سبک نقاشی ترام یا نقطه‌نگاری (Teram)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

سبک نقاشی ترام یا نقطه‌نگاری (Teram)

شاید بارها برایتان این سوال پیش آمده که ترام چیست و چطور به وجود می‌آید ؟

ترام (به انگلیسی: Teram) در واقع یک اصطلاح برای چاپ می‌باشد و در اکثر روش‌های شناخته شده چاپ همچون چاپ افست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بمنظور درک و شناخت بهتر ترام، اگر به اجزای ریز تصاویر چاپی از نزدیک با چشم غیرمسلح و یا با استفاده از ذره بین، دقت کنید متوجه نقاط کوچکی می‌شوید که به ترتیب خاصی شبیه پیکسل‌های مانیتور درکنار هم قرار گرفته اند و یک شبکه عظیم را که تصویر را تشکیل می‌دهد خلق نموده اند!
دستگاه‌های چاپ با درج نقاط در کنار هم به نوعی ترام‌گذاری انجام می‌دهند و ترام کوچکترین واحد قابل تمایز تصویر است که بتوان آن را بر روی تصویر چاپ شده مشاهده نمود. ترام‌ها در چاپ همچون گره در تار و پود پارچه یا قالی هستند، که موجب پدیدار شدن تصویر نهایی میگردند.
شیوه‌های ترام‌گذاری بمنظور خلق درجه بندی‌های بصری مرتبط با انحنا و برجستگی و فرورفتگی سطوح یک تصویر و یا فام رنگ (تبدیل تدریجی یک رنگ به رنگ دیگر) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نحوه عملکرد ترام در نمای بصری چگونه است؟
چشم انسان شدت بازتابش‌های مختلف از شبکه ترام‌ها را با یکدیگر ترکیب می‌نماید، که نتیجه آن ایجاد یک تصویر کلی است. این نقاط کوچک که همانند پیکسل‌های نمایشگر کنار هم با فواصل منظم و یا نامنظم در ساختار شبکه‌ای چیده می‌شوند، معنای اصلی شبکه ترام را تحقق می‌بخشند.

سبک نقاشی و طراحی ترام چیست؟
این سبک همانند همان کاری که چاپگر انجام می‌دهد، ولیکن توسط هنرمند خلاق انجام می‌شود که نقطه‌ها با دقت و مهارت بالای هنرمند با نظم خاصی در کنار هم درج می‌شوند و درنهایت تصویر مورد نظر هنرمند توسط همین نقاط خلق می‌شود.
این سبک را می‌توان با سبک‌های نقاشی «پوینتیلیسم یا نقطه چینی» و «سبک نقاشی اسپیرال یا مارپیچ» و «امپرسیونیسم» تا حدودی شبیه به هم دانست، البته با یکدیگر تفاوت‌هایی نیز دارند.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت