیجات بجوشانید. انار، لبو، زرشک، اسفناج، جعفری، پوست پیاز و… برای این کار مناسبند. رنگ کردن به این شکل، تخم‌مرغ‌ها را علاوه بر رنگ شدن، آبپز نیز می‌کند.

2-با چسب مایع، غلاتی چون برنج، گندم، جو یا حبوبات را گرداگرد تخم‌مرغ‌ها بچسبانید و آن‌ها را بدین گونه تزئین کنید.

3-از رنگ‌های اکریلیک استفاده کنید. رنگ‌های اکریلیک صدفی در 3 گروه ترکیبی استفاده می‌شوند: زرد، سفید و صورتی- زرد، سفید و سبز- صورتی، سفید و طلایی. رنگ‌ها را در ظرفی بریزید. اسفنجی خیس را در رنگ‌ها فرو کنید و روی تخم‌مرغ‌ها بکشید.

4-آن‌ها را درون قهوه یا نسکافه بجوشانید تا به رنگ قهوه‌ای درآید.

5-بسادگی آن‌ها را در ظرفی بچینید و دور ظرف را با روبانی زیبا و خوشرنگ، تزئین کنید.

6-درون سبدی حصیری یا چوبی، چند تخم بلدرچین را کنار تخم‌مرغ‌های پیچیده در زرورق‌های رنگی بگذارید.

7-محتویات داخل تخم‌مرغ‌ها را با سرنگ، خالی کنید. روی آن‌ها را به هر شکلی و هر وسیله‌ای اعم از ماژیک، مداد شمعی، گواش و… نقاشی کنید و با نخ یا روبان رنگی به درختچه زینتی یا شاخه‌های گل درون گلدان و… آویزان کنید.

8-برای نقاشی روی تخم‌مرغ‌ها، هم می‌توانید از ماژیک، مداد رنگی، گواش، آب‌ورنگ، مداد شمعی و… استفاده کنید (اما حواستان باشد برخی از آن‌ها در حین تماس و لمس، رنگ را به دست منتقل می‌کند)، هم از پارچه‌هایی که جنسشان رنگ می‌دهد دور تخم‌مرغ‌ها بچسبانید (برای این کار، می‌توان با نخ دورتادور آن‌ها را محکم کرد) و درون ظرفی از آب بجوشانید.

9-از گلهای پارچه‌ای کوچک آماده به همراه نوارهای رنگی برای تزئین تخم‌مرغ‌ها استفاده کنید.

10-می‌توان روی تخم‌مرغ‌ها را با کامواهای رنگی پوشاند یا نخهای کاموا را دور آن چسباند.

12- با استفاده از اسپری‌هایی که در مغازه‌های رنگفروشی موجود است، آن‌ها را با رنگ‌های طلایی یا نقره‌ای یکدست، یا رنگارنگ تزئین کنید.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت