معرفی سبک طراحی رنگارنگ در اتاق نشیمن

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

معرفی سبک طراحی رنگارنگ در اتاق نشیمن
سبک طراحی رنگارنگ ؛ جایی آن سوی رنگین کمان خانه‌هایی وجود دارد که به اندازه خود شما پرطراوت و منحصربفرد هستند. در این مقاله خواهیم پرداخت که چطور رنگ‌‌ها را درست در کنار هم بیاوریم و جلوه رنگارنگ زیبایی برای خانه خود ایجاد کنیم.

تعریف سبک طراحی دکوراسیون رنگارنگ:
سبک رنگارنگ نشانگر زیبایی طیف‌های رنگی است. این سبک صرفا به یک مجموعه از مشخصات طراحی محدود نمی‌شود بلکه آن را می‌توان در دکوراسیون روستایی یا مدرن، التقاطی یا معاصر، مینمالیست یا سبک cozy به کار برد. با این وجود این سبک همیشه پرانرژی، پرجنب و جوش و مملو از حس سرزندگی است.

دلیل کارایی این سبک رنگارنگ:
هیچ چیز غیر از رنگ نمی‌تواند اشتیاق و میل به رنگ‌ها را ارضا کند. میزان انتخاب‌های پیش روی شما در سبک رنگارنگ واقعا وسوسه انگیز است و از آن بیشتر این که باید بدانید که هیچ اهمیتی ندارد که چه رنگی انتخاب می‌کنید، حتما روشی برای به نمایش گذاشتن آن وجود خواهد داشت.
شدیدا متعقدیم که تاثیر رنگ‌ها روی حالات و خلق و خوی شما می‌تواند جادویی و شگفت انگیز باشد.
شما سبک طراحی رنگارنگ را دوست خواهید داشت اگر… عاشق کیک‌ها و خوراکی‌های رنگارنگ هستند نه فقط به خاطر مزهٔ آن‌ها بلکه به خاطر رنگ و لعابی که بشقاب تان می‌دهند. ناخن‌های خود را این هفته با لاک فیروزه‌ای تزئین می‌کنید و هفتهٔ بعد لاک طلایی براق می‌زنید. باغچه شما پر از گل‌های رنگارنگ نرگس، بنفشه و شقایق است. شما همیشه تعجب می‌کنید و از خودتان می‌پرسید چرا یک رنگ خاص امسال مد می‌شود و سال دیگر از مد می‌افتد، مگر همه رنگ‌ها قشنگ و جذاب نیستند؟

راز اول سبک طراحی رنگارنگ: تعادل زیرکانه
رازی برای ترکیب مقدار زیادی از رنگ‌های پررنگ و خیره کننده در یک فضا وجود دارد و آن توجه به مقیاس و تناسب آن هاست. در این اتاق نشیمن، مناطق قوی رنگی یعنی دیوار قرمز، کاناپه زرد، مبل نارنجی، فرش آبی و سبز هرکدام به تعادل و شناور بودن یکدیگر کمک می‌کنند. اگر هر کدام از این اجزاء را حذف کنیم کل ترکیب بندی اتاق غیرمتعادل و آشفته به نظر می‌رسد.
اشارات کوچک بصری نظیر حاشیه قرمز فرش و قاب عکس‌های نقطه‌ای رنگین کمانی اجزای کل اتاق را به هم گره زده است.
جهان خود را رنگی کنید: نکته مفید در مورد این دستورالعمل این است که می‌توانید آن را در هر پالت انتخابی تان به اجرا دربیاورید. این اتاق را با مخلوطی از رنگ سبز بالنگی، آبی ارغوانی(Periwinkle)، فیروزه‌ای و آبی پروس یا ترکیب ظریفی از کرم، کاهی، قرمز جگری و آبی-خاکستری تصور کنید.
شما حتی می‌توانید این دستورالعمل را در پالت رنگی سیاه و سفید اجرا کنید البته بیشتر دوستداران رنگ مطمئنا نمی‌توانند در چنین محدودیت رنگی زندگی کنند.

راز دوم سبک طراحی رنگارنگ: ترکیب رنگ‌های متضاد در چرخه رنگ
این تئوری شماره 101 در مورد رنگ‌هاست: رنگ‌هایی که روی چرخه رنگ متضاد و روبروی همدیگر هستند به خوبی ترکیب می‌شوند. این بدان معناست که رنگ‌های نارنجی مکمل طیف‌های آبی رنگ است و طیف‌های ارغوانی رنگ جلوه زیبایی در کنار طیف‌های زرد دارند و همچنین رنگ‌های قرمز در کنار طیف‌های سبز. به هر میزان که دوست دارید از رنگ‌های جیغ و متمایز استفاده کنید؛ فضایی که روی ترکیب رنگ آبی آسمانی و نارنجی مرجانی بنا شده است به همان اندازهٔ ترکیب نارنجی پرتقالی و آبی اقیانوسی خیره کننده و جذاب است.
جهان خود را رنگی کنید: با لایه بندی در تغییرات هر رنگ، به فضای اتاق خود عمق بدهید. یک اتاق نشیمن زرد کره‌ای با مبل بادمجانی تیره را ترسیم کنید که با کوسن‌ها و تاکیدی‌های زرد موزی و بنفش مات زینت داده شده است.
اگر در حال فکر کردن در مورد ترکیب قرمز و سبز هستید ولی از این که دکور آن زیادی شبیه دکور کریسمس شود نگران هستید، سعی کنید به جای رنگ‌های سبز و قرمز رایج از سبز زیتونی و قرمز خونی استفاده کنید.

راز سوم سبک طراحی رنگارنگ: ترکیبی از رنگ‌های مشابه
در این جا درس دیگری در مورد چرخه رنگ را فرا می‌گیرید: فضای خود را با رنگ‌های مشابه که به جای این که متضاد هم باشند طیف‌های یک رنگ خاص را می‌سازند زینت دهید.
این بدان معناست که طیف‌های زرد با سبز، قرمز با نارنجی، آبی با ارغوانی در کنار هم بیایند. در این فضا به طور هنرمندانه‌ای رگه‌هایی از آبی فیروزه ای، آبی سیر، آبی آسمانی و سبز فسفری به هم پیوند داده شده و جلوه کلی منسجمی ایجاد گردیده است.
جهان خود را رنگی کنید: راز موفقیت پالت رنگی نشان داده شده در این جا این است که رنگدانه‌های روشن‌تر با نوارهایی از رنگ سفید خالص مرزبندی شده اند. این باعث شده که جلوه کلی آن آرامش بخش‌تر و منجسم‌تر به نظر برسد. با این حال اگر شما به دنبال فضایی پرجنب و جوش ‌تر هستید می‌توانید این نوع رنگ‌های خنثی را به کار نبرده و صرفا از رنگ‌های جیغ و خیره کننده استفاده کنید.

راز چهارم سبک طراحی رنگارنگ: چیدمان هوشمندانه
اگر شما طالب اضافه کردن جلوه رنگارنگ در فضای خود هستید اما در مورد به کار بردن آن در همه بخش‌ها مردد هستید ما این نوید را به شما می‌دهیم که یک فضا می‌تواند رنگارنگ تلقی شود حتی زمانی که رنگ‌های استفاده شده در آن عمدتا خنثی باشند. این اتاق نشیمن اگرچه روی ترکیب کرمی، قهوه‌ای و بژ بنا شده است به هیچ وجه یکنواخت و خسته کننده نیست و این به مدد وجود مبل و پاف قرمز رنگ، لوازم دکوری سبز و تابلوی هنری مملو از رنگ‌های درخشان می‌باشد.
جهان خود را رنگارنگ کنید: از آن جایی که رنگ‌ها در ارتباط با رنگ‌های دیگری که در اطراف شان هستند به طور متفاوت عمل می‌کنند؛ بنابراین یک بنیان رنگی خنثی می‌تواند به نفع شما عمل کند. برای مثال در مقابل دیوارهای سفید مات، ظاهر آن مبل قرمز واقعا گیرا و خیره کننده است. تقابل بالا منجر به انرژی و نشاط می‌شود که بخشی از ماهیت دکوراسیون رنگارنگ می‌باشد.

راز پنجم طراحی رنگارنگ: رنگ‌های پایه آشنا
این اتاق نشیمن اگر تحت نظر فردی با مهارت اندکی کمتر می‌بود شاید حجمه‌ای از این رنگ‌ها چیزی جز سردرد به همراه نداشت. اما اگر اندکی دقیق‌تر بنگرید می‌بینید که همه چیز چطور ماهرانه متعادل شده‌اند.
راز آن این است که رنگ غالب این فضا یعنی سبز برای چشم‌های ما آشنا است و آن تا حدودی به این دلیل است که ما آن را در اطراف و طبیعت زیاد مشاهده می‌کنیم. به رغم وجود مبلمان خیره کننده که در نگاه اول به نظر می‌رسد ویژگی غالب باشند اما رنگ بنفش و خرمالویی به کار رفته در آن‌ها صرفا جنبه تاکیدی و تزئینی دارد.
جهان خود را رنگی کنید: رنگ‌های متضاد روی چرخه رنگی را که اندکی پیش در مورد آن صبحت کردیم به خاطر دارید؟ آن دلیل وجود و کارآمدی این طرح قرمز و زرد می‌باشد. اما در این ترکیب به اندازه کافی از ته رنگ‌های ارغوانی و نارنجی نیز برای هماهنگ کردن یک چرخه کاملا جدید استفاده شده است.

