هنری که در دنیای مجازی حراج می‌شود

به گزارش سرویس تجسمی هنرآنلاین، خانم الهه رحمانی خاکی طی یادداشتی به وضعیت فروش آثار هنری در فضای مجازی پرداخته است:

یکی از اتفاقاتی که در دنیای مجازی به یاری کارآفرینان آمده؛ سایت‌های فروش اینترنتی کالاست، روشی از بازاریابی که نیازی به هزینه کلان جهت خرید یا اجاره مغازه ندارد و فروشنده محصول صرفا از هر محلی که در آن قرار دارد می‌تواند با گذاشتن عکس و تضمین فروش، کالایش را به مشتریان بفروشد و با پیک به درب منزل آن‌ها ارسال کند. به ظاهر این امر، اتفاق خوبی برای فروشنده و خریدار است زیرا هر یک برای این تبادل اقتصادی بدون صرف زمان و انرژی صرفا با یک جستجوی ساده اینترنتی محصول مورد نظر خود را پیدا کرده و خریداری می‌کند. حال در برخی موارد شاید تضمین داده شده از سوی فروشنده آن چیزی نباشد که خریدار بعد از خرید انتظار آن را داشته باشد، ولی در صورتی که فروشگاه‌های آنلاین خوش حسابی و خوش قولی خود را به مشتریان خود ثابت کنند به طور حتم می‌تواند بازار مجازی خوب و پرباری را به وجود آورد. در حال حاضر در کشور ما نیز این فروشگاه‌های اینترنتی فعالیتی جدی را برای ایجاد فضا و بستر مناسب در جهت به وجود آوردن بازار کار انجام می‌دهند. یکی از رشته‌هایی که به تناسب کاربردی بودن‌شان توجه خاصی به این قلمروی کاری کرده است هنرمندان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری است که دست سازهای خود را برای فروش در این سایت‌ها عرضه می‌کنند.

چنین بستر کاری را می‌توان از دریچه نگاه منتقدان هم به چالش کشید، که چرا یک فارغ‌التحصیل رشته هنری به دلیل نبود بازار کار مربوطه چنین روشی را برای مشغول شدن به کار انتخاب می‌کند؛ و آیا می‌توان به عنوان یک کار آفرینی جدید و حرکت مثبت در زمینه ایجاد مشاغل جدید به آن نگاه کرد؟ و ….

 

ایجاد زمینه برای شناخت

علی اصغر ایمان‌زاده از اساتید دانشگاه آزاد تهران مرکز در خصوص این پرسش که نوع نگاه به این شاخه از بازار را چگونه می‌توان تعریف کرد؛ می‌گوید: برای ارائه هر محصولی نیاز است که با شناخت مخاطب وارد عرصه فروش گردید و در این عرصه هر فرایندی می‌تواند در نظر گرفته شود. محصولات هنری چه دست‌ساز و چه غیره می‌توانند بازار فروش خود را داشته باشند که در حال حاضر هم دارند و در حراجی‌های مختلف ارایه می‌شوند در ارتباط با وجود سایت‌های فروش برای فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توان هم به نتیجه و کارآیی مثبت و هم منفی آن اشاره کنیم. به نظر من در ارتباط با دست سازهای هنری، سایت‌های فروش می‌توانند به عنوان معرف محصولات عمل کنند و یک نمایشگاه یا فروشگاه خاصی برای بازدید اصل کار باشند، چرا که فروش این محصولات دست‌ساز باید به طور کامل و از تمام زوایای آن نمایش داده شود تا خریدار بداند که چه چیزی را می‌خواهد خریداری کند، زیرا این شناخت در فروش آثار بسیار موثر است. بنابراین می‌بایست این ویژگی را داشته باشند تا از طریق سایت قابل ارائه و شناخت کامل باشند تا از این طریق به فروش برسند و یا از این طریق مسیر رسیدن به نمایشگاه را طی کنند. در مجموع (نت‌ورک مارکتینگ) در دنیای مجازی روشی خوب و نوعی کار آفرینی مناسب برای ارایه و فروش محصولات است.

 

رشد اقتصاد با دست‌سازه ها

محبوبه شاه حسینی از دیگر اساتید رشته هنر در دانشگاه هستند که در پاسخ به این پرسش که سایت‌های فروش محصولات دست‌ساز هنری که توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاهی راه‌اندازی می‌شود را می‌توان به چالش کشید و یا به عنوان یک حرکت مثبت و کار آفرینی نو به آن نگاه کرد. او به هنرآنلاین گفت: اگر فروش کالا توسط فروشگاه‌های اینترنتی و به صورت مجازی انجام شود قطعا حرکتی مثبت صورت می‌گیرد و اگر تهیه کالاهای هنری و دست‌ساز توسط افراد مختلف صورت بگیرد و کالاها تحت نظر شخص یا اشخاص خاصی تهیه گردد و در فروشگاه‌های اینترنتی فروخته شود قطعا کارآفرینی صورت گرفته است ولی اگر کالاها از جاهای مختلف جمع‌آوری شود و مسئول سایت هیچ تاثیری در این چرخش کاری نداشته باشد این حرکت در مقوله کار آفرینی نمی‌گنجد. بنابراین بهتر است که گروهی از هنرمندان و طراحان گردهم آیند و مجموعه‌ای را تشکیل دهند و محصولات و تولیدات هنری خود را از طریق این فروشگاه‌های اینترنتی که ایجاد می‌کنند به فروش برسانند که در این صورت حرکت مثبت و سازنده‌ای در جهت رشد اقتصاد کشور و فروش بهتر از طریق روش جدیدتری در ارائه محصولات‌شان خواهد بود.

 

استفاده از رسانه‌های امروزی حرکت زیبنده‌ای است

آیسا حکمت از دیگر اساتید رشته هنر نیز در این زمینه نظرات جالبی دارد؛ وی به هنرآنلاین گفت: با عنایت به این مهم که در دنیای امروز که عصر ارتباطات محسوب می‌شود و کل روند معیشت انسان‌ها در پناه تکنولوژی دسته‌بندی و هدایت می‌شود، پس دور از ذهن نیست که موضوعاتی که پایه در گذشته دارند به نوعی مغفول شوند. صنایع‌دستی و هنرهای زاییده دست‌های انسان فارغ از این ماجرا نیستند، چرا که گذشته چراغ آینده است؛ بنابراین پرداختن به این مباحث مهم و تاثیرگذار در ترکیب با ابزارها و ادوات امروزی یا به عبارتی رسانه‌های امروزی حرکت زیبنده‌ای است. دنیای مجازی آرام آرام جای دنیای واقعی را می‌گیرد، این چنین موضوعات، باعث ارجاع به تاریخ و واقعیت‌های فرهنگی، تاریخی، بومی و ملی هنرها می‌شود.

 

ایجاد اشتغال برای قشر عظیمی از افراد جامعه

در ادامه و بر همین اساس در جهت اینکه با این بازار در دنیای مجازی بهتر آشنا شویم به سراغ یکی از فارغ‌التحصیلان هنری رفتیم که به تازگی سایتی را در جهت فروش کالاهای دست ساز هنری راه‌اندازی کرده، کتایون ارفعی که سابق بر این در رشته تحصیلی‌اش یعنی گرافیک در شرکت‌های تبلیغاتی مشغول به کار بوده، این ایده را بر اساس تجربیات و نیاز بازار در غالب فروشگاه اینترنتی با نام «یکدست» راه‌اندازی کرده است. وی در خصوص این حرکت هنری به هنرآنلاین گفت: در ابتدا بر اساس یکسری ایده؛ که در ذهن داشتم با آگاهان این رشته مشورت کردم و سپس به آن شاخ و برگ دادم. متوجه این موضوع بودم که اکثر هنرمندان با وجود تولید محصولات هنری خوب و خلاقانه به دلیل آشنایی نداشتن با بازار و بخش اقتصادی هنر نمی‌توانند بازده مالی را در این زمینه تجربه کنند و در مقابل افرادی نیز هستند که مایلند یک وسیله تزئینی متفاوت را در منزل داشته باشند تا به زیبایی منزل‌شان بی‌افزایند و رنگ و بوی تازه‌ای به زندگی‌شان بدهند، حال این بازار مجازی می‌تواند فضای خالی میان هنرمندان و آثارشان را با خریدار پر کند. با وجود اینکه خرید آنلاین خیلی در میان مردم جا نیفتاده ولی ما با عرضه محصولات با کیفیت و دست‌ساز سعی می‌کنیم در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم، در این سایت هر هنرمند برای خود پروفایل شخصی دارد و محصولاتش را پرزنت می‌کند و مستقیم با مشتری در تماس است و حتی آمار بازدیدکننده‌گان را نیز مشاهده می‌کند. در این سایت هم تولیدکننده و هم خریدار فضای راحت و امنی را برای کار دارند و مشتری در صورت پسندیدن محصول پول را به حساب می‌ریزد و سپس کار مورد نظر برای وی ارسال می‌شود. چنین فضای آزادی می‌تواند باعث ایجاد رقابت شود، زیرا هر هنرمندی می‌تواند عضو این سایت باشد و با نظارت کامل؛ محصولات خود را ارائه دهد و ارتباط مستقیم با مخاطب خود داشته باشد و به تناسب سلیقه مخاطب تنوع آن را کم یا زیاد کند. در جامعه ما که استقبال از فضای مجازی با توجه به وجود کانال‌های ارتباطی و حضور همیشگی افراد در این شبکه‌ها وجود دارد، به طور حتم آشنا کردن مردم با این بازارهای اینترنتی نیز می‌تواند به مرور جایگاه خود را به عنوان یک بازار آنلاین و همیشگی پیدا کند و ایجاد اشتغال برای قشر عظیمی از افراد اجتماع چه زن و چه مرد از این طریق نماید، و این را می‌توان یکی از جنبه‌های مثبت فضای مجازی که این روزها اغلب از معایب آن صحبت می‌شود دانست.

 

دکمه بازگشت به بالا
fa Lang
tr Türkçe | TR