راز ششم سبک رنگارنگ: قدرت رنگ‌ها
برخی افراد عاشق رنگی هستند که با آن از محدود کردن خود به یک پالت رنگی رها شوند. چه لذت بخش است که با نگاه تان رنگ سبز برگی را دنبال کنید و در انتها ناگهان با رنگ قرمز گوجه‌ای برخورد کنید. در این مورد، رنگ بهترین دوست شماست. رنگ زدن ساده، کم هزینه و بی درسر است اما تاثیرات قابل توجهی ایجاد می‌کند.
سطوح قابل رنگ آمیزی نظیر دیوارها و مبلمان چوبی را به عنوان منابع اصلی رنگ در فضای خود ایجاد کنید سپس رنگ‌های خنثی را برای لوازمی که به سختی قابل تعویض هستند نظیر مبلمان پارچه‌ای و چرمی، کاشی‌ها و فرش‌ها انتخاب کنید.
دنیای خود را رنگی کنید: آن‌هایی که محدود شدن به یک پالت خاص را دوست ندارند نیز می‌توانند از لوازم با الگوهای روشن استفاده کنند تا سلیقه دمدمی مزاج و تنوع طلب خود را ارضا کنند.
اگر عادت به تغییر و تنوع دارید؛ لحاف و روتختی در این اتاق خواب به اندازه کافی رنگ‌های متفاوتی دارد که در آوردن و تعویض آن با دیگری به سادگی انجام پذیر باشد و اگر کل پالت رنگی شما کهنه و دل مرده شد، لوازم دکوری کوچک گزینه‌هایی مناسبی برای تعویض و تغییر دکوراسیون هستند.

راز هفتم سبک طراحی رنگارنگ: ایجاد بلوکه‌ها یا دسته‌های رنگی
ایجاد بلوکه‌های رنگی مدت هاست که در طراحی مد و فشن و نیز طراحی دکوراسیون ظهور پیدا کرده اند. اما ما صرفا بلوکه کردن رنگ‌ها را با رنگ کردن مربع‌های کاغذی یکسان در رنگ‌های متفاوت و چسباندن آن روی دیوار می‌شناسیم و برای ما فکر کردن فراتر از آن گاهی اوقات سخت است. به یاد داشته باشید که بلوکه‌های رنگی محدود به کاغذ و مقوا نمی‌شوند و برای ساختن آن می‌توانید از هر نوع متریالی؛ پارچه، کفپوش و لوازم جانبی یا دورریختنی‌ها استفاده کنید. در این فضا سقف خردلی، پرده‌های آبی و رنگ‌های رنگین کمانی دیواره طبقه‌ها جلوه‌ای شبیه بلوکه‌های رنگی ایجاد کرده‌اند که فراتر از صرفا رنگ آمیزی ساده مربع‌های کاغذی هستند.
جهان خود را رنگی کنید: بلوکه‌های رنگی الزاما نباید دائمی باشند. دفعه بعد که یک ضیافت شام ترتیب دادید، سعی کنید از رنگ‌های متفاوتی روی چیدمان هر کدام از فضاها استفاده کنید و گلدان‌های روی میز را با رنگ غذاهای روی آن هماهنگ کنید. برای مثال برای ظرف توت فرنگی از یک بشقاب چینی حاشیه قرمز و یا از بشقابی با رنگ سبز برای قرار دادن مارچوبه‌ها استفاده کنید.
نظر شما در مورد یک گالری دیواری مدولار چیست؟ روی آن مجموعه‌ای از صفحه‌های رنگی در رنگ‌های مختلف را بچسبانید سپس هر زمان که دوست داشتید ترتیب آن‌ها را عوض کرده یا این که با رنگی جدید تعویض کنید.

راز هشتم سبک طراحی رنگارنگ: جلوه شاداب
رنگ‌ها و نشاط دست به دست هم می‌دهند، پس در آوردن اندکی جذابیت به خانه خود دریغ نکنید. هر کدام از صندلی‌های آشپزخانه را در رنگی متفاوت انتخاب کنید، روی سقف رنگ‌های متمایز بپاشید و از اثرهای هنری و ساده Scott Ingram تقلید کنید یا برای داشتن یک اثر هنری انتزاعی و بدیع روی کاغذی خالی با لاک ناخن از اثرات چکیدن رنگ تقلید کنید.
یا تمام ورق‌های رنگی که جمع کرده اید را در یک ترکیب گرافیکی کنار هم بیاورید تا اثری زیباتر از یک تابلونقاشی و یا آینه داشته باشید.
دنیای خود را رنگی کنید: به دنبال فرصت‌های خلاقانه برای وارد کردن رنگ‌ها باشید. می‌توانید کتاب‌های روی قفسه و کمد خود را براساس طیف رنگی شان بچینید یا می‌توانید با کلکسیونی از ظروف رنگی، بلوری یا چینی افکت رنگین کمانی ایجاد کنید. یا این که دسته‌ای از گلدان‌های سفید ساده را کنار هم بیاورید و توی هر کدام گلی با رنگ متفاوت و جذاب قرار دهید.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود